DİJİTAL DÖNÜŞÜM SÜRECİNDE YÖNETİM MUHASEBESİNİN GELECEĞİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLERE KAVRAMSAL BİR BAKIŞ
Yıl 2019,
Cilt: 6 Sayı: 6, 430 - 442, 30.06.2019
Mihriban Coşkun Arslan
,
Atila Karkacıer
Öz
Teknolojik gelişmelerin hız kazanması ile birlikte
dijital dönüşüm ve Endüstri 4.0. kavramları da sıkça gündeme gelmekte ve
giderek önem kazanmaktadır. İşletmelerin sürdürülebilirliklerini artırabilmesi
ve rekabet ortamında güçlerini koruyabilmeleri için dijital dönüşüm
çerçevesinde Endüstri 4.0.’ı yakalamaları oldukça önemlidir. Bu dönüşüm aynı
zamanda işletmelerin stratejik hedefler belirlemelerinde ve bu hedeflerine
ulaşmalarındaki en önemli araçlardan biri olan yönetim muhasebesi
uygulamalarında da değişimi zorunlu hale getirmektedir. Artık günümüzde yönetim
muhasebesi uygulamalarının hibrid olarak tasarlanması ve iş ortamında dijital
dönüşümün baskısıyla yaşanan değişikliklere hızla uyum sağlanması
beklenmektedir. Geleneksel yönetim muhasebesi uygulamalarından ziyade proaktif
yönetim muhasebesi uygulamaları gelecekte karşılaşılabilecek zorlukların
aşılması konusunda yöneticilere yol gösterici olacaktır.
Bu çalışmada; dijital dönüşüm sürecinde yönetim
muhasebesinin geleceğini etkileyen faktörlerin tartışılması amaçlanmaktadır.
Dijital dönüşüm ve Endüstri 4.0 kavramları açıklanarak, yönetim muhasebesinin
dijital dönüşüme kadar olan tarihsel gelişimi de kavramsal bir çerçevede
sunulmaktadır.
Kaynakça
- Akingbade, W. A. (2014). Competitive Strategies and Improved Performance of Selected Nigeria Telecommunication Companies. Journal of Entrepreneurship Management and Innovation (JEMI), 4(10), 143-167.
Barbera M. (1996). Management Accounting Futures. Charter, December, 66-68.
Brenes, E. R., Montoya, D., ve Ciravegna, L. (2014). Differentiation strategies in emerging markets: The case of Latin American agribusinesses. Journal of Business Research, 847-855.
Büyükmirza, K. (2008). Maliyet ve Yönetim Muhasebesi. (12. Basım) Gazi Kitabevi: Ankara.
Can, V. A. ve Kıymaz, M. (2016). Bilişim Teknolojilerinin Perakende Mağazacılık Sektörüne Yansımaları: Muhasebe Departmanlarında Endüstri 4.0 Etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, CİEP Özel Sayısı, 107-117.
CIMA. (2005). CIMA Official Terminology 2005 Edition. Burlington: The Chartered Institute of Management Accountants.
Demir, V. (2008). Yönetim Muhasebesindeki Değişim ve Değişimi Etkileyen Faktörler. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, 8, 26-51.
Dixon, R. (1998). Accounting for Strategic Management: A Practical Application. Long Range Planning, 2(31), 272-279.
Ertaş, F. C. (2015). Yönetim muhasebesi. Beta Yayınevi.
Erturan, İ. E. ve Ergin, E. (2018). Muhasebe Mesleğinde Dijitalleşme: Endüstri 4.0 Etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (6) 72: 153-165.
Henriette, E., Feki, M. ve Boughzala, I. (2015). The Shape of Digital Transformation: A Systematic Literature Review. MCIS 2015 Proceedings, 431-443.
Henriette, E., Feki, M. ve Boughzala, I. (2016). Digital Transformation Challenges. In MCIS (p. 33).
Kimatu, D. K. ve Bichanga, O. W. (2014). Competitive Strategies and the Non Financial Performance of Micro Enterprises in Kenya. International Journal of Management and Commerce Innovations, (2), 160-186.
Landry and Chan (1999). Making the New Transition form Functional Cost Center “Big Brother” To Value Adding Key Team Member: A Paradigm for the Changing Role of Management Accountants in a Customer-Focused, Quality-Driven, Value-Added World”, The Role of Management Accounting in Creating Value, Issued by the International Federation of Accountants, New York, USA.
Lumpkin, G. T., ve Dess, G. G. (2006). The Effect of ‘Simplicity’ on the Strategy-Performance Relationship: A Note. Journal of Management Studies, 7(43), 1583-1604.
Nayyar, P. R. (1993). On The Measurement of Competitive Strategy: Evidence from a Large Multiproduct U.S. Firm. Academy of Management Journal, (6), 1652-1669.
Porter, M.E. (2000). Rekabet Stratejileri Sektör Ve Rakip Analizi Teknikleri. (Çev. Ulubilgen G.).
Ramanathan, K. (2015). Industry 4.0: Implications for the Asia Pacific Manufacturing Industry. SMT Magazine, 24-29.
Russell, K.A, Siegel, G.H ve Kulesza, C.S (1999). Counting More, Counting Less: Transformations in the Management Accounting Profession. Strategic Finance, September, 39-44.
Rüßmann, M., Lorenz, M., Gerbert, P., Waldner, M., Justus, J., Engel, P., & Harnisch, M. (2015). Industry 4.0: The future of productivity and growth in manufacturing industries. Boston Consulting Group, 9(1), 54-89.
Şeker, S. E. (2016). Dijitalleşme (Digitalization), YBS Ansiklopedi, (1)1.
Tanwar, R. (2013). Porter’s Generic Competitive Strategies. IOSR Journal of Business and Management. (IOSR- JBM), 1(15), 11-17.
TÜSİAD, (2016). Türkiye’nin Küresel Rekabetçiliği İçin Bir Gereklilik Olarak Sanayi 4.0 İstanbul: TÜSİAD.
Ulusoy, G., Kılıç, K., Özlü, E., Altekin, F. T., Çatay, B., Budak, E., Pasin, M., Karaata, S. ve Varandi, S. (2017). Sanayide Dijitalleşme Stratejileri Çalıştayı-Taslak Rapor.
Uysal, T. U., Yazıcı, N., ve Kurt G.(2018). Kobi’lerde Rekabet Avantajı Olarak Stratejik Maliyet Yönetimi: Muğla İli Örneği. Gazi Kitabevi
Waweru, N. M. (2010). The Origin And Evolution of Management Accounting: A Review Of The Theoretical Framework. Problems and Perspectives in Management, 8, 3.
Yıldız, A. (2018). Endüstri 4.0 ve Akıllı Fabrikalar. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 22(2), 546-556.