BibTex RIS Cite

THE INVESTIGATING OF THE ADS IN SOCIAL MEDIA IN TERMS OF COLOUR CHOICE AND COHERENCE FOR THE TARGETED AUDIENCE

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 273 - 282, 01.12.2017

Abstract

Man, as he has become accustomed to the obligatory lifestyle of communication in various ways throughout his life, is on the attempt to find the ways of communication that can enhance the functionality to this end. What has taken the greatest toll in this purpose is the visual arts. Some of these ways are either the visual phenomena which take the place in the community or the tools which the new technology has brought into the life. The communal life is looking for new ways to express itself along with the developing devices and is trying to articulate new searches and approaches speedily. While, as well as this understanding, new and authentic styles, such as display advertisement, colours and illustrative elements are being articulated, this condition has also reflected on the advertisement. While new developments are putting forward new courses in these ads, social media advertisement has begun to stand out. While these ads put forward the advantages, such as the using manner and costs, they are under evaluation not just in terms of the vision and typography but also the availability of the targeted audience according to the mistakes made in the process. In the course of this session, the ads are being analysed in terms of their availability of the targeted audience

References

  • AKINCI VURAL, Z. B. VE BAT, M., ‘Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma’. Journal of Yasar University, 5 cilt, 20. Sayı (2010): 3348-3382.
  • BABAOĞUL, M. (2004), Reklamların Kadınlar Üzerindeki Etkileri Reklamlarda Yer Alan Cinsellik Öğesi Oturumu Konuşmasından (1. Oturum). Reklamlar ve İzleyiciler Üzerindeki Etkileri Paneli Kitapçığı, Ankara: RTÜK Yayınları No: 10 ISBN: 975-92325-8-8
  • BALTACIOĞLU, T. ve DEMİRBAĞ Kaplan, M., İyi İletişim = İyi Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları, 2007.
  • BECER, E., Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi, 2014.
  • GÜNGÖR, N., İletişim Kuram ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2012.

SOSYAL MEDYADA YER ALAN REKLAMLARIN RENK TERCİHLERİ VE HEDEF KİTLEYE UYGUNLUĞU AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 273 - 282, 01.12.2017

Abstract

İnsanoğlu yaşamı içerisinde çeşitli yollarla iletişim kurmayı zorunlu bir yaşam biçimi olarak kanıksarken, amacına göre işlevselliği artırıcı malzemelerden de iletişim yolları bulma çabasına girmiştir. Bundan en büyük payı grafik sanatlar almıştır. Gerek toplumsal yaşamın içinde bulundurduğu görsel olgular gerekse teknolojinin getirdiği yeni araçlar bu yollardan bazılarıdır. Toplumsal yaşam gelişen teknolojik araçlarla kendini ifade biçiminde değişikliğe gitmekte ve hızla yeni anlayışlar ve arayışlar üretmektedir. Bu anlayış ile kendini ifade biçiminde yeni ve özgün biçimler, tipografik öğeler, renkler, illüstratif öğeler üretilirken reklamlara da doğru oranda yansımıştır. Yeni gelişmeler bu reklamlarda yeni bir mecra ortaya atarken sosyal medya reklamcılığı bir tür olarak göze çarpmaya başlamıştır. Bu reklamlar gerek kullanım biçimi gerekse maliyet gibi avantajlar ortaya koyarken yeni reklam planlanırken yapılan yanlışlar ve tasarımsal etkilerle sadece görsel ve tipografik açıdan değil hedef kitleye uygunluğu açısından da değerlendirme ihtiyacı doğurmuştur. Bu doğrultuda reklamlar incelenerek hedef kitle ve renk tercihleri açısından yeterliliği tespit edilecektir

References

  • AKINCI VURAL, Z. B. VE BAT, M., ‘Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma’. Journal of Yasar University, 5 cilt, 20. Sayı (2010): 3348-3382.
  • BABAOĞUL, M. (2004), Reklamların Kadınlar Üzerindeki Etkileri Reklamlarda Yer Alan Cinsellik Öğesi Oturumu Konuşmasından (1. Oturum). Reklamlar ve İzleyiciler Üzerindeki Etkileri Paneli Kitapçığı, Ankara: RTÜK Yayınları No: 10 ISBN: 975-92325-8-8
  • BALTACIOĞLU, T. ve DEMİRBAĞ Kaplan, M., İyi İletişim = İyi Pazarlama. İstanbul: MediaCat Kitapları, 2007.
  • BECER, E., Ambalaj Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi, 2014.
  • GÜNGÖR, N., İletişim Kuram ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi, 2012.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Bahattin Ceylan This is me

İbrahim Gökhan Ceylan This is me

Yasin Yılmaz This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 12

Cite

APA Ceylan, H. B., Ceylan, İ. G., & Yılmaz, Y. (2017). SOSYAL MEDYADA YER ALAN REKLAMLARIN RENK TERCİHLERİ VE HEDEF KİTLEYE UYGUNLUĞU AÇISINDAN İNCELENMESİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 273-282.