Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship Between Perceived Social Support and Social Anxiety in Students of the Faculty of Sports Sciences

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 246 - 273, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1444445

Abstract

Abstract

The purpose of this research is to examine the relationship between perceived social support and social anxiety in students of the Faculty of Sports Sciences. The relational survey model, which is one of the quantitative research methods and is included in the sub-models of the survey model, was used in the research. The population of the research consisted of university students studying at Yozgat Bozok University Faculty of Sports Sciences in the 2023-2024 academic year. The sample of the research consisted of 310 students studying at the Faculty of Sports Sciences of the same university and participating in the research voluntarily. The data of the research was collected via Google Forms. Personal Information Form, Multidimensional Perceived Social Support Scale (MSPSS) and Social Anxiety Scale Short Form (SKASS) were used to collect the data of the study. The data were analyzed with the IBM SPSS 22.0 package program. Before proceeding with statistical analysis, the data were subjected to normality test and skewness and kurtosis values were checked. It was concluded that the skewness values of the scales were between -0.53 and 0.57, and the kurtosis values were between -0.23 and -0.65. It was determined that the data exhibited normal distribution and parametric tests were applied. Frequency and percentage calculations, independent sample t test, One-Way ANOVA test and Pearson Correlation Analysis were used to analyze the data. As a result of the analysis, while the perceived social support levels of the participants were found to be above the medium level, their social anxiety levels were found to be below the medium level. While it was determined that the MSPSS total scores differed significantly according to the number of close friends, it was determined that they did not differ according to gender, branch, place of accommodation, perceived income level and place of growth. While it was determined that SKÖKF total scores differed significantly according to gender and place of accommodation, it was determined that they did not differ according to branch, perceived income level, number of close friends and place of residence. It was concluded that there was a significant, negative but very weak relationship between the MSPSS total score and the SDCF total score (r=-0.14 and p<0.05). The results of the research were discussed within the framework of the relevant literature and various suggestions were included.

References

  • Akboğa, Ö. F. ve Gürgan, U. (2019). Gençlerde internet bağımlılığı ile sosyal kaygı bozukluğu arasındaki ilişkinin yaşam doyumu ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 443-464.
  • Aksoy, E., Özcan, G. ve Çoknaz, H. (2018). Ortaöğretim kurumlarında okul sporlarına katılan öğrencilerin algılanan sosyal destek düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 692-698.
  • Aktaş, M. R. ve Özmen, E. (2021). Obez bireylerde sosyal kaygı düzeyi ve sosyal kaygıyı etkileyen etmenler. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(2), 256-262.
  • APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders. 5th Edition (DSM -V). Washington DC: American Psychiatric Association.
  • Arıkan, G., ve Çimen, E. (2020). Üniversite adaylarının spor yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(2), 118-127.
  • Asan, S. (2023). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının iş bulma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 5(1), 15-20.
  • Ateş, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal destek algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-16.
  • Ateş, M. F. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Bireylerin Kaygı ve Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Sosyodemografik Özellikler, Algılanan Sosyal Destek, Duygusal Düzenleme ve Empati Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydemir, İ. Emre (2014). Spor Genel Müdürlüğü’nün Yürüttüğü Okul Sporları Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi: Bolu Örneği. Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Aydın, A. ve Sütçü, S. T. (2007). Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliliğinin inclenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89.
  • Aydoğan, H. ve Güner, O. (2023). Spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 1133-1145.
  • Aygün, M. (2020). Spor lisesi ve düz lise öğrencilerinin kariyer kaygısı ve bilinçli farkındalıklarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 90-100.
  • Baltacı, Ö. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı, Sosyal Destek ve Problem Çözme Yaklaşımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bardakçı, S. ve Arslan, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının sosyal kaygı düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 899-922.
  • Barnett, M. D., Maciel, I. V., Johnson, D. M. ve Ciepluch, I. (2020). Social anxiety and perceived social support: Gender differences and the mediating role of communication styles. Psychological Reports, 124(1), 1-18.
  • Başaran, M. H., Taşkın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A. K. (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 533-542.
  • Batu, B. ve Yılmaz, H. (2022). Spor ve müzik bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 157-165.
  • Bayar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öz-Şefkatin Yordayıcıları Olarak Bağlanma Tarzı ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayın, Ü. (2020). Ergenlerde Affetme ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Bayoğlu, A. S. ve Purutçuoğlu, E. (2010). Yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin gelecek beklentileri ve sosyal destek algıları. Kriz Dergisi, 18(1), 27-39.
  • Bayraktar, Ö. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek Düzeyleri İle Duygusal Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A. ve Öz (2020). Spor yaralanmasının kaygı üzerindeki etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Can, F. ve Bozgün, K. (2021). Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye uyarlanarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 156-168.
  • Caz, C. ve Bardakçı, S. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin algılamış oldukları sosyal desteğin lisansüstü eğitime yönelik tutumu yordama gücü: Marmara Üniversitesi örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(28), 186-197.
  • Coşkun, Y. ve Akkaş, G. (2009). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 213-227.
  • Cox, D. W. ve Buhr, E. E. (2016). Linking partner emotional support, partner negative interaction, and trauma with psychological distress: Direct and moderating effects. Journal of Social and Personal Relationships, 33(3), 303-319.
  • Çaçan, Ö. (2020). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ile Sosyal Anksiyete Belirtileri arasındaki İlişkide Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerinin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S. ve Arsan, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygılarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 106-116.
  • Çakmak, A. ve Demirbaş, E. A. (2017). Farklı türde ortaokula devam eden öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 138-155.
  • Çavuşoğlu, G. ve Yılmaz, A. K. (2020). Üniversite öğrencilerinin egzersizde motivasyonel düzenleme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 106-114.
  • Çelik, N. ve Kısa, C. (2020). Bireysel sporlar ve takım sporlarıyla uğraşan ergenlerin sosyal kaygı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 1-13.
  • Çelik, O. B. ve Güngör, N. B. (2020). The effects of the mental training skills on the Prediction of the sports sciences faculty students' anxiety levels. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(9), 888-929.
  • Çetinkaya, A., ve Mutlu, T. O. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonları ve işsizlik kaygılarının danışman yönlendirme rolü açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 96-112.
  • Çetinkaya, F. F. ve F. Korkmaz (2019). Algılanan sosyal destek ile stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 91-103.
  • Çetinkaya, T. ve Honça, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 14(2), 217-229.
  • Çevik, V. A. ve Öneren, M. (2019). Önlisans öğrencilerinin iş bulma endişeler ive kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 1-12.
  • Daig, I., Herschbach, P., Lehmann, A., Knoll, N. ve Decker, O. (2009). Gender and age differences in domain-specific life satisfaction and the impact of depressive and anxiety symptoms: A general population survey from German. Quality of Life Research, 18(6), 669-678.
  • Deryahanoğlu, G., Demirdöken, Ç., Canaydın, A. ve Yamaner, F. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik özyeterlik ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 1407-1413.
  • Dönmez, E., Yıldız, K. ve Polat, E. (2020). Spor yöneticisi adaylarının algıladıkları sosyal destek ile sosyal ağlardaki sosyal destek beklentisi ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Dughi, T. (2020). Perceived social support and anxiety: A Correlational analysis. Journal Plus Education, 1, 287-295.
  • Duran, M., Ateş, N. ve Ateş, H. (2022). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek, özel yetenek sınavı puanı ve özgüven düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 62-75.
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde Algılanan Sosyal Destek ile Karar Verme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eker, D., Arkar, H. ve Yaldız, H. (2001). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 17-25.
  • Erath, S. A., Flanagan, K. S. ve Bierman, K. L. (2007). Social anxiety and peer relations in early adolescence: Behavioral and cognitive factors. J Abnorm Child Psychology, 35, 405-416.
  • Ertan, L. (2017). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Ana Babalarda Sosyal Kaygı ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Nişantaşı Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fawaz, M. ve Samaha, A. (2021). E-learning: Depression, anxiety, and stress symptomatology among Lebanese university students during COVID-19 quarantine. Nursing Forum, 56(1), 52-57.
  • Ford, J. L., Ildefonso, K., Jones, M. L. ve Arvinen-Barrow, M. (2017). Sport-related anxiety: Current insights. Open Access Journal of Sports Medicine, 8, 205-212.
  • Göde, O. ve Öztürk, Ö. (2018). Spor bilimleri öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve sosyal destek algılarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 109-120.
  • Gökler, I. (2007). Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun uyarlama çalışması: Faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 90-99.
  • Gündoğan, S. ve Sargın, N. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin, algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi. The J. of Int. Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 288-295.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Spor Alanında Özel Yetenek Sınavına Giren Adayların Sosyal Destek Algılarının Stresle Başa Çıkma Tarzlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Celal Bayar Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Hofmann, S. G., Asnaani, M. A. ve Hinton, D. E. (2010). Cultural aspects in social anxiety and social anxiety disorder. Depression and Anxiety, 27(12), 1117-1127.
  • House, J. S. (1983). Work Stress and Social Support. Addison-Wesley Series on Occupational Stress.
  • Hupcey, J. E. (1998). Social support: Assessing conceptual coherence. Qualitative Health Res., 8(3), 304-318.
  • İzgiç, F., Akyüz, G., Doğan, O. ve Kuğu, N. (2000). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobi yaygınlığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1(4), 207-214.
  • Karaağaç, G. ve Çakır, E. (2021). Spor salonlarına giden bireylerin sağlıklı beslenme tutumları ve sosyal görünüş kaygı düzeylerinin belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 167-177.
  • Karacabey, K., Apur, U., Öntürk, Y. ve Akyel, Y. (2017). Ergen sporcuların kaygı ve kendine güven düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi: Sporcu eğitim merkezleri örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 111-121.
  • Karacan, E. (1996). Çocukluk ve ergenlik çağında sosyal fobi. 3P Dergisi, 4, 28-34
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, L. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı ve Okula Yabancılaşma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Kermen, U., Tosun, N. İ. ve Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun yordayıcısı olarak sosyal kaygı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-29.
  • Kılıçarslan, S. ve Parmaksız, İ. (2020). Ergenlerde şiddet eğiliminin yordayıcıları olarak sosyal kaygı ve duygusal özerklik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-14.
  • Kim, J. H. (2017). Smartphone-mediated communication vs. face-to-face interaction: Two routes to social support and problematic use of smartphone. Computers in Human Behavior, 67, 282-291.
  • Knappe, S., Beesdo-Baum, K., Fehm, L., Stein, M. B., Lieb, R. ve Witchen, H. (2011). Social fear and social phobia subtypes among community youth: Differential clinical features and vulnerability factors. Journal of Psychiatric Research, 45, 111-120.
  • Koçak, D. Y., Kaya, İ. G. ve Aslan, E.(2017). Klimakterik dönemindeki kadınların algıladıkları sosyal destek düzeyi ve etkileyen faktörler. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 3(2), 66-72.
  • Köroğlu, Y. ve Sitti, S. (2023). Tenis oynayan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 126-136.
  • La Greca, A. M. ve Harrison, H. M. (2005). Adolescent peer relations, friendships, and romantic relationships: Do they predict social anxiety and depression?. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34 (1), 49-61.
  • La Greca, A. M. ve Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of abnormal child psychology, 26(2), 83-94.
  • Leary, M. R.ve Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 10(1), 34-47.
  • Litwin, H. ve Landau, R. (2000). Social network type and social support among the old-old (Statistical Data Included). Journal of Aging Studies, 14, 213-228.
  • Maçça, E., Kalkavan, A. ve Akoğuz Yazıcı, N. (2023). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal fizik kaygı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 7(3), 279-286.
  • Mahmoud, J. S. R., Staten, R. T., Hall, L. A. ve Lennie, T. A. (2012). The Relationship among young adult college students’ depression, anxiety, stress, demographics, life satisfaction, and coping styles”, Issues in Mental Health Nursing, 33(3), 149-156.
  • Makas, S. (2019). Yaşam Doyumunun Duyguları İfade Etme, Kendini Toparlama Gücü ve Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Monette, D. R., Sullivan, T. ve De Jong, C. R. (1990). Applied Social Research. New York: Harcourt Broce Jovanovich.
  • Morris, L. (2003). Sport, physical activity and antisocial behavior in youth. Australian Institute of Criminology, 249, 1-6.
  • Musa, M. (2020). Fitness merkezlerinde spor yapan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve özgüven düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 503-518.
  • Namlı, G. (2020). Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyal Anksiyetenin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Namlı, S., ve Buzdağlı, Y. (2020). Aktif sporcuların yaralanma sonrası kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 469-480.
  • Nunes, C., Ayala-Nunes, L., Pechorro, P. ve La Greca, A. M. (2018). Short Form of the Social Anxiety Scale for Adolescents among community and institutionalized Portuguese youths. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 273-282.
  • Özcan, G. ve Yıldırım, S. (2011). Lisanslı olarak takım sporu ve bireysel spor yapan ile spor yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 111-135.
  • Özdemir, İ. (2013). Aile Yanında Yaşayan ve Ailesinden Ayrı Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek, Stresle Başa Çıkma Tarzları, Kaygı Düzeyleri ve Psikolojik Belirtiler Açısından Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, A. (2004). Sosyal Kaygıya İlişkin Kendini Sunma Modeli. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, A. (2014). Sosyal kaygıyı açıklayan yaklaşımlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 15-26.
  • Öztürk, F., Hazar, M., Beyleroğlu, M. ve Çelikağ, G. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğretmen adaylarının sosyal fizik kaygıları ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 33-42.
  • Öztürk, S. E. (2019). Dart Sporcularının Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Performansa Etkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Özvurmaz, S. (2018). Yaşlı bireylerin yalnızlık düzeyleri ve sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 118-125.
  • Özyürek, A. ve Demiray, K. (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11(2), 247-256.
  • Pehlivan, S., Özgür, Y. F., Yıldız, H. ve Dalkılıç, H. E. (2018). Romatolojik hastalıklarda sosyal destek ve bakım veren yükü. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 44(1), 19-25.
  • Rapee, R. M. ve Heımberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research Therapy, 35(8), 741-756.
  • Saki, Ü., ve Çankaya, S. (2022). Üniversite oyunlarına katılan futbolcularda spor yaralanması kaygı düzeyi ile çok alanlı kararlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 498-514.
  • Santa Lucia, R. C., Gesten, E. , Rendina-Gobioff, G., Epstein, M., Kaufmann, D., Salcedo, O. ve Gadd, R. (2000). Children’s school adjustment: A developmental transactional systems perspective. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 429-446.
  • Sarıkabak, M. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 74-85.
  • Sarıkol, E., ve Hoşver, P. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin iş bulma kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 106-111.
  • Somoğlu, M. B. (2021). Sporcu öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 40-51.
  • Süel, N. (2018). Beden eğitimi öğretmen adaylarının yalnızlık ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Şahin, A. (2018). Spor salonuna giden yetişkinlerin sosyal fiziki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-26.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Tekkurşun Demir, G., Namlı, S. ve Cicioğlu, H. İ. (2021). Takım ve bireysel sporlarda sosyal görünüş kaygısı sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumun belirleyicisi midir? SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 124-134.
  • Thoits, P. A. (1995). Stress, coping, and social support processes: Where are we? What next? Journal of Health and Social Behavior, 53-79.
  • Tillfors, M., Perrson, S., Willen, M. ve Burk, W. J. (2012). Prospective links between social anxiety and adolescent peer relations. Journal of Adolescence, 35, 1255-1263.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitabevi ve Yayınevi.
  • Toprak, N. ve Saraç, L. (2018). Sporcuların sosyal görünüş kaygısı ve kilofobı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 111-118.
  • Tunç, A. Ç. (2015). Sporun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tunç, A. Ç. (2020). Anxiety and psychological well-being levels of faculty of sports sciences students. International Education Studies, 13(5), 117-124.
  • Tunç, S. (2023). Algılanan Sosyal Destek Düzeyi, Ait Olma İhtiyacı ve Sosyal Dışlanmanın Yalnızlık ile Olan İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Turhan, M. Ö., ve Arslanbğa, R. (2022). Spor Bilimleri Fakültesindeki öğretmen adaylarının iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 1138-1152.
  • Türkçapar, H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri, 28, 452-456.
  • Türker, A., Er, Y., Yavuz Eroğlu, S., Şentürk, A. ve Durmaz, M. (2018). Spor yapan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve benlik saygısının incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
  • Uchino, B. N. ve Cacioppo, J. T. (1996). The relationship between social support and physiological processes. A review with emphasis on underlying mechanisms and implications for health. Psychological Bulletin, 119(3), 488-508.
  • Ünver, Ş., Şimşek, E., İslamoğlu, İ. ve Arslan, H. (2020). Üniversite takımlarında yer alan sporcuların yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 400-410.
  • Ürün, Ö. D. ve Öztürk, C. Ş. (2020). Yetişkin bireylerde sosyal görünüş kaygısı ile sosyal kaygı, benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Adnan Menderes Üniv. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45.
  • Wilson, J. M., Weiss, A. ve Shook, N. J. (2020). Minfulness, self-comparison, and sorving: Factors that explain the relation between perceived social support and well-being. Personality and Individual Differences, 152, 1-9.
  • Wongwatkit, C., Panjaburee, P., Srisawasdi, N. ve Seprum, P. (2020). Moderating effects of gender differences on the relationships between perceived learning support, intention to use, and learning performance in a personalized e-learning. Journal of Computers in Education, 7(2), 229-255.
  • Yalçın, Y. ve Kurnaz, H. K. (2021). Spor merkezlerine üye olan bireylerin duygusal yeme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3818-3833.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 81-87.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 258-267.
  • Yıldız, A. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi adaylarının spor yaralanması kaygıları ile sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 408-425.
  • Yıldız, K. ve Dirik, D. (2019). Algılanan sosyal destek ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkide algılanan öz yeterliliğin rolü. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 132-144.
  • Yılmaz E, Yılmaz E, Karaca F (2008) Üniversite öğrencilerinde sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18, 71-79.
  • Yılmaz, K., ve Caz, Ç. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin kariyer planlamaları ile iş bulma kaygıları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 39-52.
  • Yılmazel, G. (2013). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve sağlıkla ilgili davranışlar. New Symposium Journal, 51(3), 151-157.
  • Yiğit, N. S. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerileri ile Algılanan Sosyal Destek ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. ve Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Destek ve Sosyal Kaygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 7 Issue: 1, 246 - 273, 28.03.2024
https://doi.org/10.38021/asbid.1444445

Abstract

Bu araştırmanın amacı; Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden birisi olan ve tarama modelinin alt modellerinde yer alan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında Yozgat Bozok Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini ise aynı üniversitenin Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 310 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Google Formlar üzerinden toplanmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) ve Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formu (SKÖKF) kullanılmıştır. Veriler, IBM SPSS 22.0 paket programı ile analiz edilmiştir. İstatistiksel analizlere geçmeden önce veriler normallik testine tabi tutulmuş ve çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılmıştır. Ölçeklere ait çarpıklık değerlerinin -0.53 ile 0.57 arasında, basıklık değerlerinin ise -0.23 ile -0.65 arasında olduğu sonucuna ulaşılmış ve verilerin normal dağılım sergilediği tespit edilmiş ve parametrik testler uygulanmıştır. Verilerin analizinde frekans ve yüzde hesaplamaları, bağımsız örneklem t testi, Tek Yönlü ANOVA testi ve Pearson Korelasyon Analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; katılımcıların algılanan sosyal destek düzeylerinin orta seviyenin üzerinde olduğu bulunurken, sosyal kaygı düzeylerinin ise orta seviyenin altında olduğu tespit edilmiştir. ÇBASDÖ toplam puanlarının yakın arkadaş sayısına göre anlamlı derecede farklılık gösterdiği tespit edilirken, cinsiyete, branşa, barınma yerine, algılanan gelir düzeyine ve büyüdüğü yere göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. SKÖKF toplam puanlarının cinsiyete ve barınma yerine göre anlamlı derecede farklılık gösterdiği tespit edilirken, branşa, algılanan gelir düzeyine, yakın arkadaş sayısına ve büyüdüğü yere göre farklılık göstermediği tespit edilmiştir. ÇBASDÖ toplam puanı ile SKÖKF toplam puanı arasında anlamlı düzeyde, negatif yönde ancak çok zayıf düzeyde bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (r=-0.14 ve p<0.05). Araştırmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmış ve çeşitli önerilere yer verilmiştir.

Ethical Statement

İlgili çalışmanın Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu tarafından değerlendirilmiş ve kurulun 23.11.2023 tarihli ve 08/06 numaralı kararı ile araştırmanın etik kriterlere uygun olduğu kararına varılmıştır. Mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir

Supporting Institution

-

Thanks

-

References

  • Akboğa, Ö. F. ve Gürgan, U. (2019). Gençlerde internet bağımlılığı ile sosyal kaygı bozukluğu arasındaki ilişkinin yaşam doyumu ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 443-464.
  • Aksoy, E., Özcan, G. ve Çoknaz, H. (2018). Ortaöğretim kurumlarında okul sporlarına katılan öğrencilerin algılanan sosyal destek düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(60), 692-698.
  • Aktaş, M. R. ve Özmen, E. (2021). Obez bireylerde sosyal kaygı düzeyi ve sosyal kaygıyı etkileyen etmenler. Kafkas Journal of Medical Sciences, 11(2), 256-262.
  • APA (2013). Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders. 5th Edition (DSM -V). Washington DC: American Psychiatric Association.
  • Arıkan, G., ve Çimen, E. (2020). Üniversite adaylarının spor yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Eurasian Research in Sport Science, 5(2), 118-127.
  • Asan, S. (2023). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının iş bulma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 5(1), 15-20.
  • Ateş, B. (2012). Ortaöğretim öğrencilerinin sosyal destek algılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 30, 1-16.
  • Ateş, M. F. (2021). Covid-19 Salgını Sürecinde Bireylerin Kaygı ve Psikolojik İyi Oluş Düzeylerinin Sosyodemografik Özellikler, Algılanan Sosyal Destek, Duygusal Düzenleme ve Empati Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Fatih Sultan Mehmet Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Aydemir, İ. Emre (2014). Spor Genel Müdürlüğü’nün Yürüttüğü Okul Sporları Faaliyetlerinin Değerlendirilmesi: Bolu Örneği. Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Aydın, A. ve Sütçü, S. T. (2007). Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeğinin (ESKÖ) geçerlik ve güvenirliliğinin inclenmesi. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 79-89.
  • Aydoğan, H. ve Güner, O. (2023). Spor bilimleri alanındaki üniversite öğrencilerinin benlik saygıları ile etkileşim kaygıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 1133-1145.
  • Aygün, M. (2020). Spor lisesi ve düz lise öğrencilerinin kariyer kaygısı ve bilinçli farkındalıklarının incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(4), 90-100.
  • Baltacı, Ö. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı, Sosyal Destek ve Problem Çözme Yaklaşımları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Bardakçı, S. ve Arslan, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin dijital bağımlılıklarının sosyal kaygı düzeyleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 899-922.
  • Barnett, M. D., Maciel, I. V., Johnson, D. M. ve Ciepluch, I. (2020). Social anxiety and perceived social support: Gender differences and the mediating role of communication styles. Psychological Reports, 124(1), 1-18.
  • Başaran, M. H., Taşkın, Ö., Sanioğlu, A. ve Taşkın, A. K. (2009). Sporcularda durumluk ve sürekli kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 533-542.
  • Batu, B. ve Yılmaz, H. (2022). Spor ve müzik bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 157-165.
  • Bayar, Ö. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Öz-Şefkatin Yordayıcıları Olarak Bağlanma Tarzı ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bayın, Ü. (2020). Ergenlerde Affetme ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Bayoğlu, A. S. ve Purutçuoğlu, E. (2010). Yetiştirme yurdunda kalan ergenlerin gelecek beklentileri ve sosyal destek algıları. Kriz Dergisi, 18(1), 27-39.
  • Bayraktar, Ö. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek Düzeyleri İle Duygusal Zekaları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Budak, H., Sanioğlu, A., Keretli, Ö., Durak, A. ve Öz (2020). Spor yaralanmasının kaygı üzerindeki etkileri. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(1), 38-47.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PEGEM Yayınları.
  • Can, F. ve Bozgün, K. (2021). Sosyal Kaygı Ölçeği Kısa Formunun Türkçeye uyarlanarak psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Muallim Rıfat Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 156-168.
  • Caz, C. ve Bardakçı, S. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin algılamış oldukları sosyal desteğin lisansüstü eğitime yönelik tutumu yordama gücü: Marmara Üniversitesi örneği. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13(28), 186-197.
  • Coşkun, Y. ve Akkaş, G. (2009). Engelli çocuğu olan annelerin sürekli kaygı düzeyleri ile sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 213-227.
  • Cox, D. W. ve Buhr, E. E. (2016). Linking partner emotional support, partner negative interaction, and trauma with psychological distress: Direct and moderating effects. Journal of Social and Personal Relationships, 33(3), 303-319.
  • Çaçan, Ö. (2020). Olumsuz Değerlendirilme Korkusu ile Sosyal Anksiyete Belirtileri arasındaki İlişkide Bilişsel Duygu Düzenleme Stratejilerinin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Kent Üniversitesi/Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Çağlar, M., Dinçyürek, S. ve Arsan, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygılarının analizi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(43), 106-116.
  • Çakmak, A. ve Demirbaş, E. A. (2017). Farklı türde ortaokula devam eden öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 138-155.
  • Çavuşoğlu, G. ve Yılmaz, A. K. (2020). Üniversite öğrencilerinin egzersizde motivasyonel düzenleme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(2), 106-114.
  • Çelik, N. ve Kısa, C. (2020). Bireysel sporlar ve takım sporlarıyla uğraşan ergenlerin sosyal kaygı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Biruni Sağlık ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 1-13.
  • Çelik, O. B. ve Güngör, N. B. (2020). The effects of the mental training skills on the Prediction of the sports sciences faculty students' anxiety levels. International Journal of Eurasian Education and Culture, 5(9), 888-929.
  • Çetinkaya, A., ve Mutlu, T. O. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik motivasyonları ve işsizlik kaygılarının danışman yönlendirme rolü açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 96-112.
  • Çetinkaya, F. F. ve F. Korkmaz (2019). Algılanan sosyal destek ile stres düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 91-103.
  • Çetinkaya, T. ve Honça, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin algılanan sosyal destek düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 14(2), 217-229.
  • Çevik, V. A. ve Öneren, M. (2019). Önlisans öğrencilerinin iş bulma endişeler ive kaygı düzeylerinin belirlenmesi. Erzurum Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 1-12.
  • Daig, I., Herschbach, P., Lehmann, A., Knoll, N. ve Decker, O. (2009). Gender and age differences in domain-specific life satisfaction and the impact of depressive and anxiety symptoms: A general population survey from German. Quality of Life Research, 18(6), 669-678.
  • Deryahanoğlu, G., Demirdöken, Ç., Canaydın, A. ve Yamaner, F. (2019). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin akademik özyeterlik ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(66), 1407-1413.
  • Dönmez, E., Yıldız, K. ve Polat, E. (2020). Spor yöneticisi adaylarının algıladıkları sosyal destek ile sosyal ağlardaki sosyal destek beklentisi ilişkisinin incelenmesi. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 1(1), 17-30.
  • Dughi, T. (2020). Perceived social support and anxiety: A Correlational analysis. Journal Plus Education, 1, 287-295.
  • Duran, M., Ateş, N. ve Ateş, H. (2022). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin algıladıkları sosyal destek, özel yetenek sınavı puanı ve özgüven düzeyleri arasındaki ilişki. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 62-75.
  • Dülger, Ö. (2009). Ergenlerde Algılanan Sosyal Destek ile Karar Verme Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Eker, D., Arkar, H. ve Yaldız, H. (2001). Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin gözden geçirilmiş formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 17-25.
  • Erath, S. A., Flanagan, K. S. ve Bierman, K. L. (2007). Social anxiety and peer relations in early adolescence: Behavioral and cognitive factors. J Abnorm Child Psychology, 35, 405-416.
  • Ertan, L. (2017). Zihinsel Engelli Çocuğa Sahip Ana Babalarda Sosyal Kaygı ve Algılanan Sosyal Destek. Yüksek lisans tezi. Nişantaşı Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fawaz, M. ve Samaha, A. (2021). E-learning: Depression, anxiety, and stress symptomatology among Lebanese university students during COVID-19 quarantine. Nursing Forum, 56(1), 52-57.
  • Ford, J. L., Ildefonso, K., Jones, M. L. ve Arvinen-Barrow, M. (2017). Sport-related anxiety: Current insights. Open Access Journal of Sports Medicine, 8, 205-212.
  • Göde, O. ve Öztürk, Ö. (2018). Spor bilimleri öğrencilerinin etkileşim kaygıları ve sosyal destek algılarının incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 109-120.
  • Gökler, I. (2007). Çocuk ve Ergenler İçin Sosyal Destek Değerlendirme Ölçeği Türkçe Formunun uyarlama çalışması: Faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 14(2), 90-99.
  • Gündoğan, S. ve Sargın, N. (2018). Ortaöğretim öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin, algılanan sosyal destek ve öznel iyi oluş açısından incelenmesi. The J. of Int. Lingual Social and Educational Sciences, 4(2), 288-295.
  • Hacıoğlu, M. (2017). Spor Alanında Özel Yetenek Sınavına Giren Adayların Sosyal Destek Algılarının Stresle Başa Çıkma Tarzlarına Etkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Celal Bayar Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Manisa.
  • Hofmann, S. G., Asnaani, M. A. ve Hinton, D. E. (2010). Cultural aspects in social anxiety and social anxiety disorder. Depression and Anxiety, 27(12), 1117-1127.
  • House, J. S. (1983). Work Stress and Social Support. Addison-Wesley Series on Occupational Stress.
  • Hupcey, J. E. (1998). Social support: Assessing conceptual coherence. Qualitative Health Res., 8(3), 304-318.
  • İzgiç, F., Akyüz, G., Doğan, O. ve Kuğu, N. (2000). Üniversite öğrencilerinde sosyal fobi yaygınlığı. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 1(4), 207-214.
  • Karaağaç, G. ve Çakır, E. (2021). Spor salonlarına giden bireylerin sağlıklı beslenme tutumları ve sosyal görünüş kaygı düzeylerinin belirlenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 167-177.
  • Karacabey, K., Apur, U., Öntürk, Y. ve Akyel, Y. (2017). Ergen sporcuların kaygı ve kendine güven düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi: Sporcu eğitim merkezleri örneği. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 7(2/1), 111-121.
  • Karacan, E. (1996). Çocukluk ve ergenlik çağında sosyal fobi. 3P Dergisi, 4, 28-34
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, L. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde İşsizlik Kaygısı ve Okula Yabancılaşma Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • Kermen, U., Tosun, N. İ. ve Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun yordayıcısı olarak sosyal kaygı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-29.
  • Kılıçarslan, S. ve Parmaksız, İ. (2020). Ergenlerde şiddet eğiliminin yordayıcıları olarak sosyal kaygı ve duygusal özerklik. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-14.
  • Kim, J. H. (2017). Smartphone-mediated communication vs. face-to-face interaction: Two routes to social support and problematic use of smartphone. Computers in Human Behavior, 67, 282-291.
  • Knappe, S., Beesdo-Baum, K., Fehm, L., Stein, M. B., Lieb, R. ve Witchen, H. (2011). Social fear and social phobia subtypes among community youth: Differential clinical features and vulnerability factors. Journal of Psychiatric Research, 45, 111-120.
  • Koçak, D. Y., Kaya, İ. G. ve Aslan, E.(2017). Klimakterik dönemindeki kadınların algıladıkları sosyal destek düzeyi ve etkileyen faktörler. Journal of Academic Research in Nursing (JAREN), 3(2), 66-72.
  • Köroğlu, Y. ve Sitti, S. (2023). Tenis oynayan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve egzersiz bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Kafkas Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 126-136.
  • La Greca, A. M. ve Harrison, H. M. (2005). Adolescent peer relations, friendships, and romantic relationships: Do they predict social anxiety and depression?. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 34 (1), 49-61.
  • La Greca, A. M. ve Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friendships. Journal of abnormal child psychology, 26(2), 83-94.
  • Leary, M. R.ve Kowalski, R.M. (1990). Impression management: A literature review and two-component model. Psychological Bulletin, 10(1), 34-47.
  • Litwin, H. ve Landau, R. (2000). Social network type and social support among the old-old (Statistical Data Included). Journal of Aging Studies, 14, 213-228.
  • Maçça, E., Kalkavan, A. ve Akoğuz Yazıcı, N. (2023). Spor yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin sosyal fizik kaygı düzeylerinin araştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 7(3), 279-286.
  • Mahmoud, J. S. R., Staten, R. T., Hall, L. A. ve Lennie, T. A. (2012). The Relationship among young adult college students’ depression, anxiety, stress, demographics, life satisfaction, and coping styles”, Issues in Mental Health Nursing, 33(3), 149-156.
  • Makas, S. (2019). Yaşam Doyumunun Duyguları İfade Etme, Kendini Toparlama Gücü ve Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Monette, D. R., Sullivan, T. ve De Jong, C. R. (1990). Applied Social Research. New York: Harcourt Broce Jovanovich.
  • Morris, L. (2003). Sport, physical activity and antisocial behavior in youth. Australian Institute of Criminology, 249, 1-6.
  • Musa, M. (2020). Fitness merkezlerinde spor yapan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve özgüven düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 503-518.
  • Namlı, G. (2020). Ortaokul Öğrencilerinde Akran Zorbalığı ve Sosyal Anksiyetenin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Medipol Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Namlı, S., ve Buzdağlı, Y. (2020). Aktif sporcuların yaralanma sonrası kaygı düzeylerinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(4), 469-480.
  • Nunes, C., Ayala-Nunes, L., Pechorro, P. ve La Greca, A. M. (2018). Short Form of the Social Anxiety Scale for Adolescents among community and institutionalized Portuguese youths. International Journal of Clinical and Health Psychology, 18(3), 273-282.
  • Özcan, G. ve Yıldırım, S. (2011). Lisanslı olarak takım sporu ve bireysel spor yapan ile spor yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 111-135.
  • Özdemir, İ. (2013). Aile Yanında Yaşayan ve Ailesinden Ayrı Yaşayan Üniversite Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek, Stresle Başa Çıkma Tarzları, Kaygı Düzeyleri ve Psikolojik Belirtiler Açısından Karşılaştırılması. Yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, A. (2004). Sosyal Kaygıya İlişkin Kendini Sunma Modeli. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Öztürk, A. (2014). Sosyal kaygıyı açıklayan yaklaşımlar. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 13(48), 15-26.
  • Öztürk, F., Hazar, M., Beyleroğlu, M. ve Çelikağ, G. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği öğretmen adaylarının sosyal fizik kaygıları ve beden imgesinden hoşnut olma düzeyleri. Türkiye Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 3(1), 33-42.
  • Öztürk, S. E. (2019). Dart Sporcularının Durumluk ve Sürekli Kaygı Düzeylerinin Performansa Etkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bartın.
  • Özvurmaz, S. (2018). Yaşlı bireylerin yalnızlık düzeyleri ve sosyal destek algıları arasındaki ilişki. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(3), 118-125.
  • Özyürek, A. ve Demiray, K. (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11(2), 247-256.
  • Pehlivan, S., Özgür, Y. F., Yıldız, H. ve Dalkılıç, H. E. (2018). Romatolojik hastalıklarda sosyal destek ve bakım veren yükü. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 44(1), 19-25.
  • Rapee, R. M. ve Heımberg, R. G. (1997). A cognitive-behavioral model of anxiety in social phobia. Behaviour Research Therapy, 35(8), 741-756.
  • Saki, Ü., ve Çankaya, S. (2022). Üniversite oyunlarına katılan futbolcularda spor yaralanması kaygı düzeyi ile çok alanlı kararlılık arasındaki ilişkinin incelenmesi. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 498-514.
  • Santa Lucia, R. C., Gesten, E. , Rendina-Gobioff, G., Epstein, M., Kaufmann, D., Salcedo, O. ve Gadd, R. (2000). Children’s school adjustment: A developmental transactional systems perspective. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 429-446.
  • Sarıkabak, M. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin sosyal fizik kaygı durumları ve duygusal zekâ düzeylerinin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı), 74-85.
  • Sarıkol, E., ve Hoşver, P. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin iş bulma kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Düzce Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 106-111.
  • Somoğlu, M. B. (2021). Sporcu öğrencilerin algıladıkları sosyal destek düzeylerinin belirlenmesi. ROL Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 40-51.
  • Süel, N. (2018). Beden eğitimi öğretmen adaylarının yalnızlık ve algıladıkları sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Yüksek lisans tezi. Aksaray Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Şahin, A. (2018). Spor salonuna giden yetişkinlerin sosyal fiziki kaygı düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-26.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Boston: Pearson.
  • Tekkurşun Demir, G., Namlı, S. ve Cicioğlu, H. İ. (2021). Takım ve bireysel sporlarda sosyal görünüş kaygısı sağlıklı beslenmeye ilişkin tutumun belirleyicisi midir? SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(4), 124-134.
  • Thoits, P. A. (1995). Stress, coping, and social support processes: Where are we? What next? Journal of Health and Social Behavior, 53-79.
  • Tillfors, M., Perrson, S., Willen, M. ve Burk, W. J. (2012). Prospective links between social anxiety and adolescent peer relations. Journal of Adolescence, 35, 1255-1263.
  • Tiryaki, Ş. (2000). Spor Psikolojisi: Kavramlar, Kuramlar ve Uygulama. Ankara: Eylül Kitabevi ve Yayınevi.
  • Toprak, N. ve Saraç, L. (2018). Sporcuların sosyal görünüş kaygısı ve kilofobı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(2), 111-118.
  • Tunç, A. Ç. (2015). Sporun Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı ve Öznel İyi Oluş Düzeylerine Etkisi. Yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Tunç, A. Ç. (2020). Anxiety and psychological well-being levels of faculty of sports sciences students. International Education Studies, 13(5), 117-124.
  • Tunç, S. (2023). Algılanan Sosyal Destek Düzeyi, Ait Olma İhtiyacı ve Sosyal Dışlanmanın Yalnızlık ile Olan İlişkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Dicle Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
  • Turhan, M. Ö., ve Arslanbğa, R. (2022). Spor Bilimleri Fakültesindeki öğretmen adaylarının iş bulma kaygısı ve algılanan stres düzeylerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(4), 1138-1152.
  • Türkçapar, H. (1999). Sosyal fobinin psikolojik kuramı. Klinik Psikiyatri, 28, 452-456.
  • Türker, A., Er, Y., Yavuz Eroğlu, S., Şentürk, A. ve Durmaz, M. (2018). Spor yapan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve benlik saygısının incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
  • Uchino, B. N. ve Cacioppo, J. T. (1996). The relationship between social support and physiological processes. A review with emphasis on underlying mechanisms and implications for health. Psychological Bulletin, 119(3), 488-508.
  • Ünver, Ş., Şimşek, E., İslamoğlu, İ. ve Arslan, H. (2020). Üniversite takımlarında yer alan sporcuların yaralanma kaygı düzeylerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(3), 400-410.
  • Ürün, Ö. D. ve Öztürk, C. Ş. (2020). Yetişkin bireylerde sosyal görünüş kaygısı ile sosyal kaygı, benlik saygısı ve yaşam doyumu arasındaki ilişkiler. Adnan Menderes Üniv. Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 4(1), 37-45.
  • Wilson, J. M., Weiss, A. ve Shook, N. J. (2020). Minfulness, self-comparison, and sorving: Factors that explain the relation between perceived social support and well-being. Personality and Individual Differences, 152, 1-9.
  • Wongwatkit, C., Panjaburee, P., Srisawasdi, N. ve Seprum, P. (2020). Moderating effects of gender differences on the relationships between perceived learning support, intention to use, and learning performance in a personalized e-learning. Journal of Computers in Education, 7(2), 229-255.
  • Yalçın, Y. ve Kurnaz, H. K. (2021). Spor merkezlerine üye olan bireylerin duygusal yeme ve sosyal fizik kaygı düzeylerinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(4), 3818-3833.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 81-87.
  • Yıldırım, İ. (2006). Akademik başarının yordayıcısı olarak gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Hacettep Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 258-267.
  • Yıldız, A. B. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi adaylarının spor yaralanması kaygıları ile sportif sorunlarla başa çıkma becerilerinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 408-425.
  • Yıldız, K. ve Dirik, D. (2019). Algılanan sosyal destek ve stresle başa çıkma tarzları arasındaki ilişkide algılanan öz yeterliliğin rolü. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(2), 132-144.
  • Yılmaz E, Yılmaz E, Karaca F (2008) Üniversite öğrencilerinde sosyal destek ve yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Genel Tıp Dergisi, 18, 71-79.
  • Yılmaz, K., ve Caz, Ç. (2022). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin kariyer planlamaları ile iş bulma kaygıları arasındaki ilişki. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 39-52.
  • Yılmazel, G. (2013). Sağlık Yüksekokulu öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve sağlıkla ilgili davranışlar. New Symposium Journal, 51(3), 151-157.
  • Yiğit, N. S. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Duygu Düzenleme Becerileri ile Algılanan Sosyal Destek ve Psikolojik Sağlamlık Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. İstanbul Arel Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. ve Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.
There are 124 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Activity and Health
Journal Section Arşiv
Authors

Mehmet İnan 0000-0002-6483-4704

Mehmet Yıldırım 0000-0002-9707-6540

Kaan Doğan Yazan 0000-0002-6336-8190

Tansu Kurtuldu 0000-0002-2525-2277

Early Pub Date March 28, 2024
Publication Date March 28, 2024
Submission Date February 28, 2024
Acceptance Date March 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA İnan, M., Yıldırım, M., Yazan, K. D., Kurtuldu, T. (2024). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinde Algılanan Sosyal Destek ve Sosyal Kaygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 7(1), 246-273. https://doi.org/10.38021/asbid.1444445

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366