Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFİ BİLGİ PAYLAŞIMI YAPAN SOSYAL MEDYA SİTELERİNDE VERİ KALİTESİ VE ORİJİNALLİK ARAŞTIRMASI

Yıl 2019, Cilt: 6 Sayı: 3, 422 - 441, 25.03.2019

Öz

1990’lı
yıllardan itibaren internet kullanımın artması ile bilgi paylaşımı geçmişe göre
çok büyük boyutlara ulaşmıştır.  Bilgi
arttıkça bilgi kirliliği de artmaktadır. 
Böylece verilerin güvenirliği de sorgulanır olmuştur. Var olan verinin
orijinalliği ve veri kalitesinin anlaşılması günümüzde büyük önem taşımaktadır.
Bu değişimin Coğrafya eğitimi ve öğretimi bakımından önemli etkilerinin
görüldüğü coğrafi bilgi paylaşımı yapan sosyal medya sitelerinde paylaşılan,
sunulan veri kalitesi ve orijinalliği irdelenmeye değerdir. Bu nedenle söz
konusu süreci aydınlatmak, cevapları aranan coğrafi bilgi paylaşımı yapan
sosyal medya sitelerinde veri kalitesi ve orijinallik durumunu nicel araştırma
yöntemleri aracılığı ile ölçmek çalışmanın temel gayesidir. Bunun yanı sıra
çalışmada bilimsel etik ihlallerinin önüne geçilmesinin gerekliliğinin de
vurgulanması amaçlanmıştır. Yaklaşık olarak 31 çoktan seçmeli sorudan oluşan
likert ölçek 50 katılımcıya uygulanmıştır. Katılımcılar veri üreten ve veri
kalitesi orijinalliğine dikkat eden evren ve örneklem alanından oluşmaktadır.
Coğrafi bilginin dijital coğrafya dünyalarındaki önemi ve yaygınlığını Coğrafi
bilgi paylaşımında veri kalitesi ve veri orijinalliğine dikkat eden
Coğrafyacıların gözünden incelenmiştir. Çalışmada nicel metodolojik araştırma
tercih edilmiştir. Üretilen bilgi aynı zamanda açıklamayı hedeflediği için
metodolojik olarak nomotetik ve tümdengelimci mantıkla bilgi üretilmeye
çalışılmıştır. Sonuçta veri kalitesi ve orijinalliği sosyal medya kullanıcısı
erdemli birçok kesim için temel kaygı olarak saptanmıştır. Bu çerçevede IBM
SPSS İstatistik 20 paket programında toplanan veriler güvenilirlik, korelasyon,
betimsel istatistik, normallik ve demografik yüzde standart sapma analizlerine
tabi tutularak çalışmaya bilimsel ve istatistiki zenginlik sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Özdemir, A , Saylam, R , Bilen, B . (2018). Eğitim Sisteminde Veri Madenciliği Uygulamaları Ve Farkındalık Üzerine Bir Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (Özel Sayı 2), 2159-2172. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/ataunisosbil/issue/39871/470773
  • Alkaçar, & Baki. (2016). Verilerin Dili; Ekonomiyi Nasıl Okumalıyız ? İstanbul: G.M. Matbaacılık ve Ticaret A.Ş .
  • Baydak, İ. (2016). Endüstri 4.0 ile veri üretimi tavan yapacak. Hürriyet: http://www.hurriyet.com.tr/teknoloji/endustri-4-0-ile-veri-uretimi-tavan-yapacak-40182225/18.02.2018
  • Çelik, Sadullah, Akdamar, & Emrah. (2018). Büyük Veri Görselleştirme. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E- dergisi, 253-264.
  • Çetin, M., Özkaya, A., Keskin, M., & Özdemir, Ö. (2019). Sosyal Medya Platformlarının Türkiyede Coğrafya Öğretim Süreçlerine Katkısı . Sosyal Bilimler Dergisi / The Journal Of Social Sciense, 456-472.
  • Ekinci, D., (2015). Coğrafya Araştırma Yöntemleri, (Geography Research Methods), İstanbul Üniversitesi Auzef Ders Kitapları, İstanbul.
  • Halkman, A. K. (2013). İnternette bilgi kirliliği. LabMedya: https://www.labmedya.com/internette-bilgi-kirliligi/13,10,2018
  • Karataş, Zeki, Ç., Recai, Bayraktaroğlu, Serkan, Yıldırım, & Engin. (2007). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Konya, Türkiye: Sakarya Yayıncılık.
  • Koç, S. (2013). Hukuksal bağlamda sosyal medya analizi ve kıyaslamalı mevzuat önerileri (Doctoral dissertation, İstanbul Bilgi Üniversitesi).
  • Odabaşı, H. F., Birinci, G., Kılıçer, K., Şahin, M. C., Akbulut, Y., & Şendağ, S. (2007). Bilgi iletişim teknolojileri ve internet’le kolaylaşan akademik usulsüzlük.
  • Doğan, O. (2017). Türkiye’de Veri Madenciliği Konusunda Yapılan Lisansüstü Tezler Üzerine Bir Araştırma. Gazi Universitesi Iktisadi ve Idari Bilimler Fakultesi Dergisi, 19(3), 929.
  • Öztürk, Ş. (2015). Sosyal medyada etik sorunlar. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 9(1), 287-311.
  • Sosyal Medya ve Etik. (2017). İstanbul: İstanbul Aydın Üniversitesi Yayınları.
  • Taşkın, & Zehra. (2017). Veri Yönetiminde Başarıya Ulaşmak: Teknik Konular. Ulakbim, 2-58.
  • Tonta, Y. (2014). Açık erişim, açık veri. Akademik Bilişim Konferansı, 5-7.
  • Uzun, H. (2015).Bilgi Kirliliği ve İnternet). Rehabilitasyon.com: https://www.rehabilitasyon.com/makale/Gelecegin_Cahili__B-2_EJaqD0_69/19,11,2018
  • Türkmen, M., Kul, M., Genç, E., & Sarıkabak, M. (2013). Konaklama işletmesi yöneticilerinin rekreasyon algı ve tutumlarının değerlendirilmesi: Batı Karadeniz Bölgesi örneği. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(8), 2139-2152.
  • Çelik, A. (2013). M-öğrenme tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 172-185.
  • Özgen, N., Bindak, R., & Birel, F. K. (2007). Coğrafya dersine yönelik bir tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 58-64.Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul Business Research, 46, 74-85.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammed Çetin 0000-0003-3652-7624

Ahmet Özkaya

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çetin, M., & Özkaya, A. (2019). COĞRAFİ BİLGİ PAYLAŞIMI YAPAN SOSYAL MEDYA SİTELERİNDE VERİ KALİTESİ VE ORİJİNALLİK ARAŞTIRMASI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 422-441.