Research Article
BibTex RIS Cite

DİJİTAL İLETİŞİMİN KÜRESEL BOYUTTA KÜLTÜREL MELEZLEŞMEYE ETKİSİ

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 398 - 411, 30.04.2021

Abstract

Sanayileşme ve modernizm ile birlikte sosyal bilimlerin tartışma konularından biri de kültür olmuştur. Özellikle günümüzde kitle iletişim araçlarının yaygınlaşması ile iletişim biliminde de önemli bir çalışma alanı haline gelen kültür, pek çok açıdan değerlendirilmektedir. Makalenin konusu dijital iletişim ve kültür bağlamında konumlandırılmış olduğundan, burada kastedilen kültür, bir toplumun bireyleri tarafından paylaşılan ve birbirine aktarılan maddi-manevi oluşumların yanında; bilgi, tavır ve davranış kalıplarının tamamını içermektedir. Son yıllarda dijital iletişim ve yeni medya kavramları artık günlük yaşantımızın önemli bir parçası haline gelmiştir. Toplum içinde dijital iletişimin etkisi her alanda görülmektedir. Dijital iletişim, geleneksel medyada olduğu gibi kültür, ekonomi, siyaset ve iletişim pratiklerini değiştirmeye devam etmektedir. Ancak dijital iletişimin, geleneksel medyaya oranla değiştirme gücü çok daha yüksektir. Küreselleşen dünyada medyanın küresel gücü artmış ve medya, ulusal boyuttan çok uluslu medya şirketlerine doğru evrilmiştir. Dijital iletişim kanallarının küresel boyuttaki bu önlenemez gelişimi, yerel kültürel yapı üzerinde hasara neden olmaktadır. Bu durum toplumsal kültürün homojen yapısını gün geçtikçe bozmaya, değiştirmeye devam etmektedir. Makale, kültürel küreselleşmeye koşut olarak dijital iletişimin küresel boyuttaki etki gücü sonucunda, yerel kültürün melezleşmesine yönelik bir tartışma açmaktadır.

References

  • Ak, Ö. K., Arıcıoğlu, M. A. (2018). Küreselleşmede Kültürel Geçişler ve Psikolojik Yansımaları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 578-598.
  • Anbarlı, Z. Ö. (t.y.). Çevrimiçi İletişim ve Yansımaları. Dijital Kültür. ISBN: 978-605-7631-84-8.
  • Aslan, S., Alkış, M. (2013). Küresel Sivil Topluma Kavramsal Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(18), 299-310.
  • Bell, D. (1976). The Coming of Post Industrial Society: a Venture in Social Forecasting, 2nd edn. Basic Books, NY.
  • Berger, P. L. (1997). Four faces of global culture. The national interest, (49), 23-29.
  • Binark, M. (2007) “Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu”, Yeni Medya Çalışmaları. (Der.) M. Binark, Ankara: Dipnot. 21-44.
  • Çapçıoğlu, İ. (2008). Küreselleşme, Kültür ve Din.
  • Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society: Volume I: The Information Age: Economy, Society, and Culture, London: Blackwell Publishing.
  • Çaycı, B., Karagülle, A. E. (2016). İletişimin dijitalleşmesi ve kültürel melezleşme.
  • Çetinkaya, E. (2014). Küresel Medya Formatlarının Temel Aktörleri. Kültür ve İletişim Dergisi, 17(2), 100-124.
  • Erkan, E. (2000). Yeni Medya Düzeni ve Kültürel Küreselleşme. Yüksek Lisans Tezi.
  • Güçdemir, Y. (2002). Enformasyon Toplumu ve Küreselleşme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (13).
  • Güngör, N. (2020). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, 5. baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara. Güvenç, B. (1996). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Immanuel Wallerstein, The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century, Academic Press, New York, 1976, s. 229– 233.
  • Kanık, İ. (2016). Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/edebiyat.
  • Kulualp, H. G., ve KALEM, M. Y. (2019). Kültür ve Kültürel Farklılıklar Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72).
  • Kymlicka, W., Öztürk, F. (2012). Çok kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 70(2), 297-332.
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital İletişim ve Küresel Kültürel Etkileşimin Homojenleşme, Kutuplaşma ve Melezleşme Süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(50), 146-163.
  • Özmen, D. S. (t.y.). Kültürler Arası İletişim ve Sosyal Medya.
  • Selçuk, E. (2017). Sanatta Kültürel Melezleşme. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2).
  • Talas, M., Yaşar, K. A. Y. A. (2007). Küreselleşmenin Kültürel SonuçlarI. Türklük Bilimi Araştırmaları, (22), 149-162.
  • Tanriöver, O., Kirli, S. (2015). Global Köy ve Kültürel Emperyalizm: Küreselleşme Bağlamında Enformasyon Toplumuna Bakış. Intermedia International E-journal, 2(1), 133-142.
  • Thompson, J. B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media, California: Stanford University Press.
  • Yıldırım, S. G. (2016). ÇKÜ Sosyal Bilimler
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 398 - 411, 30.04.2021

Abstract

References

  • Ak, Ö. K., Arıcıoğlu, M. A. (2018). Küreselleşmede Kültürel Geçişler ve Psikolojik Yansımaları. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 578-598.
  • Anbarlı, Z. Ö. (t.y.). Çevrimiçi İletişim ve Yansımaları. Dijital Kültür. ISBN: 978-605-7631-84-8.
  • Aslan, S., Alkış, M. (2013). Küresel Sivil Topluma Kavramsal Bir Bakış. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 9(18), 299-310.
  • Bell, D. (1976). The Coming of Post Industrial Society: a Venture in Social Forecasting, 2nd edn. Basic Books, NY.
  • Berger, P. L. (1997). Four faces of global culture. The national interest, (49), 23-29.
  • Binark, M. (2007) “Yeni Medya Çalışmalarında Yeni Sorular ve Yöntem Sorunu”, Yeni Medya Çalışmaları. (Der.) M. Binark, Ankara: Dipnot. 21-44.
  • Çapçıoğlu, İ. (2008). Küreselleşme, Kültür ve Din.
  • Castells, M. (2009). The Rise of the Network Society: Volume I: The Information Age: Economy, Society, and Culture, London: Blackwell Publishing.
  • Çaycı, B., Karagülle, A. E. (2016). İletişimin dijitalleşmesi ve kültürel melezleşme.
  • Çetinkaya, E. (2014). Küresel Medya Formatlarının Temel Aktörleri. Kültür ve İletişim Dergisi, 17(2), 100-124.
  • Erkan, E. (2000). Yeni Medya Düzeni ve Kültürel Küreselleşme. Yüksek Lisans Tezi.
  • Güçdemir, Y. (2002). Enformasyon Toplumu ve Küreselleşme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (13).
  • Güngör, N. (2020). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar, 5. baskı, Siyasal Kitabevi, Ankara. Güvenç, B. (1996). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Immanuel Wallerstein, The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century, Academic Press, New York, 1976, s. 229– 233.
  • Kanık, İ. (2016). Küreselleşme Sürecinde Kültürel Melezleşme Örneği Olarak Yemek Kanalları ve Programları, folklor/edebiyat.
  • Kulualp, H. G., ve KALEM, M. Y. (2019). Kültür ve Kültürel Farklılıklar Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(72).
  • Kymlicka, W., Öztürk, F. (2012). Çok kültürlülük: Başarı, Başarısızlık ve Gelecek. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 70(2), 297-332.
  • Ölçekçi, H. (2020). Dijital İletişim ve Küresel Kültürel Etkileşimin Homojenleşme, Kutuplaşma ve Melezleşme Süreçleri. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 2020(50), 146-163.
  • Özmen, D. S. (t.y.). Kültürler Arası İletişim ve Sosyal Medya.
  • Selçuk, E. (2017). Sanatta Kültürel Melezleşme. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, 2(2).
  • Talas, M., Yaşar, K. A. Y. A. (2007). Küreselleşmenin Kültürel SonuçlarI. Türklük Bilimi Araştırmaları, (22), 149-162.
  • Tanriöver, O., Kirli, S. (2015). Global Köy ve Kültürel Emperyalizm: Küreselleşme Bağlamında Enformasyon Toplumuna Bakış. Intermedia International E-journal, 2(1), 133-142.
  • Thompson, J. B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media, California: Stanford University Press.
  • Yıldırım, S. G. (2016). ÇKÜ Sosyal Bilimler
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Serpil Samur

Publication Date April 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Samur, S. (2021). DİJİTAL İLETİŞİMİN KÜRESEL BOYUTTA KÜLTÜREL MELEZLEŞMEYE ETKİSİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 8(2), 398-411.