Research Article
BibTex RIS Cite

ÇOCUK EDEBİYATI VE KÜLTÜREL SEMBOLLER

Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 175 - 184, 30.04.2019

Abstract

Çocuk
edebiyatı için halk edebiyatı eserleri temel ve milli kaynaklardır. Çocuk
edebiyatı, bir toplumun kültürünün yansımasıdır. Yüzyıllardır süregelen Türk
kültürü, halk edebiyatı ve gelenekleri, çocuk edebiyatı aracılığıyla kuşaktan
kuşağa aktarılmaktadır. Türk halk edebiyatı motifleri, çocuk edebiyatı için çok
geniş bir çalışma alanı sunmaktadır. Bir toplumu toplum yapan, ortak
değerleridir. Ortak değerlerin aktarılmasını sağlamak da, toplumdaki her
bireyin vatandaşlık görevidir. Bu makalede, çocuk edebiyatının Türkiye’de ve
Dünya’daki tarihsel gelişimi, çocuk edebiyatı ve kültürel sembollerin
tanımları, çocuk edebiyatının hedef kitlesi, 
Türk halk edebiyatının bir parçası olan ve aynı zamanda çocuk
edebiyatında yer alan edebi ürünler, örneklerle açıklanmış, Türk halk
edebiyatının çocuk edebiyatı aracılığıyla çocukların gelişimlerini nasıl
desteklediği ifade edilmiştir.

References

  • AKSOY, Ö.A. (1983), Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü, İstanbul.ALAYLIOĞLU, R. ve OĞUZKAN, F. (1976), Ansiklopedik Eğitim Sözlüğü, İstanbul: İnkılap ve Ala Yayınevleri.ARI, S. (2016a), “Çeviribilimde Yeni Yaklaşımlar: Sembolik Formlar Kuramı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4): 39-46.ARI, S. (2016b), “Çeviri ve Kültürel Semboller”, İstanbul: Değişim Yayınları.BORATAV, P.N.(1984), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Gerçek Yayınevi.ÇELEBİOĞLU, A. (1987), ‘Ninnilerimize Dair’ Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.ÇER, E. (2016), 0-6 Yaş Çocuk Kitaplarında Çocuk Gerçekliği ve Çocuğa Görelik, Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.DEMİRAY, K. (1977), Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul: İnkilap ve Aka Kitabevleri.DİLİDÜZGÜN, S.(1996), Çağdaş Çocuk Yazını: Yazın Eğitimine Atılan İlk Adım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.DUYMAZ, A. (2002), İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler, Ankara: Akçağ Yayınları.ELÇİN, Ş. (2000), Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.GÜLEÇ, H.Ç. ve GEÇGEL, H. (2006), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Kök Yayıncılık.GÜLERYÜZ, H. (2006), Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.GÜNAY, U. (1975), Elazığ Masalları, Erzurum.GÜNAY, U.T.(2000), “Dede Korkut Kitabı ve Toplumsal Değerlerin Tahlili”, Uluslararası Dede Korkut Bilgi Şöleni, Ankara.KANTARCIOĞLU, S. (1991), Eğitimde Masalın Yeri, İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.KARATAŞ, T. (2007), Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.LÜLE, E. (2007), ‘Yedi Farklı Çocuk Kitabının Çocuk Yazını İlkelerine Uygunluğunun Değerlendirilmesi’, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 17-30.OĞUZKAN, A.F. (2006), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayıncılık.ÖZBAY, M. (2001), “Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları”, Türk Dili, (589), s. 9-15.ÖZDEMİR, E. (1990), Edebiyat Bilgileri Sözlüğü, İstanbul: Remzi KitabeviÖZDEMİR, E. (1995), Eleştirel Okuma, Ankara: Bilgi Yayınevi.PROPP, V.(1998), Folklor Teori ve Tarih, (Çev. Hasgül, N. Ve Tanyel, T.) İstanbul: Avesta Yayınları.SAKAOĞLU, S. (1999), Masal Araştırmaları, Ankara: Akçağ Yayınevi.SEVER, S.(2011), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara: Anı Yayıncılık.SEVER, S.(2012), Çocuk ve Edebiyat, İzmir: Tudem Yayınevi.SEYİDOĞLU, B. (1986), Türk Dili ve Edebiyatı Ansikolopedisi, Cilt:6, İstanbul: Dergah YayınlarıSINAR, A. (2006), Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Çalışmaları, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 4(7), s.175-225.ŞİMŞEK, A.(2006), “Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanı Çocuk Edebiyatı Ürünlerinden Yararlanma Bağlamında Çağdaş Dünyanın Neresindedir?” (4-6 Ekim 2006) II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.ŞİMŞEK, T. (2002), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Rengarenk Yayınları.ŞİRİN, M. R. (1987), Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.ŞİRİN, M. R. (1998), 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.ŞİRİN, M. R. (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü / Okuma Alışkanlığı ve Medya Sarmalı, Ankara: Kök Yayıncılık.TOSUN, M. ve ARI, S.(2016) “Resimli Hikaye Çevirilerinde Sembolik Değerlerin Aktarımı Üzerine Bir İnceleme”, Çocuk ve Gençlik Edebiyatında Barış Kültürü içinde. S. 257-265. Trakya Üniversitesi Yayınları No: 171.TURAN, E.(1998), “Okul Öncesi Dönemde Dil Gelişimi ve Çocuk Edebiyatı”, Türk Dili, Nisan (556): 302-306.TÜR, G. ve TURLA, A. (1999), Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat ve Kitap, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANSİKLOPEDİSİ (1979), Cilt:3, İstanbul: Dergah YayınlarıTÜRKİYE BİLİMSEL AKADEMİSİ (2011), Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Yeni Reform Matbaacılık.URAL, S. (2013), Çocuk Edebiyatı.(Ed. Gönen, M.), Ankara: Eğiten KitapYALÇIN, A. ve AYTAŞ, G. (2005). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.ZENGİN, A.Y. ve ZENGİN, N. (2007), Eğitim Fakülteleri için Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Truva Yayınları
Year 2019, Volume: 6 Issue: 4, 175 - 184, 30.04.2019

Abstract

References

  • AKSOY, Ö.A. (1983), Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü, İstanbul.ALAYLIOĞLU, R. ve OĞUZKAN, F. (1976), Ansiklopedik Eğitim Sözlüğü, İstanbul: İnkılap ve Ala Yayınevleri.ARI, S. (2016a), “Çeviribilimde Yeni Yaklaşımlar: Sembolik Formlar Kuramı”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(4): 39-46.ARI, S. (2016b), “Çeviri ve Kültürel Semboller”, İstanbul: Değişim Yayınları.BORATAV, P.N.(1984), 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı, İstanbul: Gerçek Yayınevi.ÇELEBİOĞLU, A. (1987), ‘Ninnilerimize Dair’ Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.ÇER, E. (2016), 0-6 Yaş Çocuk Kitaplarında Çocuk Gerçekliği ve Çocuğa Görelik, Ankara: Eğiten Kitap Yayıncılık.DEMİRAY, K. (1977), Açıklamalı Çocuk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul: İnkilap ve Aka Kitabevleri.DİLİDÜZGÜN, S.(1996), Çağdaş Çocuk Yazını: Yazın Eğitimine Atılan İlk Adım, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.DUYMAZ, A. (2002), İrfanı Arzulayan Sözler Tekerlemeler, Ankara: Akçağ Yayınları.ELÇİN, Ş. (2000), Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Akçağ Yayınları.GÜLEÇ, H.Ç. ve GEÇGEL, H. (2006), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Kök Yayıncılık.GÜLERYÜZ, H. (2006), Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.GÜNAY, U. (1975), Elazığ Masalları, Erzurum.GÜNAY, U.T.(2000), “Dede Korkut Kitabı ve Toplumsal Değerlerin Tahlili”, Uluslararası Dede Korkut Bilgi Şöleni, Ankara.KANTARCIOĞLU, S. (1991), Eğitimde Masalın Yeri, İstanbul: Milli Eğitim Yayınları.KARATAŞ, T. (2007), Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü, Ankara: Akçağ Yayınları.LÜLE, E. (2007), ‘Yedi Farklı Çocuk Kitabının Çocuk Yazını İlkelerine Uygunluğunun Değerlendirilmesi’, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 17-30.OĞUZKAN, A.F. (2006), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Anı Yayıncılık.ÖZBAY, M. (2001), “Türkçe Öğretiminde Dinleme Becerisini Geliştirme Yolları”, Türk Dili, (589), s. 9-15.ÖZDEMİR, E. (1990), Edebiyat Bilgileri Sözlüğü, İstanbul: Remzi KitabeviÖZDEMİR, E. (1995), Eleştirel Okuma, Ankara: Bilgi Yayınevi.PROPP, V.(1998), Folklor Teori ve Tarih, (Çev. Hasgül, N. Ve Tanyel, T.) İstanbul: Avesta Yayınları.SAKAOĞLU, S. (1999), Masal Araştırmaları, Ankara: Akçağ Yayınevi.SEVER, S.(2011), Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme, Ankara: Anı Yayıncılık.SEVER, S.(2012), Çocuk ve Edebiyat, İzmir: Tudem Yayınevi.SEYİDOĞLU, B. (1986), Türk Dili ve Edebiyatı Ansikolopedisi, Cilt:6, İstanbul: Dergah YayınlarıSINAR, A. (2006), Türkiye’de Çocuk Edebiyatı Çalışmaları, Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 4(7), s.175-225.ŞİMŞEK, A.(2006), “Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretimi Alanı Çocuk Edebiyatı Ürünlerinden Yararlanma Bağlamında Çağdaş Dünyanın Neresindedir?” (4-6 Ekim 2006) II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, Ankara.ŞİMŞEK, T. (2002), Çocuk Edebiyatı, Ankara: Rengarenk Yayınları.ŞİRİN, M. R. (1987), Çocuk Edebiyatı Yıllığı, İstanbul: Gökyüzü Yayınları.ŞİRİN, M. R. (1998), 99 Soruda Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları.ŞİRİN, M. R. (2007). Çocuk Edebiyatı Kültürü / Okuma Alışkanlığı ve Medya Sarmalı, Ankara: Kök Yayıncılık.TOSUN, M. ve ARI, S.(2016) “Resimli Hikaye Çevirilerinde Sembolik Değerlerin Aktarımı Üzerine Bir İnceleme”, Çocuk ve Gençlik Edebiyatında Barış Kültürü içinde. S. 257-265. Trakya Üniversitesi Yayınları No: 171.TURAN, E.(1998), “Okul Öncesi Dönemde Dil Gelişimi ve Çocuk Edebiyatı”, Türk Dili, Nisan (556): 302-306.TÜR, G. ve TURLA, A. (1999), Okul Öncesinde Çocuk, Edebiyat ve Kitap, İstanbul: Ya-Pa Yayınları.TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI ANSİKLOPEDİSİ (1979), Cilt:3, İstanbul: Dergah YayınlarıTÜRKİYE BİLİMSEL AKADEMİSİ (2011), Türkçe Bilim Terimleri Sözlüğü, Ankara: Yeni Reform Matbaacılık.URAL, S. (2013), Çocuk Edebiyatı.(Ed. Gönen, M.), Ankara: Eğiten KitapYALÇIN, A. ve AYTAŞ, G. (2005). Çocuk Edebiyatı, Ankara: Akçağ Yayınları.ZENGİN, A.Y. ve ZENGİN, N. (2007), Eğitim Fakülteleri için Çocuk Edebiyatı, İstanbul: Truva Yayınları
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Duygu Yavuz

Publication Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 4

Cite

APA Yavuz, D. (2019). ÇOCUK EDEBİYATI VE KÜLTÜREL SEMBOLLER. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(4), 175-184.