Federal Almanya Anayasası’nda siyasi partilere yönelik olarak siyasi partilerin kapatılması ve siyasi partilerin devlet finansmanından mahrum bırakılması şeklinde iki türlü yaptırım bulunmaktadır. Bunlardan siyasi partilerin kapatılması yaptırımı, Anayasa’nın yürürlüğe girdiği 1949 yılından bu yana Anayasa’da yer almaktadır. Ancak söz konusu yaptırımın uygulaması çok fazla olmamış sadece iki kez parti kapatma kararı verilmiştir. Buna rağmen partilerin kapatılması yaptırımı, Federal Almanya’da sıklıkla gündeme gelmektedir. Nitekim 2017 yılında Federal Alman Anayasa Mahkemesi partilerin kapatılması yaptırımına ilişkin önemli bir karar vermiştir. Söz konusu kararla birlikte Mahkeme, partilerin kapatılabilmesi için belirli bir potansiyele sahip olması şartını aramıştır. Böylece demokratik düzene karşı olup da bu düzene zarar verme potansiyeli olmayan partilerin kapatılması ihtimali devre dışı bırakılmıştır. Bununla birlikte demokratik düzene karşı olup da potansiyeli olmadığı gerekçesiyle kapatılmayan partilere yönelik olarak 2017 yılında diğer bir siyasi parti yaptırımı olan devlet finansmanından yoksun bırakma yaptırımı anayasaya eklenmiştir. Çalışmada her iki yaptırım, Federal Alman Anayasa Mahkemesi’nin kararları ışığında inceleme konusu yapılmıştır.
Siyasi Partiler Siyasi Partilerin Kapatılması Devlet Finansmanından Yoksun Bırakma Federal Almanya Anayasası Federal Alman Anayasa Mahkemesi.
There are two types of political party bans in the Federal Constitution of Germany: dissolution of political parties and deprivation of state funding for political parties. The ban on the dissolution of political parties has been in force since 1949, when the Federal Constitution of Germany entered into force. However, the implementation of this prohibition has not been very frequent and only two decisions have been made to dissolve parties. Nevertheless, the measure of party dissolution is frequently on the agenda in the Federal Republic of Germany. As a matter of fact, in 2017, the German Constitutional Court ruled that parties must have a certain potential in order to be dissolved. Thus, the possibility of dissolving parties that are hostile to the democratic order but do not have the potential to harm it has been ruled out. This jurisprudence also led to an amendment of the Federal Constitution of Germany and in 2017, another political party ban, the measure of deprivation of state funding, was added to the constitution. In this study, both bans are analyzed in the light of the decisions of the Federal Constitutional Court of Germany.
Political Parties Dissolution of Political Parties Deprivation of State Financing Federal Constitution of Germany Federal Constitutional Court of Germany.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Constitutional Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2023 |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | June 23, 2023 |
Acceptance Date | August 24, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |