Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Exercise Knowledge and Awareness Levels of Physical Education and Sports Teachers

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 39 - 54, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1331118

Abstract

Since physical education and sports teachers are considered as physical fitness experts, they have to provide physical activity to the groups they address and recommend an exercise program. Therefore, the aim of this study is to determine the exercise knowledge and levels of physical education and sports teachers and to make recommendations accordingly.
In line with this aim, the method was designed as follows. This study was conducted with the approval of Kahramanmaraş Sütçü İmam University, Non-Interventional Clinical Research Ethics Committee. The study population consisted of teachers teaching physical education and sports in schools affiliated to national education in Kahramanmaraş region. The sample group consisted of 162 physical education and sports teachers who participated in our study with a random method based on volunteerism. Socio demographic characteristics were evaluated with the socio demographic information form. The 51-item regular exercise and physical activity awareness level section of the questionnaire developed by Tuncel and Tuncel (2009) was used to measure the participants' exercise knowledge and awareness levels. The reliability coefficient of the scale calculated by Cronbach Alpha method was calculated as .99. Normality test was evaluated by Kolmorov-Smirnov test. Mann-Whitney U test between two groups and Kruskall Wallis test between three or more groups were applied. Post Hoc- Dunnett C test was performed to see which group the difference originated from. P<0.01 was taken as the significance level.
As a result, in this study in which the Exercise and Physical Activity Awareness Levels of Physical Education and Sports Teachers were evaluated, it was found that the Exercise and Physical Activity and Awareness Levels were above the average value. At the same time, a significant difference was found according to the variables of physical education teachers' exercise and physical activity awareness level, marital status, number of children, monthly income, family size, and whether they have information about exercise.

References

  • Ataünal, A. (1987). Yükseköğretim Kurulu’nun ilkokul öğretmeni yetiştirmeye ilişkin projeksiyonu. Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu, (ss.207-230), Ankara, Türkiye.
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2007). Matemetik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı İpuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 22-31.
  • Dilaver, H. (1996). Türkiye’de öğretmen istihdamının dünü, bugünü ve yarını, Eğitimimize Bakışlar. Kültür Koleji Vakfı Yayınları 1, İstanbul.
  • Ersöz G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli optimal performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sporda Psiko Sosyal Alanlar Anabilim dalı, İzmir.
  • Ertan, G. A., ve Özyol, F. C. (2020). Effects of health-related knowledge and aerobic exercise on lower secondary school students' obesity awareness and physical activity levels. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 297-303, https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.62.297.303.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme (2. Baskı). Cihan Matbaası. Ankara.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış. Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, (ss.10 12), Sivas, Türkiye.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen yetiştirme modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 15(1), 197-214, https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000829.
  • Kingston, K. M., Horrocks, C. S., ve Hanton, S. (2006). Do multidimensional intrinsic and extrinsic motivation profiles discriminate between athlete scholarship status and gender. European Journal of Sport Science, 6(01), 53-63. https://doi.org/10.1080/17461390500440889
  • Müderrisoğlu, H., ve Uzun, S. (2004). Abant İzzet Baysal Üniversitesi orman fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel eğilimleri. Turkish Journal of Forestry, 5(2), 108-121, https://doi.org/10.18182/tjf.31717.
  • Özalp, R., ve Ataünal, A. (1977). Türk milli eğitim sisteminde düzenleme teşkilatı. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul. Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Özyar, A. (2003). Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. [Çevrim-içi: http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.htm], Erişim tarihi: 23 Temmuz 2003.
  • Şenel A. (2019). Çalışan ve çalışmayan kadınların egzersiz bilgi ve bilinç düzeylernin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Anabilimdalı, Denizli.
  • Tunay, V. B., ve Tedavi, F. (2008). Yetişkinlerde fiziksel aktivite. Sağlık Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • Tuncel F., Tuncel S., Yüksel, H. S., ve Var, S. M. (2016). Ankara üniversitesi kolejlerinde çalışan personelin sağlıklı Yaşam alışkanlıkları ve fiziksel aktivite bilinç düzeyleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 109-119. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000288
  • Tuncel, S. D., ve Tuncel, F. (2009). Üniversite öğrencilerinin sağlık-egzersiz/fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 51-58.
  • Var, L. (2018). Kırşehir'de yaşayan bazı kadınların spor yapma ve yapmama nedenleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2320-2328. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.014
  • Yıldırım, D., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Ümit, U., Tuzcuoğulları, T., ve Demirel, E. T. (2006). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açıları ve spor yapma durumu. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 49-53.

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Egzersiz Bilgi ve Bilinç Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 39 - 54, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1331118

Abstract

Beden eğitimi ve spor öğretmenleri fiziksel uygunluk uzmanı olarak kabul edildikleri için hitap ettikleri gruplara fiziksel aktivite yaptırmak ve bir egzersiz programı önermek durumundadır. Bundan dolayı bu çalışmanın amacı beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin egzersiz bilgi ve seviyelerini tespit etmek aynı zamanda buna göre tavsiyelerde bulunmak.
Bu amaç doğrultusunda yöntem şu şekilde oluşturulmuştur. Bu çalışma, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’nun onayı ile yapıldı. Araştırma evrenini Kahramanmaraş bölgesinde bulunan milli eğitime bağlı okullarda beden eğitimi ve spor öğretmenliği yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Örneklem grubunun ise çalışmamıza gönüllülük esasına dayalı olarak rastgele yöntemle katılan 162 beden eğitimi ve spor öğretmeni oluşturmuştur. Sosyo demografik bilgi formu ile sosyo demografik özellikleri değerlendirildi. Katılımcıların egzersiz bilgi ve bilinç düzeylerini ölçmek için Tuncel ve Tuncel (2009) tarafından geliştirilen anketin 51 maddelik düzenli egzersiz ve fiziksel aktivite bilinç düzeyi bölümü kullanıldı. Ölçeğin Cronbach Alpha yöntemi ile hesaplanan güvenirlik katsayısı .99 olarak hesaplanmıştır. Normallik sınaması Kolmorov-Smirnov testi ile değerlendirilmiş. İki grup arasında Mann-Whitney U testi üç ve üstü gruplar arasında Kruskall Wallis testi uygulanmıştır. Farkın hangi gruptan kaynaklandığını görmek için Post Hoc- Dunnett C testi yapılmış. Anlamlılık seviyesi olarak p<0.01 alınmıştır.
Sonuç olarak, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Egzersiz ve Fiziksel Aktivite Bilinç Düzeylerinin değerlendirildiği bu araştırmada Egzersiz ve Fiziksel Aktivite ve Bilinç Düzeylerinin ortalama değerin üzerinde olduğu bulundu. Aynı zamanda Beden eğitimi öğretmenlerin egzersiz ve fiziksel aktivite bilinç düzeyi, medeni durum, sahip olunan çocuk sayısı, aylık gelir, aile büyüklüğü, egzersiz hakkında bilgi sahibi olup olmama durumu değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur.

References

  • Ataünal, A. (1987). Yükseköğretim Kurulu’nun ilkokul öğretmeni yetiştirmeye ilişkin projeksiyonu. Öğretmen Yetiştiren Yükseköğretim Kurumlarının Dünü-Bugünü-Geleceği Sempozyumu, (ss.207-230), Ankara, Türkiye.
  • Baki, A., ve Gökçek, T. (2007). Matemetik öğretmeni adaylarının benimsedikleri öğretmen modeline ilişkin bazı İpuçları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 22-31.
  • Dilaver, H. (1996). Türkiye’de öğretmen istihdamının dünü, bugünü ve yarını, Eğitimimize Bakışlar. Kültür Koleji Vakfı Yayınları 1, İstanbul.
  • Ersöz G. (2011). Egzersize katılım güdüsü, sürekli optimal performans duygu durumu ve sosyal fizik kaygı düzeyinin egzersiz davranış basamağına ve fiziksel aktivite düzeyine göre irdelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Sporda Psiko Sosyal Alanlar Anabilim dalı, İzmir.
  • Ertan, G. A., ve Özyol, F. C. (2020). Effects of health-related knowledge and aerobic exercise on lower secondary school students' obesity awareness and physical activity levels. Asian Journal of Education and Training, 6(2), 297-303, https://doi.org/10.20448/journal.522.2020.62.297.303.
  • Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme (2. Baskı). Cihan Matbaası. Ankara.
  • Karagözoğlu, G. (2003). Eğitim Sistemimizde öğretmen yetiştirme politikamıza genel bir bakış. Eğitimde yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi Kültür Merkezi, (ss.10 12), Sivas, Türkiye.
  • Kavcar, C. (1982). Tarihe karışan bir öğretmen yetiştirme modeli: Yüksek öğretmen okulu. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 15(1), 197-214, https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000829.
  • Kingston, K. M., Horrocks, C. S., ve Hanton, S. (2006). Do multidimensional intrinsic and extrinsic motivation profiles discriminate between athlete scholarship status and gender. European Journal of Sport Science, 6(01), 53-63. https://doi.org/10.1080/17461390500440889
  • Müderrisoğlu, H., ve Uzun, S. (2004). Abant İzzet Baysal Üniversitesi orman fakültesi öğrencilerinin rekreasyonel eğilimleri. Turkish Journal of Forestry, 5(2), 108-121, https://doi.org/10.18182/tjf.31717.
  • Özalp, R., ve Ataünal, A. (1977). Türk milli eğitim sisteminde düzenleme teşkilatı. Milli Eğitim Basımevi. İstanbul. Özden, Y. (1999). Eğitimde dönüşüm eğitimde yeni değerler. Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Öztürk, F. (1998). Toplumsal boyutlarıyla spor. Bağırgan Yayımevi, Ankara.
  • Özyar, A. (2003). Milli Eğitim Bakanlığı’nın öğretmen yetiştirme politikaları. [Çevrim-içi: http://oyegm.meb.gov.tr/ortasayfa/gn_md_sunu.htm], Erişim tarihi: 23 Temmuz 2003.
  • Şenel A. (2019). Çalışan ve çalışmayan kadınların egzersiz bilgi ve bilinç düzeylernin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yükseklisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Anabilimdalı, Denizli.
  • Tunay, V. B., ve Tedavi, F. (2008). Yetişkinlerde fiziksel aktivite. Sağlık Bakanlığı Yayını, Ankara.
  • Tuncel F., Tuncel S., Yüksel, H. S., ve Var, S. M. (2016). Ankara üniversitesi kolejlerinde çalışan personelin sağlıklı Yaşam alışkanlıkları ve fiziksel aktivite bilinç düzeyleri. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(1), 109-119. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000288
  • Tuncel, S. D., ve Tuncel, F. (2009). Üniversite öğrencilerinin sağlık-egzersiz/fiziksel aktivite düzeylerinin belirlenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 51-58.
  • Var, L. (2018). Kırşehir'de yaşayan bazı kadınların spor yapma ve yapmama nedenleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2320-2328. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.19.03.014
  • Yıldırım, D., Yıldırım, E., Ramazanoğlu, F., Ümit, U., Tuzcuoğulları, T., ve Demirel, E. T. (2006). Üniversite öğrencilerinin spora bakış açıları ve spor yapma durumu. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 4(3), 49-53.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Science and Exercise (Other)
Journal Section Arşiv
Authors

Taha Berk Okyaz 0000-0001-8855-6043

Hüseyin Eroğlu 0000-0002-6124-8187

Early Pub Date March 28, 2024
Publication Date March 28, 2024
Submission Date July 21, 2023
Acceptance Date September 22, 2023
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Okyaz, T. B., & Eroğlu, H. (2024). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Egzersiz Bilgi ve Bilinç Düzeylerinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(1), 39-54. https://doi.org/10.38021/asbid.1331118

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366