In order to protect the consumer in a weak position, particular importance is attached to distance sales contracts concluded, from the preparatory stages and the moment of their conclusion, through the means of communication to distance, as part of a system where the parties do not meet in the same place and built for the marketing of goods and services at a distance.
Of these contracts, the one that is common in everyday life is the distance sales contract. In the context of the sales contract to be concluded, the fact that a consumer is not sufficiently informed about the goods for sale constitutes a risk. In order to avoid them, the legislator has legislated on the subject by stipulating special provisions. The provisions relating to distance sales contracts are set out in detail both in Law numbered 6502 on Consumer Protection and in the Regulation on Distance Sales Contracts, promulgated on November 27, 2014 and entered into force on 27 February 2015.
In the first part of our work, the notion of distance sales contract and its elements will be discussed. The offer, the declarations of acceptance and the form of the contract will be treated in the second part where the conclusion of distance sales contracts appears. The third part is reserved for the evaluation of the concept of consumer protection in distance sales contracts.
Afin de protéger le consommateur se trouvant dans une position faible, une importance particulière est attribuée aux contrats de vente à distance conclus, à partir des étapes préparatoires et du moment de la conclusion de ceux-ci, par l’intermédiaire des moyens de communication à distance, dans le cadre d’un système où les parties ne se rencontrent pas au même endroit et construit pour la commercialisation des biens et de services à distance. De ces contrats, celui qui est courant dans la vie quotidienne est le contrat de vente à distance. Dans le cadre du contrat de vente à conclure, le fait qu’un consommateur ne soit pas assez informé à propos des biens à vendre constitue un risque. Afin de les éviter, le législateur a légiféré sur le sujet en stipulant des dispositions spéciales. Les dispositions relatives aux contrats de vente à distance figurent d’une manière détaillée tant dans la loi n° 6502 sur la Protection des Consommateurs que dans le Règlement sur les Contrats de Vente à distance, promulgué le 27 novembre 2014 et entré en vigueur le 27 février 2015.
Dans la première partie de notre travail, la notion de contrat de vente à distance et ses éléments seront abordés. L’offre, les déclarations de l’acceptation et la forme du contrat seront traitées dans la deuxième partie où figure la conclusion des contrats de vente à distance. La troisième partie est réservée à l’évaluation de la notion de la protection des consommateurs dans les contrats de vente à distance.
Contrat de vente à distance vendeur consommateur protection des consommateurs. Contrat à distance
Tarafların fiziki bir ortamda karşı karşıya gelmediği, mal veya hizmetlerin uzaktan pazarlanması amacıyla oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, taraflar arasında sözleşmenin hazırlık aşamalarının ve kurulduğu anın uzaktan iletişim araçları aracılığıyla gerçekleştiği mesafeli sözleşmelere, zayıf konumda olan tüketicinin korunması açısından ayrı bir önem atfedilmiştir. Bu sözleşmelerin günlük hayatta sıklıkla karşılaşılanı mesafeli satış sözleşmeleridir. Tüketicinin akdedilecek mesafeli satış sözleşmesi çerçevesinde, satım konusu mala ilişkin yeterince bilgi sahibi olamaması her zaman bir risk olarak karşısına çıkabilir. Bütün bunların önüne geçmek amacıyla, kanun koyucu özel hükümler getirerek bu sözleşmeler açısından düzenlemeler yapmıştır. Gerek 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da gerekse 27 Kasım 2014 tarihinde yayımlanmış olup, 27 Şubat 2015 tarihinde yürürlüğe giren Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde mesafeli sözleşmelere ilişkin hükümlere etraflıca yer verilmiştir.
Çalışmanın birinci kısmında, mesafeli satış sözleşmesi kavramı ve mesafeli satış sözleşmesinin unsurları ele alınmaktadır. Mesafeli satış sözleşmesinin kurulmasına yer verilen ikinci kısmında, öneri, kabul beyanları ile sözleşmenin şekli incelenmektedir. Çalışmanın son kısmında, mesafeli satış sözleşmesinde tüketicinin korunması hususu değerlendirilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2021 |
Submission Date | May 1, 2021 |
Acceptance Date | June 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
ASBÜ Hukuk Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.