BibTex RIS Cite

EDUCATIONAL PROBLEMS OF REFUGEE CHILDREN IN TERMS OF THEIR FAMILIES’ PERSPECTIVE

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 747 - 755, 01.12.2017

Abstract

The aim of this qualitative research is to explore educational problems of refugee children, who have been stayed in Amasya, in terms of their families’ perspectives. In order to reach the aim of this study, the researchers have asked the following research question; “What are the educational problems of refugee children according to their families?” The study group of this research is consisted of 14 families who have been determined by easily accessible case sampling technique which is a kind of purposeful sampling methods. The participants have been coded by K1, K2, K3, K4, K5, K6 ….. and K14. The data has been collected by semistructured interview. All collected data has been analyzed using NVIVO 9 program with content analysis technique. After analyzing the collected data, the researchers have come to know that refugee children have some educational problems and they seriously affect their education process. For each theme, supportive statements are given as examples in the table. By the end of this research, the researchers have come to the conclusion that unless these determined educational problems have been solved, the questions on education will be continued and refugee children will not be able to get enough education

References

  • ABOUD, F. E., & Doyle, A. B. (1996). Does talk of race foster prejudice or tolerance in children? Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 28(3), 161-170.
  • AKTURAN, U. & Esen, A.(2013). Fenomenoloji (ss. 83-98), Nitel Araştırma Yöntemleri
  • (Editörler: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. DİNÇER, O. B., Karaca, S. & Yavuz, H. (2013). Göçün İkinci Yılında Suriyeli Savaş
  • Mağdurları, Analist Dergisi, Mart, Sayı:25, Ankara. ERTÜRK, S.(1986). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları Ankara.
  • ESGİN, A., (2014). Eğitim Sosyolijisi.Pegem Akademi Yayın, Ankara, 68-140.
  • GÜNGÖR, M. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve anne baba tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:11, Sayı:28.
  • HART, R. (2009). Child refugees, trauma and education: interactionist considerations on social and emotional needs and development. Educational Psychology in Practice, (4), 351-368.
  • KARA, P. ve Korkut, R. (2010). “Türkiye’de Göç, İltica ve Mülteciler”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 467. 153 – 162.
  • KEATING K.M. & Ellis, B.H. (2007). Belonging and connetion to school in resettlement
  • Young refugees, school belonging, and psychosocial adjustment. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(1), 29-43. KIRK, J., & Cassity, E. (2007). “Minimum standartsfor quality education for refugee youth.”
  • Youth Studies in Australia, 26 (1). 50-56. KÜTÜK, B.Ş. (2014). Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi Yayın, Ankara, 216-246.
  • MEB. (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/ yabyonegiogr_1.html
  • MOSSELSON, J. (2006). Roots & routes: A re-imagining of refugee identity constructions and the implications for schooling. Current Issues in Comparative Education, 9(1), 20–
  • OZANKAYA, Ö. (1994). Toplumbilim, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul
  • RUTTER, J. (2003). Supporting refugee childeren in 21 st century Britain: A compendium of essential information. Stoke on Trent: Trentham Books.
  • SABAH, C. (2007). Social adjustment and idealized identity of refugee adolescents.
  • International Journal of The Humanities, 4(7), 117-124. ŞEKER, B.D. & Aslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir
  • Değerlendirme ,Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.

MÜLTECİ ÇOCUKLARIN AİLELERİNİN ALGILARINA GÖRE EĞİTİM SORUNLARI

Year 2017, Volume: 4 Issue: 12, 747 - 755, 01.12.2017

Abstract

Nitel araştırma yaklaşımı ile gerçekleştirilen bu çalışmanın amacı, Amasya ilinde ikamet eden mülteci çocukların karşılaştıkları eğitim sorunlarını ailelerin algılarına göre ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda “mülteci çocukların eğitim sorunları aile algılarına göre nelerdir”? sorusuna yanıt aranmıştır. Çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi tekniği ile belirlenen 14 aileden oluşmaktadır. Katılımcılar K1, K2, K3, K4, K5,K6…. ve K14 şeklinde kodlanmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile 14 aileden elde edilen veriler NVIVO 9 programı kullanılarak içerik analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Anizler neticesinde, öğrencilerin birtakım eğitim sorunları ile karşılaştıkları görülmüştür. Bu sorunlar çocukların eğitim sürecini ciddi olarak olumsuz anlamada etkilemektedir. Her bir bulguya ilişkin destekleyici ifadeler örnek olarak tabloda belirtilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde araştırmacılar, mülteci çocukların ailelerinin ifade ettikleri eğitim ile ilgili sorunlarının tam olarak çözülmedikçe eğitimde nitelik sorununun devam edeceği ve yeteri kadar eğitim alamayacakları sonucuna ulaşmışlardır

References

  • ABOUD, F. E., & Doyle, A. B. (1996). Does talk of race foster prejudice or tolerance in children? Canadian Journal of Behavioural Science / Revue canadienne des sciences du comportement, 28(3), 161-170.
  • AKTURAN, U. & Esen, A.(2013). Fenomenoloji (ss. 83-98), Nitel Araştırma Yöntemleri
  • (Editörler: Baş, T. ve Akturan, U.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. DİNÇER, O. B., Karaca, S. & Yavuz, H. (2013). Göçün İkinci Yılında Suriyeli Savaş
  • Mağdurları, Analist Dergisi, Mart, Sayı:25, Ankara. ERTÜRK, S.(1986). Eğitimde Program Geliştirme. Yelkentepe Yayınları Ankara.
  • ESGİN, A., (2014). Eğitim Sosyolijisi.Pegem Akademi Yayın, Ankara, 68-140.
  • GÜNGÖR, M. (2014). Okul öncesi dönem çocuklarının televizyon izleme alışkanlıkları ve anne baba tutumları, Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:11, Sayı:28.
  • HART, R. (2009). Child refugees, trauma and education: interactionist considerations on social and emotional needs and development. Educational Psychology in Practice, (4), 351-368.
  • KARA, P. ve Korkut, R. (2010). “Türkiye’de Göç, İltica ve Mülteciler”, Türk İdare Dergisi, Sayı: 467. 153 – 162.
  • KEATING K.M. & Ellis, B.H. (2007). Belonging and connetion to school in resettlement
  • Young refugees, school belonging, and psychosocial adjustment. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(1), 29-43. KIRK, J., & Cassity, E. (2007). “Minimum standartsfor quality education for refugee youth.”
  • Youth Studies in Australia, 26 (1). 50-56. KÜTÜK, B.Ş. (2014). Eğitim Sosyolojisi. Pegem Akademi Yayın, Ankara, 216-246.
  • MEB. (2014). Yabancılara Yönelik Eğitim-Öğretim Hizmetleri. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/yabyonegiogr_1/ yabyonegiogr_1.html
  • MOSSELSON, J. (2006). Roots & routes: A re-imagining of refugee identity constructions and the implications for schooling. Current Issues in Comparative Education, 9(1), 20–
  • OZANKAYA, Ö. (1994). Toplumbilim, Genişletilmiş 8. Basım, Cem Yayınevi, İstanbul
  • RUTTER, J. (2003). Supporting refugee childeren in 21 st century Britain: A compendium of essential information. Stoke on Trent: Trentham Books.
  • SABAH, C. (2007). Social adjustment and idealized identity of refugee adolescents.
  • International Journal of The Humanities, 4(7), 117-124. ŞEKER, B.D. & Aslan, Z. (2015). Eğitim Sürecinde Mülteci Çocuklar: Sosyal Psikolojik Bir
  • Değerlendirme ,Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 8(1), 86-105
  • YILDIRIM, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ahmet Üstün This is me

Adem Bayar This is me

Erdoğan Bozkurt This is me

Publication Date December 1, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 12

Cite

APA Üstün, A., Bayar, A., & Bozkurt, E. (2017). MÜLTECİ ÇOCUKLARIN AİLELERİNİN ALGILARINA GÖRE EĞİTİM SORUNLARI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 4(12), 747-755.