In this study, stress sources of teachers, ways to cope with stress and
school-family life conflict levels of teachers were tried to be determined.
The research was carried out with 210 teachers working in 18 schools
consisting of kindergarten, primary school, middle school and high school
under the Ministry of Education in Fındıklı district of Rize. The data of the
study were obtained by using the scale of "Stress Sources of Teachers'
Stress and Determination of Ways of Coping Scale" developed by Doğan
(2008) and "Work-Family Conflict Scale" developed by İbrahim Efe
Efeoğlu (2006). As sources of stress of teachers; they mostly see school
opportunities and supervision problems and communication with
colleagues and students. In addition, it was found that teachers mostly use
methods such as having positive dialogues, spending time with their loved
ones and dealing with their hobbies in coping with these stress factors. The
most important finding of the teachers regarding the conflict between work
and family life is that they have to change their plans about their families
due to their job responsibilities. At the level of family work conflict,
postponing what to do about work because of the needs of family-home
life has also emerged as a conflict area.
Bu çalışmada öğretmenlerin stres kaynakları, stresle baş etme yolları ve öğretmenlerin okul-aile-yaşam çatışma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, Rize’nin Fındıklı ilçesinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı anaokulu, ilkokul, ortaokul ve liseden oluşan 18 okulda görev yapmakta olan 210 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, Doğan (2008)’ın geliştirdiği “Öğretmenlerin Stres Kaynakları ve Baş Etme Yollarının Belirlenmesi Ölçeği” ve İbrahim Efe Efeoğlu (2006) tarafındsan geliştirilen “İş-Aile Yaşam Çatışması Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmenlerin stres kaynağı olarak; en fazla okul olanakları ve denetim sorunları ile meslektaşlar ve öğrenciler ile olan iletişimi görmekte olduklarını belirlemiştir. Ayrıca, öğretmenlerin bu stres faktörleri ile başa çıkmada; en çok olumlu diyaloglarda bulunmak, sevdikleriyle zaman geçirmek ve hobileri ile ilgilenmek gibi yöntemleri kullandıkları bulgulanmıştır. Öğretmenlerin iş-aile-yaşam arasındaki çatışmaya ilişkin, belirlenen en önemli bulgu ise iş sorumlulukları nedeniyle aileleriyle ilgili planlarını değiştirmek zorunda kalmalarıdır. Aile-iş çatışması düzeyinde ise aile-ev yaşantısının gereksinimleri nedeniyle iş ile ilgili yapılması gerekenlerin ertelenmesi de bir çatışma alanı olarak ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2020 |
Submission Date | January 8, 2020 |
Acceptance Date | May 3, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 6 Issue: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)