Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 21, 43 - 59, 22.09.2020

Öz

Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin (BİT) eğitim amaçlı kullanımı öğretim elemanı ve öğrenci gibi insan gücü kalitesini etkilediği gibi, fiziksel ortam ve eğitimde kullanılan araç-gereç kalitesini de etkilemektedir. BİT’in kullanımı ile birlikte, öğretim yöntemleri ve uygulamaları ile içerik ve değerlendirme süreçleri de gelişmiştir. Öğretim elemanlarının görüşleri BİT’in eğitim alnında etkin kullanılmasını sağlayan en önemli konulardan biridir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı, öğretim elemanlarının BİT’in kullanımına ilişkin görüşlerinin belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, Afyon Kocatepe Üniversitesi’ne bağlı Afyon Meslek Yüksekokulunda görevli olan ve bu çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden öğretim elemanları oluşturmaktadır. Öğretim elemanlarının öğretim materyallerinde bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanımına ilişkin görüşlerini ortaya koymak için yapılan bu çalışmada veri toplama yöntemi olarak anket kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak kullanılan anket Berkyürek (2008) tarafından da yapılmış olan BİT’e Yönelik Görüş Ölçeğinden yararlanılarak öğretim elemanlarına uygun olarak araştırmacılar tarafından oluşturulmuştur. Ankete katılan öğretim elemanlarının demografik ve diğer özelliklerin belirlenmesinde yüzde ve frekans analizleri, BİT eğitim sürecinde kullanımına yönelik görüşlerinin tespitinde ise standart sapma ve aritmetik ortalama analizleri kullanılmıştır. Bununla birlikte araştırmada, öğretim elamanlarının BİT kullanımına yönelik görüşleri arasında demografik ve diğer özellikleri açısından karşılaştırılmasında t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Sonuçta, katılımcıların BİT kullanımı ile ilgili olumlu görüşlere sahip oldukları ve BİT hakkındaki görüşlerinde daha önce ders alma durumlarına göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenirken diğer değişkenlere yönelik anlamlı bir farklılık olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Alaca, E., Yılmaz, B. (2016). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Kullanımı ve Bilgi Toplumuna Dönüşüm: Türkiye’de Durum. Türk Kütüphaneciliği, 30 (3), 507-523.
  • Aydın, M. K., Semerci, A. (2017). Öğretmenlerin Bit Tutumları Ölçeğinin Geliştirilmesi. Milli Eğitim, 213, 155-176.
  • Bakırcı, H., Günbatar, M. S. (2017). Öğretmen Adaylarının Bilgi Okuryazarlık Düzeyleri ile Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3), 543-563.
  • Berkyürek, İsmail. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Kullanımına Yönelik Bir İnceleme: Bolu İli Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Abant izzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fen Bilgisi Öğretmenliği A.B.D., Bolu.
  • Cüre, F., Özdener, N. (2008). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojileri (Bit) Uygulama Başarıları ve Bit’e Yönelik Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education). 34, 41-53.
  • Çelen, F.K., Seferoğlu, S. S. (2017). Öğretmenlerin Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanma Konusundaki Yeterlik Algılarına İlişkin Bir Değerlendirme. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/AB17_Celen_Seferoglu_EgitimdeBITKullanimi.pdf erişim: 09.05.2018.
  • Çetin, Özer. (2017). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Öz-Yeterlik Algı Düzeylerinin İncelenmesi, International Journal of Human Sciences, 14(4), 4753-4767.
  • Çobanoğlu, A.A., Yücel, Z.E. (2017). İngilizce Okutmanlarının Teknoloji Kullanımları ve Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerine Yönelik Tutumları. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7 (3), 453-461.
  • Çuhadar, C., Battal, A. (2010). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim Amaçlı Kullanımına Yönelik Öğretim Elemanlarının Görüşleri.https://www.researchgate.net/publication/263754257_Bilgi_ve_Iletisim_Teknolojilerinin_Ogretim_Amacli_Kullanimina_Yonelik_Ogretim_Elemanlarinin_Gorusleri?ev=prf_high, erişim:09.05.2018.
  • Demir, Oktay. (2015). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilişim Teknolojilerini Kullanma Durumları ve Bunun Öğretime Etkisi (Nitel bir çalışma). Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 466-479.
  • Demiraslan, Y., Usluel, Y. K. (2005). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğrenme Öğretme Sürecine Entegrasyonunda Öğretmenlerin Durumu. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (3), 109-113.
  • Demirhan, Seçil. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine İlişkin Özyeterlik Algıları ve Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanım Durumları (Denizli İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim A.B.D., Denizli.
  • Fırat, E. A., Özden, M. (2015). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Süreçte Bilgi İletişim Teknolojileri Kullanımına Yönelik Ölçek Geliştirilmesi. Gefad / Gujgef, 35 (1), 1-25.
  • Fidan, M.E., Aslan, Ü. ve Subaşı, Ş. (2015). Muhasebe Derslerinde Teknoloji Kullanımı İle İlgili Öğrenci Görüşleri, Journal of Accounting. Finance and Auditing Studies, 1 (2), 34-61.
  • Göktaş, Y., Yıldırım, Z. ve Yıldırım, S. (2008). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Eğitim Fakültelerindeki Durumu: Dekanların Görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33 (149), 30-50.
  • Gümüşdağ, H., Cerit, E., Gönülateş, S., Arslanoğlu, C., Bastık, C., Şahin, S .ve Ünlü, C. (2013). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Bilgisayar Kullanım Yeterlikleri ve Tutumlarının Belirlenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 2 (4), 1-12.
  • Hakkari, F., Atalar, T. ve Tüysüz, C. (2015). Öğretmenlerin Bilgisayar Yeterlikleri ve Öğretimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Bayburt Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (2), 460-481.
  • Kabasakal, Z., Uygur, S. (2017). Öğretmenlerin Öğrenme Sürecinde Öğretim Teknolojilerinin Kullanımına Ait Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Social Sciences Studies Journal, 3 (8), 459-463.
  • Kolburan-Geçer, A., Gökdaş, İ. (2014). Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerinden Yararlanma Durumlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, Uluslararası e-dergi, 4 (1), 89-112.
  • Korkmaz, Ö., Demir, B. (2012). Meb Hizmetiçi Eğitimlerinin Öğretmenlerin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine İlişkin Tutumlarına ve Bilgisayar Öz-Yeterliklerine Etkisi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, Sayı 2, No.1, ss.1-18.
  • Kutluca, T., Arslan, S. ve Özpınar, İ. (2010). Developing A Scale To Measure Towards Measuring Information And Communication Technology Utilization Level. The Turkish Science and Education– TUSED, 7(4), 37-45.
  • Önal, N., Budak, Y. (2013). Meslek Yüksekokulu Öğretim Elemanlarının Öğretim Araç ve Materyallerini Kullanmalarına İlişkin Öğretim Elemanı ve Öğrenci Görüşleri. Ahi
  • Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14 (3), 267-283.
  • Özel, Nevzat. (2016). Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Etkisiyle Değişen Bilgi Kaynakları, Hizmetleri ve Öğrenme Ortamları. Milli Eğitim, 209, 270-294.
  • Özturan, S., Bozcan, E.Ü. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanmanın Önemine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6 (3), 78-90.
  • Sayan, H. (2016). Okul Öncesi Eğitimde Teknoloji Kullanımı, 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum. 5 (13), 67-83.
  • Şad, S. N., Nalçacı, Ö. İ. (2015). Öğretmen Adaylarının Eğitimde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini Kullanmaya İlişkin Yeterlilik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (1), 177-197.
  • Turan, A.H., Çolakoğlu, B.E. (2008). Yüksek Öğrenimde Öğretim Elemanlarının Teknoloji Kabulü ve Kullanımı: Adnan Menderes Üniversitesinde Ampirik Bir Değerlendirme. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 106-121.
  • Turan, B., Haşit, G. (2014). Teknoloji Kabul Modeli ve Sınıf Öğretmenleri Üzerinde Bir Uygulama, Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6 (1), 109-119.
  • Ulucak, E.M., Çakır, İ. (2013). Bilgi ve İletişim Teknolojisi. http://img.eba.gov.tr/167/56c/c2c/bef/eef/cd4/fdb/956/143/cbc/515/a42/f2e/1e8/009/16756cc2cbefeefcd4fdb956143cbc515a42f2e1e8009.pdf, erişim: 25.08.2018.
  • Ural, A. (2015). Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Bilgi İletişim Teknolojisi ve Psikomotor Beceri Kullanımlarının İncelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 6 (1), 93-116.
  • Usluel, Y.K., Seferoğlu, S.S. (2004). Öğretim Elemanlarının Bilgi Teknolojilerini Kullanmada Karşılaştıkları Engeller, Çözüm Önerileri ve Öz-Yeterlik Algıları. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (6), 143-157.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Yılmaz Bu kişi benim

Hümeyra Töre Başat Bu kişi benim

Erdal Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 21

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., Töre Başat, H., & Özer, E. (2020). ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(21), 43-59.
AMA Yılmaz H, Töre Başat H, Özer E. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ. ASBİDER. Eylül 2020;7(21):43-59.
Chicago Yılmaz, Hatice, Hümeyra Töre Başat, ve Erdal Özer. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 7, sy. 21 (Eylül 2020): 43-59.
EndNote Yılmaz H, Töre Başat H, Özer E (01 Eylül 2020) ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 7 21 43–59.
IEEE H. Yılmaz, H. Töre Başat, ve E. Özer, “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ”, ASBİDER, c. 7, sy. 21, ss. 43–59, 2020.
ISNAD Yılmaz, Hatice vd. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 7/21 (Eylül 2020), 43-59.
JAMA Yılmaz H, Töre Başat H, Özer E. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ. ASBİDER. 2020;7:43–59.
MLA Yılmaz, Hatice vd. “ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ”. Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 7, sy. 21, 2020, ss. 43-59.
Vancouver Yılmaz H, Töre Başat H, Özer E. ÖĞRETİM ELEMANLARININ ÖĞRETİM MATERYALLERİNDE BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMLARINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA: AFYON MYO ÖRNEĞİ. ASBİDER. 2020;7(21):43-59.
Creative Commons License

Akademi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.