BibTex RIS Cite

Sinematografinin Sinemasal Anlamın Oluşturulmasında Etkisi : Prometheus 2012 Rıdley Sccot Filminde Görüntü Düzenlenmesi

Year 2017, Volume: 4 Issue: 11, 215 - 233, 01.11.2017

Abstract

Sinemasal anlam oluşturulurken kullanılan kamera hareketleri, çekim ölçekleri, aydınlatma gibi öğeler sinemanın bir sanat olarak temel anlatım araçlarını ve sinematografiyi oluşturmaktadır. Sinematografi kelime anlamı olarak hareketle yazı yazmak anlamına gelse de yalnızca bununla sınırlı değildir, ayrıca yönetmenin görsel dilinin temelini oluşturan ve filmin görsel stilini belirleyen öğeleri içermektedir. Hollywood’un en saygın yönetmenlerinden biri olan Ridley Scott filmlerinde kullandığı görsel dil ve stil ile çağdaşı yönetmenler arasında sinemanın anlatım olanaklarını estetik biçimde kullanan en iyi yönetmenlerden biri olarak görülmektedir. Çalışmanın amacı Ridley Scott’ın film yaratım sürecinde bir sanatçı olarak film dilini nasıl oluşturduğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla çalışmada yönetmenin 2012 tarihli Prometheusçözümlenmiş ve Ridley Scott’un filmde çekim ölçekleri, kamera hareketleri, aydınlatma ve renk öğeleriyle film anlatısını inşa ettiği ve sinematografik öğeleri yaratıcı kullanarak sinemasal bir atmosfer yarattığı sonucuna ulaşılmıştır

References

  • ANKARALIGİL, N. (2016). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme
  • Sinematografik Çerçevenin Temel Prensipleri. İstanbul: Literatürk Academia. ARSLANTEPE, M. (2009). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş. İstanbul:Beta Yayıncılık.
  • ARSLANTEPE, M. (2012). Sinema Okuryazarlığı. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • BARNWELL, J. (2011). Film Yapımının Temelleri. çev: Gülengül Altıntaş. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • BAYRAM, N. (2013). Sinemada Anlatı, Film ve Video Kültürü içinde (editör Prof. Dr. Nedim Gürses). Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BOGGS J. M., Petrie D. W. (2004). The Art of Watching Films. Boston: McGraw-Hill.
  • BORDWELL, D. Ve Thompson, K. (2009). Film Sanatı. Çev: Ertan Yılmaz, Emrah Suat
  • Onat. Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti. BOGGS J. M., Petrie D. W. (2004). The Art of Watching Films. Boston: McGraw-Hill aktaran
  • Bayram, N. (2013). Sinemada Anlatı, Film ve Video Kültürü içinde (editör Prof. Dr. Nedim Gürses). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BROWN, B. (2006) . Sinematografi Kuram ve Uygulama. Çev: Selçuk Taylaner. İstanbul: Hil Yayınları.
  • CANİKLİGİL, İ. (2007). Dijital Video ile Sinema, İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • DEMİR, Y. ve Özgür, A. Z.. “Görsel ve İşitsel Anlatım Öğeleri”. Yalçın Demir ve Aydın Ziya Özgür (Ed.). Radyo ve Televizyon Program Yapımı içinde. Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2013.
  • EDGAR-HUNT, R., Marland J., Richards, J. (2012). Film Dili. çev: Senem Aytaç. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • ERHAT, A. (1996). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖKÇE, G. (2012). Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği. İstanbul: Der Yayınları. http://www.kameraarkasi.org/kompozisyon/cekimteknikleri/insan/cekimolcekleri/boyplan.ht ml
  • MASCELLİ J. V. (2007). Sinemanın 5 Temel Öğesi. Hakan Gür (çev.), Ankara: İmge Kitabevi.
  • MÜKERREM, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler Kuram ve Uygulamalar.
  • İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ONARAN Â. Ş. (1999). Sinemaya Giriş, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • ORHON, E. N. (2013). Film ve Video Yapımı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • PRAMAGGİORE, M. ve Wallis, T. (2005). Film: A Critical Introduction, London: Laurence King Publising.
  • REA, P. W. Ve Irving, D. (2004). Sinema ve Videoda Kısa Film, II. Cilt: Yapım. Çev: Selçuk
  • Taylaner. İstanbul: Es Yayınları. SÖZEN, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • VARDAR, B. (2006). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım.

THE EFFECT OF CINEMATOGRAPHY IN THE CREATION OF THE CINEMATIC MEANING: VISUAL COMPOSITION IN PROMETHEUS 2012-RIDLEY SCOTT

Year 2017, Volume: 4 Issue: 11, 215 - 233, 01.11.2017

Abstract

Tools such as camera movements, shooting scales, lighting used while producing cinematical meaning constitute basic narration tools and cinematography as an art of cinema. Although cinematography means writing in motion with meaning, it is not limited to this, but it also contains elements that form the basis of the director's visual language and determine the visual style of the film. Ridley Scott, one of Hollywood's most respected directors, is regarded as one of the best directors who use the visual language and style in his films and contemporary directors in aesthetic way. The aim of the work is to show how Ridley Scott created the language of the film as an artist in the film-making process. For this purpose, the director's Prometheus 2012 film was analyzed in terms of the use of cinematographic items and reached the result of Ridley Scott has built a film narrative with shooting scales, camera movements, lighting and color items, and created a cinematic atmosphere by creatively using these cinematographic tools

References

  • ANKARALIGİL, N. (2016). Çözümleme ve Örneklerle Sinemada Görüntü Düzenleme
  • Sinematografik Çerçevenin Temel Prensipleri. İstanbul: Literatürk Academia. ARSLANTEPE, M. (2009). Bir Film Çekmek ve Masaüstü Filmciliğe Giriş. İstanbul:Beta Yayıncılık.
  • ARSLANTEPE, M. (2012). Sinema Okuryazarlığı. Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • BARNWELL, J. (2011). Film Yapımının Temelleri. çev: Gülengül Altıntaş. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • BAYRAM, N. (2013). Sinemada Anlatı, Film ve Video Kültürü içinde (editör Prof. Dr. Nedim Gürses). Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BOGGS J. M., Petrie D. W. (2004). The Art of Watching Films. Boston: McGraw-Hill.
  • BORDWELL, D. Ve Thompson, K. (2009). Film Sanatı. Çev: Ertan Yılmaz, Emrah Suat
  • Onat. Ankara: De Ki Basım Yayım Ltd. Şti. BOGGS J. M., Petrie D. W. (2004). The Art of Watching Films. Boston: McGraw-Hill aktaran
  • Bayram, N. (2013). Sinemada Anlatı, Film ve Video Kültürü içinde (editör Prof. Dr. Nedim Gürses). Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • BROWN, B. (2006) . Sinematografi Kuram ve Uygulama. Çev: Selçuk Taylaner. İstanbul: Hil Yayınları.
  • CANİKLİGİL, İ. (2007). Dijital Video ile Sinema, İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • DEMİR, Y. ve Özgür, A. Z.. “Görsel ve İşitsel Anlatım Öğeleri”. Yalçın Demir ve Aydın Ziya Özgür (Ed.). Radyo ve Televizyon Program Yapımı içinde. Ankara: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2013.
  • EDGAR-HUNT, R., Marland J., Richards, J. (2012). Film Dili. çev: Senem Aytaç. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • ERHAT, A. (1996). Mitoloji Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÖKÇE, G. (2012). Televizyon Program Yapımcılığı ve Yönetmenliği. İstanbul: Der Yayınları. http://www.kameraarkasi.org/kompozisyon/cekimteknikleri/insan/cekimolcekleri/boyplan.ht ml
  • MASCELLİ J. V. (2007). Sinemanın 5 Temel Öğesi. Hakan Gür (çev.), Ankara: İmge Kitabevi.
  • MÜKERREM, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler Kuram ve Uygulamalar.
  • İstanbul: Ayrıntı Yayınları. ONARAN Â. Ş. (1999). Sinemaya Giriş, İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayınları.
  • ORHON, E. N. (2013). Film ve Video Yapımı, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • PRAMAGGİORE, M. ve Wallis, T. (2005). Film: A Critical Introduction, London: Laurence King Publising.
  • REA, P. W. Ve Irving, D. (2004). Sinema ve Videoda Kısa Film, II. Cilt: Yapım. Çev: Selçuk
  • Taylaner. İstanbul: Es Yayınları. SÖZEN, M. (2003). Sinemada Renk-Sembolik Anlamlar. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • VARDAR, B. (2006). Sinema ve Televizyon Görüntüsünün Temel Öğeleri. İstanbul: Beta Basım.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nuray Hilal Tuğan This is me

Publication Date November 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 11

Cite

APA Tuğan, N. H. (2017). Sinematografinin Sinemasal Anlamın Oluşturulmasında Etkisi : Prometheus 2012 Rıdley Sccot Filminde Görüntü Düzenlenmesi. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(11), 215-233.