Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler ve Sınıf öğretmen adaylarının Demokrasi ve Atatürkçülük kavramlarına yönelik algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Çalışmaya 2018-2019 öğretim yılının bahar döneminde Bülent Ecevit Üniversitesi Ereğli Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı ve Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 175 öğretmen adayı örneklem olarak alınmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan olgubilim deseninden faydalanılmıştır. Araştırma verileri ‘‘Demokrasi …… gibidir. Çünkü; ……’’ ve ‘‘Atatürkçülük …… gibidir. Çünkü; ……’’ cümlelerinin tamamlanmasıyla elde edilmiştir. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler ve Sınıf öğretmen adaylarının Demokrasi ile ilgili 92, Atatürkçülük ile ilgili 110 farklı metafor geliştirdikleri gözlenmiştir. Demokrasi ile ilgili metaforlar; eşitlikçi ve özgürleştirici bir değer olarak demokrasi (71), yaşam ve yaşamsal bir gereksinim olarak demokrasi (30), köklü ve güçlü bir yapı olarak demokrasi (19), bir yönetim biçimi olarak demokrasi (32) ve duygusal bir bakış ve rehber olarak demokrasi (21) olmak üzere 5 kategoriye ve Atatürkçülük ile ilgili metaforlar; milli mücadele ve inkılâpların ürünü bir düşünce sistemi olarak Atatürkçülük (33), bugünü ve geleceği aydınlatan bir rehber olarak Atatürkçülük (57), birleştirici bir değer olarak Atatürkçülük (13), yaşamsal bir gereksinim olarak Atatürkçülük (24), milli ve duygusal bir bakış açısıyla Atatürkçülük (27), bilimsel düşünceyi ve gelişmeleri destekleyen bir değer olarak Atatürkçülük (14) olmak üzere 6 kategoriye ayrılmıştır. Araştırmada genel olarak her iki kavrama dair geliştirilen metaforların olumlu bir anlam taşıdıkları görülmüştür.
Sosyal Bilgiler Öğretmen Adayı Sınıf Öğretmen Adayı Demokrasi Atatürkçülük Metafor
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 12 |