Conference Paper
BibTex RIS Cite

GENÇ YETİŞKİNLERDE MENTAL İYİ OLUŞ DÜZEYİNİN DEPRESYONLA İLİŞKİSİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 6 Issue: 6, 516 - 536, 30.06.2019

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
üniversite öğrencilerinin ve yetişkinlerin mental iyi oluş düzeylerinin
depresyonla olan ilişkisinin incelenmesidir. Tarama modelinin kullanıldığı bu
araştırma betimsel niteliktedir.
 Bu araştırma kapsamında Balıkesir ve
çevresinde bulunan diğer illerdeki üniversite öğrencilerinden ve yetişkinlerden
veri toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak mental iyi oluşu
ölçmek için Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği, depresyon düzeyini ölçmek
için Zung Depresyon Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca demografik bilgileri elde
etmek için bir kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmaya katılan kişilerin
demografik özelliklerini belirlemek amacıyla kişisel bilgi formu sunulmuştur.
Araştırmanın bağımsız değişkenleri umutsuzluk ve özsaygıdır. Verilerin
analizinde parametrik testlerden t-testi, varyans analizi, korelasyon ve
regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analizin yapılmasında parametrik
testlerden yararlanılmıştır. Araştırmada erkeklerin kadınlara göre daha düşük
depresyon düzeyine ve daha yüksek mental iyi oluş düzeyine sahip olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca mental iyi oluş ve depresyon arasında negatif yönde
anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Açıkgöz, A., Dayı, A., & Binbay, T. (2018). Üniversitede okuyan kız öğrencilerde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. Çukurova Medical Journal, 43(1), 131-140. doi: 10.17826/cumj.340629 Akçagöz, H. (2017). Çalışan kadınların, benlik kavramı ile depresyon durumunun incelenmesi benlik kavramı ve ideal benlik kavramı arasındaki fark ile depresyon durumunun değişkenler açısından belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Altun, Ö. Ş., Okursoy, G., Olçun, Z., Karakaş, S. A., & Özlü, Z. K. (2019). The relationship between depression and mentality in adolescents. J Midwifery and Health Sci, 1(1), 8-13. Avşaroğlu, Z. (2017). Bir dönem boyunca verilen pozitif psikoloji dersinin öğrencilerin mental iyi oluş ve kişisel iyi oluşlarına olan etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Baltacı H.Ş., ve Altan, T. (2016). Lise öğrencilerinde benlik saygısının yordayıcısı olarak depresyon, bağlanma ve şiddet eğilimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 40(1):227-39. doi: 10.21764/efd.34257 Baltaş, A. (1991). Depresyonun ölçülmesi. Ciba-Geigy İlaç ve Kimya Sanayi Yayını, İstanbul. Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem A. Demirci, İ. ve Akın, A. (2015). Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu’nun geçerliği ve güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(1), 49-64. Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D. ve Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği, The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 60-77. Eskin, M., Ertekin, K., Harlak, H., & Dereboy, Ç. (2008). Lise Öğrencisi Ergenlerde Depresyonun Yaygınlığı ve İlişkili Olduğu Etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4). Fuller, T.D., Edwards, N.,Vorakitphokatorn, S. & Sermsri, S. (2004). Gender differences in the psychological well-being of married men and women: An Asian case. The Sociological Quarterly, 45(2), 355-378. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2004.tb00016.x Gençdoğan, B. (2001). Zung depresyon ölçeğinin lise ve üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği ile Faktör Yapısı (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Gençdoğan, B., & Ören, N. (1999). Zung depresyon ölçeğinin lise ve üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği. The International Journal of Research in Teacher Education, 2(3), 1-16. Gökçakan, N. (1997). Çeşitli Derecelerdeki depresyonun giderilmesinde Beck'in bilişsel terapisinin etkililiğinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon. Gür, A. (1996). Ergenlerde depresyon ve benlik saygısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Hori, M. (2010). Gender differences and cultural contexts: psychological well-being in crossnational perspective. (Unpublished doctoral thesis). Louisiana State University, Louisiana, USA. Keldal, G. (2015). Warwick-Edinburgh mental iyi oluş ölçeği’nin Türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115. Kermen, U., Tosun, N. İ., & Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun yordayıcısı olarak sosyal kaygı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-29. Keyes, C. L. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal Of Health And Social Behavior, 207-222. doi: 10.2307/3090197 Keyes, C. L., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Journal of Public Health, 100(12), 2366-2371. doi: 10.2105/AJPH.2010.192245 Koptagel-İlal, G. (1985). Psikiyatri, Psikosomatik-Psikoterapi, 3. Baskı, Arkadaş Tıp Kitapları Serisi No:18, Sermet Matbaası Köksal, F., & Gençdoğan, B. (2007). Depresif olanlar ile olmayanların suçluluk, utanç ve öfke tarzlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 163-175. Kurultay, C. (2018). Kişilerarası ilişkiler psikoterapisi eğitimi almanın mental iyi oluş, sosyal zekâ ve duygusal zekâ üzerine etkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Kuyumcu, B. (2012). Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş duygusal farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-24. Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., Klooster, P. M. ve Keyes, C. L. M. (2010). Evaluating the psychometric properties of the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF). Journal of Clinical Psychology, 67, 99-110. Lehtinen, V., Michalak, E., Wilkinson, C., Dowrick, C., Ayuso-Mateos, J. L., Dalgard, O. S., & ODIN Group. (2003). Urban-rural differences in the occurrence of female depressive disorder in Europe. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 38(6), 283-289. Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological Bulletin, 131(6), 803-855. doi: 10.1037/0033-2909.131.6.803 Ören, N., ve Gençdoğan, B. (2007). Lise öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 85-92. Özen, Y. ve Gülaçtı, F. (2012). Öğretmen adaylarının sosyal beceri ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1(1), 83-101 Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being (1st Free Press hardcover ed.). New York, NY: Free Press. Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081. Tay, L., & Kuykendall, L. (2013). Promoting happiness: The malleability of individual and societal subjective wellbeing. International Journal of Psychology, 48(3), 159-176. doi: 10.1080/00207594.2013.779379 Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384. Tennant, R., Hiller, L., Fishwick, R., Platt, S., Joseph, S., Weich, S. Parkinson, J., Secker, J. & Stewart-Brown, S. (2007). The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): Development and UK validation. Health and Quality of life Outcomes, 5(1), 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63 Westerhof, G. J. ve Keyes, C. L. M. (2010). Mental illness and mental health: The two continua model across the lifespan. Journal of Adult Development, 17, 110-119 World Health Organization. Depression a global public health concern. http://who.int/mental_health/management/depress ion/en/ (Erişim tarihi: 14.04.2019). Yavuz, Kerim (1998). Çocuğun dünyası ve gelişim, Çocuk Vakfı Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul. Yılmaz, F. (2004). İşitme engelli adölesanların benlik kavramı ve depresyon belirti düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Zung, W. W. (1965). A self-rating depression scale. Archives of General Psychiatry, 12(1), 63-70.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 6, 516 - 536, 30.06.2019

Abstract

References

  • Açıkgöz, A., Dayı, A., & Binbay, T. (2018). Üniversitede okuyan kız öğrencilerde depresyon prevalansı ve ilişkili faktörler. Çukurova Medical Journal, 43(1), 131-140. doi: 10.17826/cumj.340629 Akçagöz, H. (2017). Çalışan kadınların, benlik kavramı ile depresyon durumunun incelenmesi benlik kavramı ve ideal benlik kavramı arasındaki fark ile depresyon durumunun değişkenler açısından belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Altun, Ö. Ş., Okursoy, G., Olçun, Z., Karakaş, S. A., & Özlü, Z. K. (2019). The relationship between depression and mentality in adolescents. J Midwifery and Health Sci, 1(1), 8-13. Avşaroğlu, Z. (2017). Bir dönem boyunca verilen pozitif psikoloji dersinin öğrencilerin mental iyi oluş ve kişisel iyi oluşlarına olan etkisinin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Baltacı H.Ş., ve Altan, T. (2016). Lise öğrencilerinde benlik saygısının yordayıcısı olarak depresyon, bağlanma ve şiddet eğilimi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi; 40(1):227-39. doi: 10.21764/efd.34257 Baltaş, A. (1991). Depresyonun ölçülmesi. Ciba-Geigy İlaç ve Kimya Sanayi Yayını, İstanbul. Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem A. Demirci, İ. ve Akın, A. (2015). Ruh Sağlığı Sürekliliği Kısa Formu’nun geçerliği ve güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(1), 49-64. Demirci, İ., Ekşi, H., Dinçer, D. ve Kardaş, S. (2017). Beş boyutlu iyi oluş modeli: PERMA Ölçeği Türkçe Formunun geçerlik ve güvenirliği, The Journal of Happiness & Well-Being, 5(1), 60-77. Eskin, M., Ertekin, K., Harlak, H., & Dereboy, Ç. (2008). Lise Öğrencisi Ergenlerde Depresyonun Yaygınlığı ve İlişkili Olduğu Etmenler. Türk Psikiyatri Dergisi, 19(4). Fuller, T.D., Edwards, N.,Vorakitphokatorn, S. & Sermsri, S. (2004). Gender differences in the psychological well-being of married men and women: An Asian case. The Sociological Quarterly, 45(2), 355-378. https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.2004.tb00016.x Gençdoğan, B. (2001). Zung depresyon ölçeğinin lise ve üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği ile Faktör Yapısı (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. Gençdoğan, B., & Ören, N. (1999). Zung depresyon ölçeğinin lise ve üniversite öğrencileri için geçerlik ve güvenirliği. The International Journal of Research in Teacher Education, 2(3), 1-16. Gökçakan, N. (1997). Çeşitli Derecelerdeki depresyonun giderilmesinde Beck'in bilişsel terapisinin etkililiğinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon. Gür, A. (1996). Ergenlerde depresyon ve benlik saygısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. Hori, M. (2010). Gender differences and cultural contexts: psychological well-being in crossnational perspective. (Unpublished doctoral thesis). Louisiana State University, Louisiana, USA. Keldal, G. (2015). Warwick-Edinburgh mental iyi oluş ölçeği’nin Türkçe formu: geçerlik ve güvenirlik çalışması. The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 103-115. Kermen, U., Tosun, N. İ., & Doğan, U. (2016). Yaşam doyumu ve psikolojik iyi oluşun yordayıcısı olarak sosyal kaygı. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(1), 20-29. Keyes, C. L. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal Of Health And Social Behavior, 207-222. doi: 10.2307/3090197 Keyes, C. L., Dhingra, S. S., & Simoes, E. J. (2010). Change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Journal of Public Health, 100(12), 2366-2371. doi: 10.2105/AJPH.2010.192245 Koptagel-İlal, G. (1985). Psikiyatri, Psikosomatik-Psikoterapi, 3. Baskı, Arkadaş Tıp Kitapları Serisi No:18, Sermet Matbaası Köksal, F., & Gençdoğan, B. (2007). Depresif olanlar ile olmayanların suçluluk, utanç ve öfke tarzlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 163-175. Kurultay, C. (2018). Kişilerarası ilişkiler psikoterapisi eğitimi almanın mental iyi oluş, sosyal zekâ ve duygusal zekâ üzerine etkiler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi) Üsküdar Üniversitesi, İstanbul. Kuyumcu, B. (2012). Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş duygusal farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke ve cinsiyet değişkenlerine göre incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1-24. Lamers, S. M. A., Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., Klooster, P. M. ve Keyes, C. L. M. (2010). Evaluating the psychometric properties of the Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF). Journal of Clinical Psychology, 67, 99-110. Lehtinen, V., Michalak, E., Wilkinson, C., Dowrick, C., Ayuso-Mateos, J. L., Dalgard, O. S., & ODIN Group. (2003). Urban-rural differences in the occurrence of female depressive disorder in Europe. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 38(6), 283-289. Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological Bulletin, 131(6), 803-855. doi: 10.1037/0033-2909.131.6.803 Ören, N., ve Gençdoğan, B. (2007). Lise öğrencilerinin depresyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 85-92. Özen, Y. ve Gülaçtı, F. (2012). Öğretmen adaylarının sosyal beceri ve psikolojik iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Beşeri ve Akademik Bilimler Dergisi, 1(1), 83-101 Seligman, M. E. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being (1st Free Press hardcover ed.). New York, NY: Free Press. Ryff, C.D. (1989). Happiness is everything or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081. Tay, L., & Kuykendall, L. (2013). Promoting happiness: The malleability of individual and societal subjective wellbeing. International Journal of Psychology, 48(3), 159-176. doi: 10.1080/00207594.2013.779379 Telef, B. B. (2013). Psikolojik iyi oluş ölçeği: Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28-3), 374-384. Tennant, R., Hiller, L., Fishwick, R., Platt, S., Joseph, S., Weich, S. Parkinson, J., Secker, J. & Stewart-Brown, S. (2007). The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): Development and UK validation. Health and Quality of life Outcomes, 5(1), 63. https://doi.org/10.1186/1477-7525-5-63 Westerhof, G. J. ve Keyes, C. L. M. (2010). Mental illness and mental health: The two continua model across the lifespan. Journal of Adult Development, 17, 110-119 World Health Organization. Depression a global public health concern. http://who.int/mental_health/management/depress ion/en/ (Erişim tarihi: 14.04.2019). Yavuz, Kerim (1998). Çocuğun dünyası ve gelişim, Çocuk Vakfı Yayınları, İkinci Baskı, İstanbul. Yılmaz, F. (2004). İşitme engelli adölesanların benlik kavramı ve depresyon belirti düzeyleri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum. Zung, W. W. (1965). A self-rating depression scale. Archives of General Psychiatry, 12(1), 63-70.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Uğur Gürgan This is me

Selen Gür This is me

Publication Date June 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 6

Cite

APA Gürgan, U., & Gür, S. (2019). GENÇ YETİŞKİNLERDE MENTAL İYİ OLUŞ DÜZEYİNİN DEPRESYONLA İLİŞKİSİNİN BAZI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 516-536.