Kıtlık arz, talep, zaman ve yasaklanma açısından bir ürün ya da hizmette ortaya çıkan bulunamazlık ile ilgili bir durumdur. Bandwagon etkisi diğer adıyla sürü psikolojisi ise bir kişinin çoğunluğun davranışına göre hareket etmesi ile çoğunluğun satın aldığı malları satın alması ve böylece yüksek mal talebinin ortaya çıkmasıdır. Kıtlık ve bandwagon etkisinin (sürü psikolojisinin) ekonomik, sosyolojik ve psikolojik sonuçları bulunmaktadır. Bu bakımdan, kıtlığın ve bandwagon etkisinin (sürü psikolojisinin) tüketici davranışındaki sonuçları göz ardı edilemez. Bu araştırmanın amacı, kıtlık teorisi ve bandwagon etkisi çerçevesinde Covid-19 salgının tüketici davranışı açısından derinlemesine incelenmesidir. Ayrıca, Covid-19 salgını boyunca bandwagon etkisi ile kıtlık algısı arasında bir ilişki olup olmadığını tespit etmek bu araştırmanın bir diğer amacıdır. Bu amaç doğrultusunda, kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak İzmir ilinde ikamet eden 10 katılımcı ile telefonla derinlemesine görüşme yapılmıştır. Bazı tüketicilerin kıtlık algısı ve bandwagon etkisi ile stok yaptıkları tespit edilmiştir. Bazı tüketicilerin bazı ürünleri satın almaktan vazgeçip daha hijyen ve sağlıklı olduklarından dolayı evde ürettikleri görülmüştür. Salgın boyunca satın alma davranışı çoğunlukla temel ihtiyaçların giderilmesi yönünde gerçekleşmiştir. Salgında tüketicilerin online satın alma davranışı virüs bulaşma korkusu ve evde kalma süresinin uzun olması nedeniyle düşmüştür. Salgın boyunca tüketicilerde sade tüketim ve yeşil ürün satın alma isteğinin arttığı tespit edilmiştir. Tüketiciler hem kendi hem de personelin sağlığının korunması yönünde işletmelerden gerekli adımları atmalarını beklemektedir. Salgın boyunca satın alma davranışı çoğunlukla temel ihtiyaçların karşılanmasına yönelikti.
Scarcity is a situation related to the absence of a product or service in terms of supply, demand, time and prohibition. The bandwagon effect, also known as herd psychology, is that a person acts according to the behavior of the majority, and the majority purchases the goods that they buy and thus the demand for high goods occurs. Scarcity and bandwagon effect (herd psychology) has economic, sociological and psychological consequences. In this regard, the consequences of scarcity and bandwagon effect (herd psychology) in consumer behavior cannot be ignored. The aim of this research is to in-depth examination of Covid-19 pandemic in terms of consumer behavior within the framework of scarcity theory and bandwagon effect. In addition, determining whether there is a relationship between bandwagon effect and perception of scarcity during the Covid-19 pandemic is another aim of this research. For this purpose, in-depth interviews were made with 10 participants residing in İzmir province over the phone using the convenience sampling method. It has been determined that some consumers stock up with scarcity perception and bandwagon effect. It has been observed that some consumers give up buying some products and produce at home because they are more hygienic and healthy. Throughout the epidemic, purchasing behavior was mostly towards meeting basic needs. In the epidemic, consumers' online purchasing behavior has decreased due to the fear of virus infection and their long stay at home. During the epidemic, it has been determined that consumers' desire to purchase simple consumption and green products has increased. Consumers expect businesses to take the necessary steps to protect both their own and staff's health.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 11 |