In the philosophy of Locke, problem of limit of knowledge is about how understanding is used. Understanding is the source of human knowledge. Understanding for knowledge operates as sensation and reflection. According to Locke, problem of limit of knowledge does not arise when the source of knowledge is experimenting understanding. Experiment provides understanding operating without exceeding its power, limit, and capacity. Human does not obtain knowledge but which is not knowledge when he attempts to know by understanding without experiment. Obtaining which is not knowledge means going beyond the limit of knowledge. That is why, in the philosophy of Locke, understanding as being the source of nowledge determines the limit of knowledge. By making experiment the source of knowledge, understanding causes output of experiment to be excluded from knowledge. This is an effect of circumstance of using understanding in problem of the limit of knowledge. Consequently, understanding secures knowledge as being source of knowledge but at the same time limits it. This conclusion, obtained by using understanding in a philosophy in which experiment is assumed as the source of knowledge, is important.
Understanding Experiment Sensation Reflection Limit Of Knowledge
Locke felsefesinde bilginin sınırı problemi, anlama yetisinin nasıl kullanıldığı ile ilgilidir. İnsan bilgisinin kaynağı, anlama yetisidir. Anlama yetisi bilgide, dış ve iç deney şeklinde çalışır. Locke’a göre insan bilgisinin kaynağı, deney yapan anlama yetisi olduğu zaman bilginin sınırı problemi ortaya çıkmaz. Deney, anlama yetisinin güç, sınır ve kapasitesini aşmadan çalışmasını sağlar. İnsan, anlama yetisi ile deney yapamadan bilmeye kalkıştığında ise bilgi değil bilgi olmayanı elde eder. Bilgi olmayanın elde edilmesi bilginin sınırının geçilmesidir. Locke felsefesinde bu nedenle anlama yetisi, bilginin kaynağı olarak bilginin sınırını belirler. Anlama yetisi, bilginin kaynağının deney olmasını sağlarken deneyden gelenlerin bilginin dışında kalmasına neden olur. Bu, bilginin sınırı probleminde anlama yetisini kullanma koşulunun sonucudur. Böylece anlama yetisi, bilginin kaynağı olarak bilgiyi güvenceye alırken bilginin alanını sınırlar. Bilginin kaynağının deney olarak kabul edildiği bir felsefede, anlama yetisinin kullanılmasının neden olduğu bu sonuç önemlidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 8 |