Press publishers' requests for legal protection have remained unanswered since the first newspaper was published. These demands have increased as news started to move to digital channels. Because global companies such as Google and Facebook (META), which are now the gatekeepers of the internet, have become the disseminators of news on the internet. The issue of legal protection requested by press publishers, who have lost blood in terms of circulation and advertising income due to their current position, for their publications in order to protect the investments they have made, has come to the fore again. However, for the first time in history, the copyright of the news did not remain unrequited and was included within the legal scope with a directive by the European Union. Nowadays, when press investors are also considered as related rights holders, the position of artificial intelligence has once again begun to raise question marks. Because artificial intelligence is used both in press publishers' creation of news text and in digital news publishers' news compilation and snippet creation.
It is aimed to investigate appropriate solutions to the legal problems encountered by researching the laws, judicial decisions and doctrine in the world about who will exercise the rights arising from the news produced by artificial intelligence or the news texts it categorizes and presents to the consumer. The subject of our article is how the related rights brought to the press investor will affect the news texts produced by artificial intelligence and who will use the rights arising from these.
copyright intellectual property news service providers disseminator broadcaster google news snippet hyperlink
Basın yayıncılarının ilk çıkan gazeteden beri hukuki koruma talepleri karşılıksız kalmıştır. Haberin dijital mecralara geçmeye başlaması ile bu talepler artmıştır. Zira artık internetin kapı bekçisi durumundaki Google ve Facebook(META) gibi küresel şirketler internette haberin yayıcısı konumuna gelmişlerdir. Geldikleri bu konum itibariyle tiraj ve reklam geliri anlamında kan kaybeden basın yayıncıları, yapmış oldukları yatırımların korunması için yayınları üzerinde talep ettikleri hukuki koruma konusu yeniden gündeme gelmiştir. Ancak tarihten bu tarafa haberin telifi ilk defa karşılıksız kalmayarak Avrupa Birliği tarafından bir yönerge ile hukuki kapsam içine alındı. Artık basın yatırımcısının da bağlantılı hak sahibi olarak değerlendirildiği günümüzde yapay zekanın konumu bir kez daha soru işaretleri doğurmaya başlamıştır. Çünkü hem basın yayıncılarının haber metni oluşturmalarında hem de dijital haber yayıcılarının haber derlemelerinde ve snippet oluşturmasında yapay zeka kullanılmaktadır.
Yapay zekanın ürettiği haberin ya da kategorize ederek tüketiciye sunduğu haber metinlerinden doğan hakların kim tarafından kullanılacağı konusunda dünyadaki yasalar, yargı kararları ve doktrin araştırılarak karşılaşılan hukuki sorunlara uygun çözüm yollarının araştırılması amaçlanmıştır. Basın yatırımcısına getirilen bağlantılı hakların yapay zekanın ürettiği haber metinlerini hangi şekillerde etkileyeceği ve bunlardan doğan hakların kim tarafından kullanılacağı da makalemizin konusunu oluşturmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Media and Communication Law, Law, Science and Technology, Intellectual Property Law |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2024 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | June 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 6 Issue: 1 |