BibTex RIS Cite

TEACHERS’ BUSINESS SATISFACTION: OSMANIYE CITY SAMPLE

Year 2017, Volume: 4 Issue: 11, 187 - 196, 01.11.2017

Abstract

Professional satisfaction means that people doing their work with high satisfaction. It is possible to say that our profession has affected virtually every work we do in every area of life. For this reason, occupational satisfaction is important to improve the quality of life of people in all areas of life. In this study, it is aimed to reveal the professional satisfaction levels of the teachers. As a sample group, 275 teachers working in Osmaniye province were identified and a questionnaire was conducted to collect these data. In order to determine the relationship between occupational satisfaction and job satisfaction levels and job satisfaction levels and demographic characteristics of teachers working in primary education, secondary education and high school, both demographic questions and questions that determine their level of satisfaction were asked. Collected data using the five-point likert scale, necessary analyzes and tests such as correlation analysis and factor analysis were performed on the SPSS program and the results were interpreted

References

  • ADIGÜZEL Z., Ünsal Y., Karadağ M. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Dış Kaynaklı İş Tatmin Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.133-135.
  • ALİ, A. Y. S., & Dahie, A. M. (2015). Leadership style and teacher job satisfaction: Empirical survey from secondary schools in Somalia. Leadership, 5(8), 33-29.
  • CAN Y., Soyer F. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sosyo Ekonomik Beklentileri ile İş Tatmini Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), s. 61-74.
  • CARSON, R. L., Hemphill, M. A., Richards, K. A. R., & Templin, T. (2016). Exploring the job satisfaction of late career secondary physical education teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 35(3), 284-289.
  • DINHAM, S., & Scott, C. (2000). Moving into the third, outer domain of teacher satisfaction. Journal of educational administration, 38(4), 379-396.
  • ERTÜRK E., Keçecioğlu T. (2012). Çalışanların İş Doyumları ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkiler: Öğretmenler Üzerine Örnek Bir Uygulama. Ege Akademik Bakış, 12(1), s.41-54.
  • GU, X. (2016). Teacher Job Satisfaction in Public Schools: The Relation to the Years of Teaching Experience.
  • ŞAHİN İ. (2013). Öğretmenlerin İş Doyum Düzeyleri. YYÜ EFD. 10(1), s.142-167.
  • TAN M.N., Özçakar N., Kartal M. (2012). Asistan Hekimlerin Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kapsamında Mesleki Memnuniyetleri ve Yaşam Koşulları ile İlişkisi.

ÖĞRETMENLERİN İŞ TATMİNİ: OSMANİYE İLİ ÖRNEĞİ

Year 2017, Volume: 4 Issue: 11, 187 - 196, 01.11.2017

Abstract

İş tatmini kişilerin yaptıkları işi yüksek tatminkarlıkla yaptığını ifade eder. İcra ettiğimiz mesleğimizin hayatın her alanında yaptığımız hemen her işi etkilediğini söylemek mümkündür. Bu nedenle yaşamın her alanında insanların yaşam kalitesini arttırmak için mesleki tatminkarlık önemlidir. Bu çalışmada meslekler arasındaki yeri önem açısından tartışılmaz olan öğretmenlik mesleğinin çalışanları öğretmenlerin mesleki memnuniyet düzeylerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışmada örneklem grubu olarak Osmaniye ili genelinde çalışmakta olan 275 öğretmen belirlenmiş ve bu öğretmenlerimize anket yaparak veriler toplanmıştır. İlköğretim, ortaöğretim ve liselerde görev yapan öğretmenlerin mesleki memnuniyet ve iş tatmin düzeylerini ve iş tatmin düzeyleri ile demografik özellikleri arasındaki ilişkiyi saptamak amacıyla ankete katılan kişilere hem demografik sorular cinsiyet, yaş, branş, mesleki kıdem, görev yapılan okul, çalışma hayatındaki durumunuz hem de memnuniyet düzeylerini belirlemeye yönelik sorular sorulmuştur. Toplanan veriler Beşli Likert ölçeği kullanılarak SPSS programı üzerinden korelasyon analizi ve faktör analizi gibi gerekli analizler ve testler yapılarak sonuçlar yorumlanmıştır

References

  • ADIGÜZEL Z., Ünsal Y., Karadağ M. (2012). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Dış Kaynaklı İş Tatmin Düzeylerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, s.133-135.
  • ALİ, A. Y. S., & Dahie, A. M. (2015). Leadership style and teacher job satisfaction: Empirical survey from secondary schools in Somalia. Leadership, 5(8), 33-29.
  • CAN Y., Soyer F. (2008). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sosyo Ekonomik Beklentileri ile İş Tatmini Arasındaki İlişki. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), s. 61-74.
  • CARSON, R. L., Hemphill, M. A., Richards, K. A. R., & Templin, T. (2016). Exploring the job satisfaction of late career secondary physical education teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 35(3), 284-289.
  • DINHAM, S., & Scott, C. (2000). Moving into the third, outer domain of teacher satisfaction. Journal of educational administration, 38(4), 379-396.
  • ERTÜRK E., Keçecioğlu T. (2012). Çalışanların İş Doyumları ile Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişkiler: Öğretmenler Üzerine Örnek Bir Uygulama. Ege Akademik Bakış, 12(1), s.41-54.
  • GU, X. (2016). Teacher Job Satisfaction in Public Schools: The Relation to the Years of Teaching Experience.
  • ŞAHİN İ. (2013). Öğretmenlerin İş Doyum Düzeyleri. YYÜ EFD. 10(1), s.142-167.
  • TAN M.N., Özçakar N., Kartal M. (2012). Asistan Hekimlerin Tıpta Uzmanlık Eğitimi Kapsamında Mesleki Memnuniyetleri ve Yaşam Koşulları ile İlişkisi.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Bülent Öz This is me

Ayşegül İrem Uladi This is me

Şükrü Ufuk Uladi This is me

Publication Date November 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 11

Cite

APA Öz, B., Uladi, A. İ., & Uladi, Ş. U. (2017). ÖĞRETMENLERİN İŞ TATMİNİ: OSMANİYE İLİ ÖRNEĞİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(11), 187-196.