Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Attitudes of University Students in Syria-Jarabulus and Turkey-Gaziantep Towards Sports

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 526 - 536, 28.09.2025
https://doi.org/10.38021/asbid.1725616

Abstract

This study is a descriptive study conducted to measure the attitudes of university students living in two different countries (Syria-Jarabulus and Turkey-Gaziantep) towards sports and to examine the relationship between these attitudes and demographic factors. The sample group of the study consists of a total of 405 students from Cerablus MYO (117 male, 72 female) and Oğuzeli MYO (100 male, 116 female). The Attitude Toward Sports Scale was used as the data collection tool in the study. SPSS 22.0 software was used for data analysis. Based on the results obtained in the study, when students studying at both universities were compared, a significant difference was found in favor of Oğuzeli Vocational School of Higher Education students in the total score and sub-dimensions obtained from the scale (p<0.05). When examining the results obtained from the scale regarding gender, class, and age variables, different results were found for students studying at both universities. In conclusion, it can be said that Oğuzeli MYO students have a higher level of attitude toward sports than Cerablus MYO students and that there are differences in demographic variables depending on the place of study.

References

  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. McGraw-Hill Education.
  • Akıncı, A. Y., Türkay, İ. K., Arısoy, A., & Deniz, C. (2020). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Isparta Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 53-62. https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/59247/801257
  • Ammar, A., Brach, M., Trabelsi, K., Chtourou, H., Boukhris, O., Masmoudi, L., … & Hoekelmann, A. (2020). Effects of COVID-19 home confinement on eating behaviour and physical activity: Results of the ECLB-COVID19 international online survey. Nutrients, 12(6), 1583. https://doi.org/10.3390/nu12061583
  • Aras, Ö. (2013). İlköğretim kurumları ikinci kademede öğrenim gören öğrenci ve görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüş ve tutumlarının incelenmesi: Kars ili örneği. Yüksek Lisans Tezi., Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğtimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Başkonuş, T. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 365-376. https://doi.org/10.31592/aeusbed.730674
  • Beltekin, E., Ulucan, H., Kuyulu, İ., & Kılınçarslan, G. (2018, Haziran 28–Temmuz 1). Yabancı uyruklu öğrencilerin spora karşı tutumlarının yaşam doyum düzeylerine ve psikolojik iyi olma düzeylerine etkisinin incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). ERPA International Congresses on Education (ss. 508–512). İstanbul, Türkiye.
  • Çalış, U. (2023). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin spora karşı tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tokat.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 18.0 Update. Prentice Hall.
  • Gökdağ, M. (2018). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin araştırılması (Bartın örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Bartın.
  • Göksel, A. G., & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi,1(1),1-9. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.0
  • Göktaş, N., & Şentürk, H. E. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algılar ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 78-92. https://doi.org/10.33689/spormetre.580852
  • Haskell, W. L., Lee, I. M., Pate, R. R., Powell, K. E., Blair, S. N., Franklin, B. A., Macera, C. A., Heath, G. W., Thompson, P. D., & Bauman, A. (2007). Physical activity and public health: Updated recommendation for adults from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Medicine & Science in Sports & Exercise, 39(8), 1423-1434. 10.1249/mss.0b013e3180616b27
  • İnceoğlu, M., (2010). Tutum, algı ve iletişim. Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karadağ, M., Tan, Ç., Yıldırım, F., & Çelikel, B. E. (2021). Küresel salgınların ve savaşların spor kulüplerine etkilerinin incelenmesi (20. yy. ve 21. yy örneği). 6. Uluslararası Beslenme Obezite ve Toplum Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, 30-60.
  • Karadağ, S. (2012). İlköğretim 8. sınıf ve lise 11. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere bağlı olarak karşılaştırılması (Kırıkkale Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, R., & Kartal, A. (2022). Devlet okullarında öğrenim gören suriyeli öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 60-73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ubosbid/issue/87454/1558203
  • Novruzlu K. (2021). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Samsun.
  • Plotnikoff, R. C., Costigan, S. A., Williams, R. L., Hutchesson, M. J., Kennedy, S. G., Robards, S. L., Allen, J., Collins, C. E., Callister, R., & Germov, J. (2015). Effectiveness of interventions targeting physical activity, nutrition and healthy weight for university and college students: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12966-015-0203-7
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/32237/357821
  • Şimşek, A., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 46-54. https://doi.org/10.17155/omuspd.595475
  • Togo, O. T., & Öztürk, A. (2020). Spor organizasyonlarına katılan çalışanların spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Şirketler Ligi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 55-64. https://doi.org/10.17155/omuspd.541185
  • Turhan, F. H., İnce, U., Aydogmus, M., & Yalçın, İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 19-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inubesyo/issue/65509/960863
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., & Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/25669/270727
  • Ulukan, M., Ulukan, H., & Esenkaya, A. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin sporda sosyal kimlik algı ve spora yönelik tutumlarında demografik değişkenlerin rolü. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 745-763. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/67938/1021015
  • Varol, R., Varol, S., & Türkmen, M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 316-329. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33606/372978
  • Yavuz, C., & Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058. https://doi.org/10.17755/esosder.584081

Suriye-Cerablus ve Türkiye-Gaziantep Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Year 2025, Volume: 8 Issue: 3, 526 - 536, 28.09.2025
https://doi.org/10.38021/asbid.1725616

Abstract

Bu çalışma iki farklı ülkede yaşayan (Suriye-Cerablus ve Türkiye-Gaziantep) üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarını ölçmek ve bu tutumların demografik faktörlerle olan ilişkisini incelemek amacıyla yapılan betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın örneklem grubunu toplamda 405 öğrenciden oluşan Cerablus MYO (117 erkek, 72 kadın) ve Oğuzeli MYO (100 erkek, 116 kadın) öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Spora Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.0 paket programından yararlanılmıştır. Çalışma kapsamında elde edilen sonuçlar doğrultusunda her iki üniversitede öğrenim gören öğrenciler karşılaştırıldığında ölçekten elde edilen toplam puanda ve alt boyutlarda Oğuzeli MYO öğrencileri lehine anlamlı derecede fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Ölçekten elde edilen cinsiyet, sınıf ve yaş değişkenine yönelik sonuçlar incelendiğinde ise her iki üniversitede öğrenim gören öğrenciler açısından farklı sonuçlar olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak bakıldığında Oğuzeli MYO öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının Cerablus MYO öğrencilerinden daha yüksek seviyede olduğu ve demografik değişkenler açısından öğrenim görülen yere göre farklılıklar yaşandığı söylenebilir.

Ethical Statement

Etik Kurul İzin Bilgileri Etik değerlendirme kurulu: Gaziantep Üniversitesi Sağlık ve Spor Bilimleri Etik Kurulu Etik değerlendirme belgesinin tarihi: 16.12.2024 Etik değerlendirme belgesinin sayı numarası: 565609

References

  • Ajzen, I. (2005). Attitudes, personality, and behavior. McGraw-Hill Education.
  • Akıncı, A. Y., Türkay, İ. K., Arısoy, A., & Deniz, C. (2020). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Isparta Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 3(3), 53-62. https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/59247/801257
  • Ammar, A., Brach, M., Trabelsi, K., Chtourou, H., Boukhris, O., Masmoudi, L., … & Hoekelmann, A. (2020). Effects of COVID-19 home confinement on eating behaviour and physical activity: Results of the ECLB-COVID19 international online survey. Nutrients, 12(6), 1583. https://doi.org/10.3390/nu12061583
  • Aras, Ö. (2013). İlköğretim kurumları ikinci kademede öğrenim gören öğrenci ve görev yapan beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi dersine yönelik görüş ve tutumlarının incelenmesi: Kars ili örneği. Yüksek Lisans Tezi., Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğtimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Başkonuş, T. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Kırşehir ili örneği). Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 365-376. https://doi.org/10.31592/aeusbed.730674
  • Beltekin, E., Ulucan, H., Kuyulu, İ., & Kılınçarslan, G. (2018, Haziran 28–Temmuz 1). Yabancı uyruklu öğrencilerin spora karşı tutumlarının yaşam doyum düzeylerine ve psikolojik iyi olma düzeylerine etkisinin incelenmesi (Erciyes Üniversitesi örneği). ERPA International Congresses on Education (ss. 508–512). İstanbul, Türkiye.
  • Çalış, U. (2023). Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde öğrenim gören yabancı uyruklu öğrencilerin spora karşı tutumlarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Tokat.
  • George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference 18.0 Update. Prentice Hall.
  • Gökdağ, M. (2018). Okul yöneticilerinin spora yönelik tutumları ve kadınların spor etkinliklerine katılımlarına dair görüşlerinin araştırılması (Bartın örneği). Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Anabilim Dalı, Bartın.
  • Göksel, A. G., & Caz, Ç. (2016). Anadolu lisesi öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi,1(1),1-9. https://doi.org/10.22396/sbd.2016.0
  • Göktaş, N., & Şentürk, H. E. (2019). Spor lisesi öğrencilerinin okul iklimi algılar ile spora yönelik tutumları arasındaki ilişki. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 78-92. https://doi.org/10.33689/spormetre.580852
  • Haskell, W. L., Lee, I. M., Pate, R. R., Powell, K. E., Blair, S. N., Franklin, B. A., Macera, C. A., Heath, G. W., Thompson, P. D., & Bauman, A. (2007). Physical activity and public health: Updated recommendation for adults from the American College of Sports Medicine and the American Heart Association. Medicine & Science in Sports & Exercise, 39(8), 1423-1434. 10.1249/mss.0b013e3180616b27
  • İnceoğlu, M., (2010). Tutum, algı ve iletişim. Beykent Üniversitesi Yayınları.
  • Karadağ, M., Tan, Ç., Yıldırım, F., & Çelikel, B. E. (2021). Küresel salgınların ve savaşların spor kulüplerine etkilerinin incelenmesi (20. yy. ve 21. yy örneği). 6. Uluslararası Beslenme Obezite ve Toplum Sağlığı Kongresi Bildiri Kitabı, 30-60.
  • Karadağ, S. (2012). İlköğretim 8. sınıf ve lise 11. sınıf öğrencilerinin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenlere bağlı olarak karşılaştırılması (Kırıkkale Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Kırıkkale.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi (28. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Korkmaz, R., & Kartal, A. (2022). Devlet okullarında öğrenim gören suriyeli öğrencilerin beden eğitimi ve spor dersine yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 60-73. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ubosbid/issue/87454/1558203
  • Novruzlu K. (2021). Yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumları. Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Spor Yöneticiliği Anabilim Dalı, Samsun.
  • Plotnikoff, R. C., Costigan, S. A., Williams, R. L., Hutchesson, M. J., Kennedy, S. G., Robards, S. L., Allen, J., Collins, C. E., Callister, R., & Germov, J. (2015). Effectiveness of interventions targeting physical activity, nutrition and healthy weight for university and college students: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12(1), 1-10. https://doi.org/10.1186/s12966-015-0203-7
  • Şentürk, H. E. (2015). Sportif tutum ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliliği ve güvenirliği. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 8-18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cbubesbd/issue/32237/357821
  • Şimşek, A., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2020). Üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 46-54. https://doi.org/10.17155/omuspd.595475
  • Togo, O. T., & Öztürk, A. (2020). Spor organizasyonlarına katılan çalışanların spora yönelik tutumlarının incelenmesi: Şirketler Ligi örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 55-64. https://doi.org/10.17155/omuspd.541185
  • Turhan, F. H., İnce, U., Aydogmus, M., & Yalçın, İ. (2021). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumları. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 19-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inubesyo/issue/65509/960863
  • Türkmen, M., Abdurahimoğlu, Y., Varol, S., & Gökdağ, M. (2016). İslami İlimler Fakültesi öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının incelenmesi (Bartın Üniversitesi örneği). Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 48-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/25669/270727
  • Ulukan, M., Ulukan, H., & Esenkaya, A. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin sporda sosyal kimlik algı ve spora yönelik tutumlarında demografik değişkenlerin rolü. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 745-763. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjces/issue/67938/1021015
  • Varol, R., Varol, S., & Türkmen, M. (2017). Bartın üniversitesinde öğrenim gören öğrencilerin spora yönelik tutumlarının belirlenmesi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(2), 316-329. https://dergipark.org.tr/tr/pub/intjcss/issue/33606/372978
  • Yavuz, C., & Yücel, A. S. (2019). Spor yöneticiliği bölümü öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72), 2050-2058. https://doi.org/10.17755/esosder.584081
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sport and Exercise Psychology
Journal Section Arşiv
Authors

Kadir Diler 0000-0002-1252-4288

Mustafa Yılmaz 0000-0002-0031-200X

Early Pub Date September 26, 2025
Publication Date September 28, 2025
Submission Date June 23, 2025
Acceptance Date September 9, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Diler, K., & Yılmaz, M. (2025). Suriye-Cerablus ve Türkiye-Gaziantep Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 8(3), 526-536. https://doi.org/10.38021/asbid.1725616

27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .

2624526366