Research Article
BibTex RIS Cite

AKADEMİSYENLERDE MOBBİNG ALGISININ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNE ETKİSİ

Year 2020, Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 483 - 498, 31.05.2020

Abstract

Bu çalışmada akademisyenlerin mobbing algısı ölçümleme, mobbing faktöründe önemli olan değişkenlerin etkisini gözlemleme ve akademisyenlerde mobbing algısının iş sağlığı güvenliği eğitimlerine etkisini araştırma amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın ilk kısmında akademisyenlerin mobbinge maruz kalıp kalmadıkları, maruz kaldıkları çeşitli durumlar için mobbing farkındalıkları, mobbing maruziyetlerinin yaş, medeni durum, ünvan, kıdem ve çalışılan üniversite gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği ölçülmeye çalışılmıştır, çalışmanın ikinci kısmında akademisyenlerdeki mobbing algısının iş sağlığı güvenliği eğitimlerine etkisi incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ilinde 197’si devlet üniversitesinde 371’i vakıf üniversitesinde görev yapan toplam 568 akademisyen oluşturmaktadır. Araştırmada fark testi, korelasyon ve ki kare analizlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, akademisyenlerde mobbing olgusunun yaş, medeni durum ve unvana göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Ayrıca akademisyenlerin iş sağlığı güvenliği eğitimlerine yönelik tutumları ve risk durumlarındaki davranışları da mobbing ekseninde incelenmiştir.

References

  • 1) Tınaz P., Bayram F., Ergin H. (2008) Çalışma psikolojisi ve hukuk boyutlarıyla işyerinde psikolojik taciz beta basım yayım aş İstanbul
  • 2) Çögenli M. Z., Asunakutlu T., (2016) akademide mobbing: adım üniversiteleri örneği Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDE) IX-I: 17-32
  • 3) Dünya Sağlık Örgütü https://www.who.int/
  • 4) Erdemir B., (2018) Türkiye'de Akademide Mobbing ve Çözüm Önerileri: Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi, Yükseköğretim Dergisi / Journal of Higher Education (Turkey), 9(2), 213–233.
  • 5) Laleoğlu A., Özmete E., (2013) Mobbing Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Sosyal Politika Çalışmaları Yıl: 13 Sayı: 31 Temmuz-Aralık 2013.
  • 6) Turan N., (2019) Bir Kamu Üniversitesi Personelinin Çalışma Mutluluğunu Etkileyen Faktörler: Nitel Araştırma Örneği , Journal of Economy Culture and Society 2019; 60: 187-205.
  • 7) Taşkın A., (2016) Mobbing Davalarında İspat Sorunu, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XX, Y. 2016, Sayı 2
  • 8) Gül H., (2009) İş Sağlığında Önemli Bir Psikososyal Risk: Mobbing-Psikolojik Yıldırma TAF Prev Med Bull ; 8(6):515-520.
  • 9) Öntürk Y., (2019) Akademisyenlere Yönelik Mobbing Davranışları ile İş Yaşam Kalitesi İlişkisinin İncelenmesi, Turkish Studies Social Sciences Volume 14 Issue 6, 2019, p. 3321-3340.
  • 10) Şahin S., (2015) Yeni Bir Yaklaşım: İş Sağlığı Ve Güvenliğinde Mobbing Faktörünün Önemi ve Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 9, Mart 2015, s. 489-505.
  • 11) Çalışanların İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik, Resmî Gazete sayısı 28648. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18371&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • 12) Tınaz P., Gök S., Karatuna I., (2013) Sosyal Güvenlik Kurumu Çalışanlarının İşyerinde Psikolojik Taciz Algıları: Yaygınlık, Türler, Nedenler ve Bireysel Mücadele Yöntemleri, Çalışma İlişkileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı:1, s.39-53.
Year 2020, Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2, 483 - 498, 31.05.2020

Abstract

References

  • 1) Tınaz P., Bayram F., Ergin H. (2008) Çalışma psikolojisi ve hukuk boyutlarıyla işyerinde psikolojik taciz beta basım yayım aş İstanbul
  • 2) Çögenli M. Z., Asunakutlu T., (2016) akademide mobbing: adım üniversiteleri örneği Erzincan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ERZSOSDE) IX-I: 17-32
  • 3) Dünya Sağlık Örgütü https://www.who.int/
  • 4) Erdemir B., (2018) Türkiye'de Akademide Mobbing ve Çözüm Önerileri: Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi, Yükseköğretim Dergisi / Journal of Higher Education (Turkey), 9(2), 213–233.
  • 5) Laleoğlu A., Özmete E., (2013) Mobbing Ölçeği: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Sosyal Politika Çalışmaları Yıl: 13 Sayı: 31 Temmuz-Aralık 2013.
  • 6) Turan N., (2019) Bir Kamu Üniversitesi Personelinin Çalışma Mutluluğunu Etkileyen Faktörler: Nitel Araştırma Örneği , Journal of Economy Culture and Society 2019; 60: 187-205.
  • 7) Taşkın A., (2016) Mobbing Davalarında İspat Sorunu, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XX, Y. 2016, Sayı 2
  • 8) Gül H., (2009) İş Sağlığında Önemli Bir Psikososyal Risk: Mobbing-Psikolojik Yıldırma TAF Prev Med Bull ; 8(6):515-520.
  • 9) Öntürk Y., (2019) Akademisyenlere Yönelik Mobbing Davranışları ile İş Yaşam Kalitesi İlişkisinin İncelenmesi, Turkish Studies Social Sciences Volume 14 Issue 6, 2019, p. 3321-3340.
  • 10) Şahin S., (2015) Yeni Bir Yaklaşım: İş Sağlığı Ve Güvenliğinde Mobbing Faktörünün Önemi ve Etkisi, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 3, Sayı: 9, Mart 2015, s. 489-505.
  • 11) Çalışanların İş Sağlığı Ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik, Resmî Gazete sayısı 28648. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=18371&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5
  • 12) Tınaz P., Gök S., Karatuna I., (2013) Sosyal Güvenlik Kurumu Çalışanlarının İşyerinde Psikolojik Taciz Algıları: Yaygınlık, Türler, Nedenler ve Bireysel Mücadele Yöntemleri, Çalışma İlişkileri Dergisi, Cilt: 4, Sayı:1, s.39-53.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Serap Tepe 0000-0002-9723-6049

Serkan Eti

Ahmet Çabuk

Publication Date May 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 5 - COVID-19 ÖZEL SAYISI 2

Cite

APA Tepe, S., Eti, S., & Çabuk, A. (2020). AKADEMİSYENLERDE MOBBİNG ALGISININ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİNE ETKİSİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 483-498.