Muz, gerek Türkiye’de gerekse dünyada oldukça önemli bir
ekonomik büyüklüğe sahip olan bir üründür. Gıda ve Tarım Örgütü (FAO)’nün 2016
yılı verilerine göre Dünya genelinde 5.494.005 hektar alanda muz ekili olup,
toplam 113.280.302 ton muz üretimi yapılmaktadır. Dünyadaki toplam muz ithalatı
ise 13.790.580.000 dolar seviyesindedir. Türkiye’de ise 6225 hektar alanda
305.926 ton muz üretimi yapılmış olup, 209.369 ton muz ithal edilmiştir.
Anamur, 2850 hektar alanda 8142 aile işletmesi tarafından 147.000 ton muz
üretimiyle Türkiye’deki muz üretiminin neredeyse yarısını tek başına
karşılamaktadır. Bu
çalışmada, Türkiye’deki Muz üreticilerinin; sorunlarının ve büyüme
fırsatlarının ortaya konması amacıyla betimleyici nitel analiz uygulanmıştır.
Araştırma verileri, Anamur’da faaliyet gösteren 5 tane muz sarartma tesisi
sahibi, 5 tane muz üreticisi ile Anamur Ziraat Odası ve Anamur Muz Üreticileri
Birliği (Muz-Bir) başkanları ile gerçekleştirilen derinlemesine mülakatlar
sonucunda elde edilmiştir. Araştırma sonucunda muz üreticilerinin ve sektörde
faaliyet gösteren işçilerin eğitimsiz olması, işçi güvenliği konusundaki
eksiklikler, muz fiyatındaki dalgalanmalar, girdi maliyetlerinin yüksek olması,
ürün farklılaştırılmasının yapılamayışı, ihracat olanaklarının kısıtlı olması,
tarımsal kredilerin yetersizliği ve kooperatif eksikliği başlıca sorunlar
olarak görülmektedir. Buna karşın Türkiye’deki muz üretiminin halen iç talebi
dahi karşılamayacak kadar az olması, uygun iklim ve zirai koşullara sahip
olmasına rağmen atıl durumda olan pek çok ekim alanının bulunması ve ihracat
potansiyelinin neredeyse hiç kullanılmamakta olması gibi bulgular ise sektörün
büyük bir büyüme potansiyeli taşıdığını göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 5 Sayı: 12 |