Research Article
BibTex RIS Cite

TÜKETİM TOPLUMU ÜZERİNE ELEŞTİREL BİR DEĞERLENDİRME

Year 2018, Volume: 5 Issue: 7, 75 - 90, 31.07.2018

Abstract

Tüketim olgusu her dönem bütün toplumlarda önemli bir yere sahip olmuştur. Bu noktada toplumsal yapılarda ortaya çıkan ekonomik ve sosyal gelişmelere paralel tüketim olgusunun da işlevlerinde değişiklikler ortaya çıkmıştır. Özellikle kapitalist ekonomik süreçlerin toplumsal yapılar üzerinde hâkim hale gelmesiyle birlikte bu dönemlerden itibaren toplumların “tüketim toplumu” olarak tasvir edildiği ve nitelendiği bir süreç ortaya çıkmıştır. Bu dönemlerden itibaren gerek bireylerin gerekse de toplumların üretici yönlerinin ve potansiyellerinin köreltildiği; tüketici yön ve eğilimlerinin ön plana çıktığı ve teşvik edildiği bir dönem ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak insanoğlunun tarih sahnesine çıktığı dönemlerden günümüze önemli bir olgu niteliği taşıyan tüketim kavramı bu dönemler içerisinde anlam ve işlev değişikliklerine uğramış ve bu süreçlerde belirleyici ve etkin bir rolde olmuştur.

References

  • Adorno, T., & M. Horkheimer. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme, Toplumsal Sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Beck, U. (2011). Risk Toplumu Başka Bir Modernliğe Doğru. İstanbul: İthaki.
  • Berman, M. (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. (U. Altuğ, & B. Peker, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (D. F. Şannan, & A. G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik.
  • Demirel, S., & Yegen, C. (2015). “Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü”. İlef Dergisi, 2(1), 115-138.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Jameson, F. (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. (N. Plümer, & A. Gölcü, Çev.) Ankara: Nirengi Kitap.
  • Jay, M. (2005). Diyalektik İmgelem. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Kızılçelik, S. (2000). Frankfurt Okulu. Ankara: Anı Yayınları.
  • Klein, N. (2002). NO LOGO Küresel Markalar Hedef Tahtasında. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Kumar, K. (2010). Sanayi Sonrası Toplumdan Post Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. Ankara: Dost.
  • Lévi-Strauss, C. (2014). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji. (A. Terzi, Çev.) Metis: İstanbul.
  • Maigret, E. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (H. Yücel, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Öğüt, E. H. (2011). “Sanatın Üretimi”. Kültür Sosyolojisi (s. 144-162). içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). “ Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı.
  • Slater, P. (1998). Frankfurt Okulu Kökeni ve Önemi Marksist Bir Yaklaşım. (A. Özden, Çev.) İstanbul: Kabalcı.
  • Smith, P. (2008). “Kültürel Kuram”. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Sombart, W. (2008). Burjuva Modern Ekonomi Dönemine Ait İnsanın Ahlaki ve Entellektüel Tarihine Katkı. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı.
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu'nün Sosyolojisi. (E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Şengül, H. (2001). “Tüketim Toplumu, Tüketim Kültürü ve Tüketim Merkezleri”. Ege Mimarlık Dergisi, 40-41.
  • Tekin, N. (2012). “ Tüketim Temelli Hayat Tarzları ve Gösteri Mekanı Olarak Kentler”. GS Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 69-85.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. İstanbul: Babil.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 7, 75 - 90, 31.07.2018

Abstract

References

  • Adorno, T., & M. Horkheimer. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. İstanbul: Kabalcı.
  • Baudrillard, J. (2008). Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı.
  • Bauman, Z. (1999). Çalışma Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Bauman, Z. (2012). Küreselleşme, Toplumsal Sonuçları. (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı.
  • Beck, U. (2011). Risk Toplumu Başka Bir Modernliğe Doğru. İstanbul: İthaki.
  • Berman, M. (2013). Katı Olan Her Şey Buharlaşıyor. (U. Altuğ, & B. Peker, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Bocock, R. (2009). Tüketim. (İ. Kutluk, Çev.) Ankara: Dost.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (D. F. Şannan, & A. G. Berkkurt, Çev.) Ankara: Heretik.
  • Demirel, S., & Yegen, C. (2015). “Tüketim, Postmodernizm ve Kapitalizm Örgüsü”. İlef Dergisi, 2(1), 115-138.
  • Featherstone, M. (2005). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü. İstanbul: Ayrıntı.
  • Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Ankara: Ayraç Yayınevi.
  • Harvey, D. (1997). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, Çev.) İstanbul: Metis.
  • Jameson, F. (2011). Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. (N. Plümer, & A. Gölcü, Çev.) Ankara: Nirengi Kitap.
  • Jay, M. (2005). Diyalektik İmgelem. İstanbul: Belge Yayınları.
  • Kızılçelik, S. (2000). Frankfurt Okulu. Ankara: Anı Yayınları.
  • Klein, N. (2002). NO LOGO Küresel Markalar Hedef Tahtasında. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Kumar, K. (2010). Sanayi Sonrası Toplumdan Post Modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları. Ankara: Dost.
  • Lévi-Strauss, C. (2014). Modern Dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji. (A. Terzi, Çev.) Metis: İstanbul.
  • Maigret, E. (2014). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (H. Yücel, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. (O. Akınhay, & D. Kömürcü, Çev.) Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Öğüt, E. H. (2011). “Sanatın Üretimi”. Kültür Sosyolojisi (s. 144-162). içinde Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ritzer, G. (2011). “ Toplumun McDonaldlaştırılması. İstanbul: Ayrıntı.
  • Slater, P. (1998). Frankfurt Okulu Kökeni ve Önemi Marksist Bir Yaklaşım. (A. Özden, Çev.) İstanbul: Kabalcı.
  • Smith, P. (2008). “Kültürel Kuram”. İstanbul: Babil Yayınları.
  • Sombart, W. (2008). Burjuva Modern Ekonomi Dönemine Ait İnsanın Ahlaki ve Entellektüel Tarihine Katkı. (O. Adanır, Çev.) İstanbul: DoğuBatı.
  • Swartz, D. (2011). Kültür ve İktidar Pierre Bourdieu'nün Sosyolojisi. (E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim.
  • Şengül, H. (2001). “Tüketim Toplumu, Tüketim Kültürü ve Tüketim Merkezleri”. Ege Mimarlık Dergisi, 40-41.
  • Tekin, N. (2012). “ Tüketim Temelli Hayat Tarzları ve Gösteri Mekanı Olarak Kentler”. GS Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 69-85.
  • Veblen, T. (2005). Aylak Sınıfın Teorisi. İstanbul: Babil.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Sinan Acar

Publication Date July 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 7

Cite

APA Acar, S. (2018). TÜKETİM TOPLUMU ÜZERİNE ELEŞTİREL BİR DEĞERLENDİRME. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(7), 75-90.