Conference Paper
BibTex RIS Cite

THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER CREDIT AND CONSUMER CONFIDENCE INDEX

Year 2019, Volume: 6 Issue: 7, 1 - 8, 15.08.2019

Abstract

The
purpose of this study is to analyze he relationship between consumer credit and
consumer confidence index is analyzed for Turkey. The period that is covered in
the study is between 2005:01 to 2018:12 and the data used is monthly. As a
model, in order to measure short term relationship, Granger causality test is
used. For long term relationship, Johansen Cointegration test is used. The
results of the tests show that there is no short term relationship among
consumer credit and consumer confidence index. For the long run relationship,
there is long run relationship from consumer confidence index to consumer
credit. 

References

  • Arısoy, İ. (2012). Türkiye Ekonomisinde İktisadi Güven Endeksleri ve Seçilmiş Makro Değişkenler Arasındaki İlişkilerin Var Analizi. Maliye Dergisi, 162, 304-315. Arısoy, İ., & Aytun, C. (2014). Türkiye’de Tüketim Harcamaları, Krediler ve Tüketici Güveni Arasındaki İlişkilerin Analizi. Business & Economics Research Journal, 5(2). Besel, F., & Yardımcıoğlu, F. (2016). Tüketici Güven Endeksi ile Makro Değişkenler Arasındaki İlişki. In Icpess (International Congress On Politic, Economic And Social Studies) (No. 1). BRSA Reports, Retrieved March 28, 2019, from (https://www.bddk.org.tr/BultenAylik). Cagan, P. (1956). The Monetary Dynamics of Hyperinflation. Studies in the Quantity Theory if Money. Can Y. (2012). İktisatta Psikolojik İnsan Faktörü: Davranışsal İktisat, Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(2). Cotsomitis, J. A., & Kwan, A. C. (2006). Can Consumer Confidence Forecast Household Spending? Evidence from The European Commission Business and Consumer Surveys. Southern Economic Journal, 597-610. Engle, R. F., & Granger, C. W. (1987). Co-integration and Error Correction: Representation, Estimation, And Testing. Econometrica: Journal Of The Econometric Society, 251-276. Friedman, M. (1957). A Theory of the Consumption Function. Princeton U. Press. Geweke, J., and M. Keane (2000):“An empirical analysis of earnings dynamics among men in the PSID: 1968-1989,”. Journal of Econometrics, 96, 293-356. Granger, C. J. (1986). Developments in the Study of Cointegrated Economic Variables. Oxford Bulletin Of Economics And Statistics, 48(3), 213-228. Gujarati, D. N., & Porter, D. (2009). Basic Econometrics Mc Graw-Hill International Edition. Gurgur, T., & Kilinc, Z. (2015). What Drives the Consumer Confidence in Turkey? (No. 1517). Research and Monetary Policy Department, Central Bank of The Republic of Turkey. Ibıcıoğlu, M., & Karan, M. B. (2009). Türkiye’de Faiz Oranlarının Tüketici Kredileri Üzerindeki Etkisi. Journal of Brsa Banking & Financial Markets, 3(2). Johansen, S. (1988). Statistical Analysis of Cointegration Vectors. Journal of Economic Dynamics and Control, 12(2-3), 231-254. Katona, G. (1975). Psychological economics. Elsevier. Kurt, Ü. (2018). İstikrar ve Güvenin Tüketici Kredileri Üzerindeki Etkisi: Türkiye İçin Zaman Serisi Analizi. Journal of Administrative Sciences/Yonetim Bilimleri Dergisi, 16(32). Küçükçaylı, F. M., & Akıncı, G. Y. (2018) Tüketici Güveninin Makroekonomik Belirleyicileri: Bir Zaman Serisi Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 459-472. Lamdin, D. J. (2008). Does Consumer Sentiment Foretell Revolving Credit Use?. Journal of Family and Economic Issues, 29(2), 279-288. Muth, J. F. (1961). Rational expectations and the theory of price movements. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 315-335. Özdemir, G. Z. (2013). Tüketici Güveninin Tüketim Harcamaları İle İlişkisi ve Öngörü Gücü: Türkiye Örneği. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İletişim ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü Uzmanlık Yeterlilik Tezi, 1-97. Özerkek, Y., & Çelik, S. (2010). The Link Between Government Spending, Consumer Confidence And Consumption Expenditures in Emerging Market Countries. Panoeconomicus, 57(4), 471-485. Statistical Report, Retrieved March 28, 2019, from https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor bilgileri/istatistiki-raporlar/59 Tunalı, H., & Özkan, İ. E. (2016). Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ve Tüketici Fiyat Endeksi Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 3(2), 54-67. TURKSTAT Databases Retrieved March 28, 2019, from http://web.turkstat.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=startArama Yurdakul, F., & Özcan, M. (2014). Uyarlanmış ve Rasyonel Beklentiler Modellerinin Doğrusal Olmayan Eşik Regresyon Modelleri Çerçevesinde İncelenmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 69(02), 309-331.
Year 2019, Volume: 6 Issue: 7, 1 - 8, 15.08.2019

Abstract

References

  • Arısoy, İ. (2012). Türkiye Ekonomisinde İktisadi Güven Endeksleri ve Seçilmiş Makro Değişkenler Arasındaki İlişkilerin Var Analizi. Maliye Dergisi, 162, 304-315. Arısoy, İ., & Aytun, C. (2014). Türkiye’de Tüketim Harcamaları, Krediler ve Tüketici Güveni Arasındaki İlişkilerin Analizi. Business & Economics Research Journal, 5(2). Besel, F., & Yardımcıoğlu, F. (2016). Tüketici Güven Endeksi ile Makro Değişkenler Arasındaki İlişki. In Icpess (International Congress On Politic, Economic And Social Studies) (No. 1). BRSA Reports, Retrieved March 28, 2019, from (https://www.bddk.org.tr/BultenAylik). Cagan, P. (1956). The Monetary Dynamics of Hyperinflation. Studies in the Quantity Theory if Money. Can Y. (2012). İktisatta Psikolojik İnsan Faktörü: Davranışsal İktisat, Hukuk Ve İktisat Araştırmaları Dergisi, 4(2). Cotsomitis, J. A., & Kwan, A. C. (2006). Can Consumer Confidence Forecast Household Spending? Evidence from The European Commission Business and Consumer Surveys. Southern Economic Journal, 597-610. Engle, R. F., & Granger, C. W. (1987). Co-integration and Error Correction: Representation, Estimation, And Testing. Econometrica: Journal Of The Econometric Society, 251-276. Friedman, M. (1957). A Theory of the Consumption Function. Princeton U. Press. Geweke, J., and M. Keane (2000):“An empirical analysis of earnings dynamics among men in the PSID: 1968-1989,”. Journal of Econometrics, 96, 293-356. Granger, C. J. (1986). Developments in the Study of Cointegrated Economic Variables. Oxford Bulletin Of Economics And Statistics, 48(3), 213-228. Gujarati, D. N., & Porter, D. (2009). Basic Econometrics Mc Graw-Hill International Edition. Gurgur, T., & Kilinc, Z. (2015). What Drives the Consumer Confidence in Turkey? (No. 1517). Research and Monetary Policy Department, Central Bank of The Republic of Turkey. Ibıcıoğlu, M., & Karan, M. B. (2009). Türkiye’de Faiz Oranlarının Tüketici Kredileri Üzerindeki Etkisi. Journal of Brsa Banking & Financial Markets, 3(2). Johansen, S. (1988). Statistical Analysis of Cointegration Vectors. Journal of Economic Dynamics and Control, 12(2-3), 231-254. Katona, G. (1975). Psychological economics. Elsevier. Kurt, Ü. (2018). İstikrar ve Güvenin Tüketici Kredileri Üzerindeki Etkisi: Türkiye İçin Zaman Serisi Analizi. Journal of Administrative Sciences/Yonetim Bilimleri Dergisi, 16(32). Küçükçaylı, F. M., & Akıncı, G. Y. (2018) Tüketici Güveninin Makroekonomik Belirleyicileri: Bir Zaman Serisi Analizi. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, 459-472. Lamdin, D. J. (2008). Does Consumer Sentiment Foretell Revolving Credit Use?. Journal of Family and Economic Issues, 29(2), 279-288. Muth, J. F. (1961). Rational expectations and the theory of price movements. Econometrica: Journal of the Econometric Society, 315-335. Özdemir, G. Z. (2013). Tüketici Güveninin Tüketim Harcamaları İle İlişkisi ve Öngörü Gücü: Türkiye Örneği. Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası İletişim ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü Uzmanlık Yeterlilik Tezi, 1-97. Özerkek, Y., & Çelik, S. (2010). The Link Between Government Spending, Consumer Confidence And Consumption Expenditures in Emerging Market Countries. Panoeconomicus, 57(4), 471-485. Statistical Report, Retrieved March 28, 2019, from https://www.tbb.org.tr/tr/bankacilik/banka-ve-sektor bilgileri/istatistiki-raporlar/59 Tunalı, H., & Özkan, İ. E. (2016). Türkiye’de Tüketici Güven Endeksi ve Tüketici Fiyat Endeksi Arasındaki İlişkinin Ampirik Analizi. İktisat Politikası Araştırmaları Dergisi, 3(2), 54-67. TURKSTAT Databases Retrieved March 28, 2019, from http://web.turkstat.gov.tr/PreTabloArama.do?metod=startArama Yurdakul, F., & Özcan, M. (2014). Uyarlanmış ve Rasyonel Beklentiler Modellerinin Doğrusal Olmayan Eşik Regresyon Modelleri Çerçevesinde İncelenmesi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 69(02), 309-331.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ayhan Kapusuzoğlu

Nildağ Başak Ceylan

Ayyüce Memiş

Publication Date August 15, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 6 Issue: 7

Cite

APA Kapusuzoğlu, A., Başak Ceylan, N., & Memiş, A. (2019). THE RELATIONSHIP BETWEEN CONSUMER CREDIT AND CONSUMER CONFIDENCE INDEX. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(7), 1-8.