Research Article
BibTex RIS Cite

RÖNESANSTAN ROMANTİZME İKTİDARIN SANATI

Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 300 - 307, 25.03.2019

Abstract

Antik dönemin hâkim skolastik düşünce yapısından 19. yüzyılın erken
dönem modernist ve avangart sanat üsluplarının ortaya çıktığı döneme kadar,
sanatçı ve siyasal erk arasında karşılıklı bir arz talep ilişkisinin olduğu, bu
çalışmada detaylandırılmaya çalışılmıştır. Bu olgunun göstergeleri Erken
Rönesans’tan itibaren ortaya çıktığını ve Fransız İhtilali ile en üst seviyede
temsil edilerek yavaş yavaş etkisini yitirdiğini görüyoruz. Farklı sanat
üslupları çerçevesinde sanatçının toplumsal kültüre kazandırdığı eserler,
elbette salt kültürel birikim oluşturma hedefiyle hareket edilerek oluşmuş bir
şey değildir. Her dönemin siyasal ve dini erkin sanatçıya yüklediği rol ve
görev sayesinde kendiliğinden oluşan bir sanat piyasası olgusunun ve buna bağlı
olarak gücü elinde tutan siyasal erkin çoğunlukla sanatçıyı yönlendirmesi ve
himayesi altına almasıyla oluşan bir durum olduğu gerçeğidir. Bu gerçeklikle
beraber ortaya çıkan “iktidarın sanatı” kavramı bir sorunsal haline dönüşerek
bu çalışmanın temel yapı taşını oluşturur. 

References

  • AYDIN, M. Ç. (2002). Sanatta İletişim Sorunu Açısından Platon ve Aristoteles (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • CLARK, T. (2004). “Sanat ve Propaganda (Kitle kültürü çağında politik imge”), Çeviren: Esin Hoşsucu, Sanat ve Kuram. İstanbul: Ayrıntı.
  • FİSCHER, E. (1990). “Sanatın Gerekliliği”, Cevat Çapan (Çev.), (6. Baskı), Ankara: Ver-so-İmge.
  • GOMBRİCH, E. H. (1992). “Sanatın Öyküsü”, Bedrettin Cömert (Çev.). (4. Baskı), İstanbul: Remzi.
  • HADJİNİCOLAOU, N. (1987). “Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi”, M. Halim Spatar (Çev). İstanbul: Sistem.
  • JARDİNE, L. & BROTTON, J. (2006). “Rönesan Sanatı ve Siyaseti”. İstanbul: Kitap.
  • OSKAY, Ü. (1982). “Çağdaş Fantazya”, Ankara: AYKO.
  • ÖZSEZGİN, K. (1979). “Daumier”. Milliyet Sanat Dergisi.
  • TANİLLİ, S. (1990). “Yüzyılların Gerçeği ve Miras”ı, (2. Baskı), İstanbul: Say.
  • TOPRAK, B. (1980). “Sanat Tarihi”, İstanbul: İnkılâp ve Aka.
  • TURANİ, A. (1997). “Dünya Sanat Tarihi”, (6. Baskı), İstanbul: Remzi. ULUTAŞ, S. (2017). “Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat”. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. İnternet Kaynakları http://www.tamsanat.net/yayinlar/makale.php?post=445. (Erişim Tarihi: 22/02/2019). Görsel-1. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Human_headed_winged_bull_facing.jpg. (Erişim Tarihi: 25/02/2019).
  • Görsel-2. https://arkeokultur.com/antik-misirda-uygulanan-sasirtici-gebelik-cinsiyet-dogum-kontrolu-yontemleri/. (Erişim Tarihi: 27/02/2019).
  • Görsel-3. https://pemptousia.com/author/gregory-the-theologian/. (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-4. https://artsandculture.google.com/asset/theambassadors/.v (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-5.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Napoleon_crossing_the_Alps_ version.jpg. (Erişim Tarihi: 02/03/2019).
  • Görsel-6.https://www.google.com/search?q=Honore+Daumier,+Ayaklanma&rlz, (Erişim Tarihi: 07/03/2019).
Year 2019, Volume: 6 Issue: 3, 300 - 307, 25.03.2019

Abstract

References

  • AYDIN, M. Ç. (2002). Sanatta İletişim Sorunu Açısından Platon ve Aristoteles (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • CLARK, T. (2004). “Sanat ve Propaganda (Kitle kültürü çağında politik imge”), Çeviren: Esin Hoşsucu, Sanat ve Kuram. İstanbul: Ayrıntı.
  • FİSCHER, E. (1990). “Sanatın Gerekliliği”, Cevat Çapan (Çev.), (6. Baskı), Ankara: Ver-so-İmge.
  • GOMBRİCH, E. H. (1992). “Sanatın Öyküsü”, Bedrettin Cömert (Çev.). (4. Baskı), İstanbul: Remzi.
  • HADJİNİCOLAOU, N. (1987). “Sanat Tarihi ve Sınıf Mücadelesi”, M. Halim Spatar (Çev). İstanbul: Sistem.
  • JARDİNE, L. & BROTTON, J. (2006). “Rönesan Sanatı ve Siyaseti”. İstanbul: Kitap.
  • OSKAY, Ü. (1982). “Çağdaş Fantazya”, Ankara: AYKO.
  • ÖZSEZGİN, K. (1979). “Daumier”. Milliyet Sanat Dergisi.
  • TANİLLİ, S. (1990). “Yüzyılların Gerçeği ve Miras”ı, (2. Baskı), İstanbul: Say.
  • TOPRAK, B. (1980). “Sanat Tarihi”, İstanbul: İnkılâp ve Aka.
  • TURANİ, A. (1997). “Dünya Sanat Tarihi”, (6. Baskı), İstanbul: Remzi. ULUTAŞ, S. (2017). “Sinema Estetiği: Gerçeklik ve Hakikat”. İstanbul: Hayalperest Yayınevi. İnternet Kaynakları http://www.tamsanat.net/yayinlar/makale.php?post=445. (Erişim Tarihi: 22/02/2019). Görsel-1. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Dosya:Human_headed_winged_bull_facing.jpg. (Erişim Tarihi: 25/02/2019).
  • Görsel-2. https://arkeokultur.com/antik-misirda-uygulanan-sasirtici-gebelik-cinsiyet-dogum-kontrolu-yontemleri/. (Erişim Tarihi: 27/02/2019).
  • Görsel-3. https://pemptousia.com/author/gregory-the-theologian/. (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-4. https://artsandculture.google.com/asset/theambassadors/.v (Erişim Tarihi: 05/03/2019).
  • Görsel-5.https://commons.wikimedia.org/wiki/File:David_Napoleon_crossing_the_Alps_ version.jpg. (Erişim Tarihi: 02/03/2019).
  • Görsel-6.https://www.google.com/search?q=Honore+Daumier,+Ayaklanma&rlz, (Erişim Tarihi: 07/03/2019).
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Haydar Balseçen

Publication Date March 25, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Balseçen, H. (2019). RÖNESANSTAN ROMANTİZME İKTİDARIN SANATI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(3), 300-307.