Çocukluk
veya çocuk gelişimi; gelişim dönemleri ve gelişim alanları bağlamında, kendine
özgü bir gelişim sürecini içermekte olup oyun ve oyuncak eşliğinde gerçekleşen okul
öncesi dönem çok önemli bir süreçtir. Buna göre, çocuk gelişimi; evrensel
olarak kabul gören psikoseksüel gelişim evreleri kapsamında gerçekleşmekte olup
bu gelişim evreleri şunlardır: oral dönem (0-2 yaş: 0-24 ay), anal dönem (2-3
yaş: 24-36 ay), fallik dönem (3-5 yaş: 36-60 ay), latent dönem (5-12 yaş), genital
dönem (12-18 yaş). Bunun yanı sıra, çocuk gelişimi süreci; psikomotor gelişim,
bilişsel gelişim, dil gelişimi, sosyal-duygusal gelişim ve özbakım becerisi
gibi gelişim alanları ile şekillenmektedir. Bu perspektifte, okul öncesi dönem,
doğumdan itibaren başlayarak latent dönemin ilk yılının sonuna kadar olan
süreyi kapsayan 0-6 yaş veya 0-72 ay aralığındaki zaman dilimini içerirken, oyunların
ve oyuncakların eşliğinde gerçekleşir. Bu noktada, okul öncesi çocuk
gelişiminde öne çıkan oyuncak çeşitlerinden biri olan eğitici ahşap oyuncaklar,
sürdürülebilir ormancılık yaklaşımıyla yetiştirilen ağaçlardan temin edilen
kaynağı yenilenebilir doğal ve organik bir malzeme olan ahşaptan yapılan
oyuncaklardır ve gelişim dönemleri ile gelişim alanları bağlamında okul öncesi
çocuk gelişiminde özgün bir işleve sahiptir. Dolayısıyla, bu çalışmada, insan
hayatının en önemli süreci olan okul öncesi çocukluk dönemi ve çocuk gelişimine
katkı sağlayan araçlardan biri olan eğitici ahşap oyuncaklar, literatür
bilgisiyle tanıtılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 4 |