Sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisinin fiziksel aktiveye katılımda önemli bir değişken olabileceği vurgulanmaktadır. Bu çalışmanın ana amacı, ortaokul öğrencilerin sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisi ve alt boyutlarının fiziksel aktiviteyle ilişkili olup olmadığını incelemektir. Bununla beraber, sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisi ve alt boyutlarının cinsiyet ve sınıf düzeyine farklılaşıp farklılaşmadığı da incelenmiştir. Araştırma nicel araştırmadan ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim ve öğretim yılında Isparta ili merkez ilçesine bağlı iki farklı ortaokulda uygun örnekleme yöntemine göre belirlenen toplam 330 (K=161, E=169) öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu, boy ve kilo ölçümü, Sağlıkla İlgili Fiziksel Uygunluk Testi (SİFUB), Çocuk Fiziksel Aktivite Anketi (ÇFAA) ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, basıklık ve çarpıklık değerleri hesaplanmıştır. Veriler normal dağılım gösterdikleri için parametrik analizler kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkiler belirlemek amacıyla pearson korelasyon analizi, farklılıkları belirlemek için bağımsız örneklem t-test ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak eta kare değerleri raporlanmıştır. Araştırma sonucunda sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisi ile fiziksel aktivite arasında anlamlı yönde pozitif ilişki olduğu görülmüştür. Bununla beraber, sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisinde kızların erkeklere göre daha fazla bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Ayrıca, 7. sınıfların sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisinde diğer sınıflara göre daha fazla bilgi sahibi oldukları görülmüştür. Bu noktada sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgisinin sağlıklı bir yaşamın temeli olan fiziksel aktiviteye katılımda önemli olduğu söylenebilir. Bu sebeple beden eğitimi derslerinin daha çok öğrencilerin sağlıkla ilgili fiziksel uygunluk bilgilerini geliştirmeye yönelik planlanması önerilmektedir.
It is emphasized that the knowledge of physical fitness related to health can be an important variable in participation in physical activity. The main purpose of this study is to examine whether secondary school students' health-related physical fitness knowledge and sub-dimensions are related to physical activity. In addition, it was also examined whether the physical fitness knowledge and sub-dimensions related to health differed by gender and class level. The research was carried out in the relational screening model from the quantitative research. The research was carried out on a total of 330 (F=161, M=169) students determined according to the convenient sampling method in two different secondary schools in the central district of Isparta province in the 2022-2023 academic year. Research data were obtained with Personal Information Form, height and weight measurement, Health-Related Physical Fitness Test (SIFUB), Child Physical Activity Questionnaire (CFAA). In the analysis of the data, arithmetic mean, standard deviation, kurtosis and skewness values were calculated. Parametric analyzes were used because the data showed normal distribution. Eta square values were reported using pearson correlation analysis to determine the relationships between the variables, independent sample t-test and one-way analysis of variance to determine the differences. As a result of the research, it was seen that there was a significant positive relationship between the knowledge of physical fitness related to health and physical activity. However, it has been observed that girls have more information than boys in the knowledge of physical fitness related to health. In addition, it was observed that 7th graders had more information about health-related physical fitness than other classes. At this point, it can be said that the knowledge of physical fitness related to health is important in participation in physical activity, which is the basis of a healthy life. For this reason, it is recommended that physical education classes should be planned to develop students' physical fitness knowledge about health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Science and Exercise, Physical Training and Sports |
Journal Section | Arşiv |
Authors | |
Early Pub Date | December 27, 2023 |
Publication Date | December 28, 2023 |
Submission Date | April 25, 2023 |
Acceptance Date | July 28, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .