Research Article
BibTex RIS Cite

PANDEMİ SÜRECİNDE OKUL İDARECİLERİNİN GÖRÜŞLERİ

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 161 - 176, 30.04.2022

Abstract

Bu çalışmanın amacı okul idarecilerinin pandemi süreci ile ilgili görüşleri amaçlanmıştır. Covid-19 salgını nedeniyle tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de eğitim etkilenmiş, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı tüm kademelerdeki okullar 23 Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime geçmiştir. Salgının seyrine göre okullarda kademeli ve seyreltilmiş bir şekilde pandemi sürecinde hem uzaktan eğitime hem de belirli günlerde örgün eğitime geçilmiştir. Nitel araştırma yöntemi olan fenomenolojik (olgubilim) araştırma deseninin kullanıldığı araştırmada, Erzurum ilinde farklı kademelerde görev yapan 25 okul idarecisi ile 2020-2021 eğitim öğretim yılının birinci döneminde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak veriler elde edilmiştir. Çalışma sonucunda elde edilen verilere göre okul yöneticileri pandemi sürecinde alınan temizlik ve hijyen tedbirleri çerçevesinde dezenfekte işlemi, günlük temizlik ve maske kullanımına dikkat edilmesi gerektiğini ifade etmişlerdir. Okul idarecileri pandemi sürecinde okul yönetiminden beklentilerin temiz ortam sağlanması, bilinçlendirme, kurallara uyma, canlı dersler ve çevrim içi eğitim, teknolojik destek, tablet ve internet erişimi olduğunu belirtmişlerdir. Pandemi sürecinde karşılaşılan sorunların ekonomik şartlar, iletişim sorunu teknolojik alt yapı eksikliği, uyum ve motivasyon ve denetim sorunu olduğunu ifade etmişlerdir. Pandemi sürecinin sağlıklı bir şekilde atlatılması için öneri olarak alınan önlem ve kurallara uyma, ekonomik destek sağlanması, toplantı ve seminer yapılması, personel eksikliğinin giderilmesi ve dezavantajlı çocuklara teknolojik destek verilmesi gerektiğini belirtmişlerdir.

Thanks

TEŞEKKÜRLER

References

  • Akyavuz, E. K. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının Eğitime Etkisi Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Attri, A. K. (2012). Distance education: problems and solutions. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(4), 42-58
  • Aytaç, T. (2020). Covid-19 Salgını Sırasında Okul Yöneticilerinin Sorun ve Görüşleri: Türkiye'den Niteliksel Bir Çalışma. Avrupa Eğitim Bilimleri Dergisi , 7 (4), 57-79.
  • Badur, S. (2014). 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminde okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Kılıç-Çakmak, E. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4.bs.). Ankara: Pegem Akademi. Christensen, L. B., Johnson, B., Turner, L. A., & Christensen, L. B. (2011). Research methods, design, and analysis.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Meb(2010).İlköğretim Okullarında Temizlik ve Hijyen.
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Kardaş,F. ve Arabacı,S. (2020).Fen Eğitiminde Dijital Destekli Teknolojilerin Kullanımına Yönelik Türkiye'de Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi.Atlas Journal International Refereed Journal On Social Sciences, (36),1128-1137.
  • Kavrayıcı, C. ve Kesim, E. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okul Yönetimi: Nitel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 1005-1060. Korkmaz,İ.(2005).İlköğretim Okullarının Karşılaştıkları Finansman Sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 429-434.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. California: SAGE Publications Inc.
  • Özabacı, N., Sakarya, N. ve Doğan, M. (2008). Okul yöneticilerinin okuldaki psikolojik danişma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 8-22.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020).Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43 Sağlık Bakanlığı (2020). https://hayatevesigar.saglik.gov.tr/hes.html
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Smith,J.A.,& Shinebourne, P. (2012). Interpretative phenomenological analysis. American Psychological Association.
  • Sözen, N. (2020). Covid-19 Sürecinde Uzaktan Eğitim Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319.
  • Thompson, L. (1994). Mastering the Challenges of Change. New York: Amacom. UN.(1948).Universal Declaration of Human Rights.https://www.un.org/en/universaldeclaration-human-rights/index.html
  • UNESCO. (2020b). Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305.
  • WHO (2020). URL: https://covid19.who.int, Erişim Tarihi: Mayıs 2020
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1), 29-33.

THE OPINIONS OF SCHOOL ADMINISTRATORS DURING THE PANDEMIC PROCESS

Year 2022, Volume: 9 Issue: 2, 161 - 176, 30.04.2022

Abstract

The aim of this study is to see the opinions of school administrators about the pandemic process.With the Covid-19 outbreak, education was affected in our country as well as all over the world, schools at all levels under the Ministry of National Education started distance education as of March 23, 2020. According to the pandemic process, the courses were both distance education and formal education were initiated a gradual and diluted manner in schools. Data were obtained using a semi-structured interview form with 25 school administrators in the province of Erzurum in the first semester of the 2020-2021 academic years. School administrators stated that they have a clean environment in terms of expectations from the school administration during the pandemic process, awareness raising, obeying the rules, live lessons and online education, technological support, tablet and internet access. In terms of the problems encountered during the pandemic process, they stated that there are insufficient economic conditions, communication problem, lack of technological infrastructure, adaptation and motivation and control problem. They stated that in terms of the problems encountered during the pandemic process, the economic conditions, the communication problem, and the lack of technological infrastructure, the problem of adaptation and motivation and supervision. In order to overcome the pandemic process in a healthy way, they stated that it is necessary to comply with the measures and rules, provide economic support, organize meetings and seminars, eliminate the lack of personnel and provide technological support to disadvantaged children.

References

  • Akyavuz, E. K. ve Çakın, M. (2020). Covid-19 Salgınının Eğitime Etkisi Konusunda Okul Yöneticilerinin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Attri, A. K. (2012). Distance education: problems and solutions. International Journal of Behavioral Social and Movement Sciences, 1(4), 42-58
  • Aytaç, T. (2020). Covid-19 Salgını Sırasında Okul Yöneticilerinin Sorun ve Görüşleri: Türkiye'den Niteliksel Bir Çalışma. Avrupa Eğitim Bilimleri Dergisi , 7 (4), 57-79.
  • Badur, S. (2014). 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminde okul yönetiminde karşılaşılan sorunlar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zirve Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142
  • Budak, F. ve Korkmaz, Ş. (2020). Covid-19 pandemi sürecine yönelik genel bir değerlendirme: Türkiye örneği. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi, (1), 62-79
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş. ve Kılıç-Çakmak, E. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri (4.bs.). Ankara: Pegem Akademi. Christensen, L. B., Johnson, B., Turner, L. A., & Christensen, L. B. (2011). Research methods, design, and analysis.
  • Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Meb(2010).İlköğretim Okullarında Temizlik ve Hijyen.
  • Ertuğ, C. A. N. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Kardaş,F. ve Arabacı,S. (2020).Fen Eğitiminde Dijital Destekli Teknolojilerin Kullanımına Yönelik Türkiye'de Hazırlanan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi.Atlas Journal International Refereed Journal On Social Sciences, (36),1128-1137.
  • Kavrayıcı, C. ve Kesim, E. (2021). Covid-19 Pandemisi Sürecinde Okul Yönetimi: Nitel Bir Araştırma. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 27(1), 1005-1060. Korkmaz,İ.(2005).İlköğretim Okullarının Karşılaştıkları Finansman Sorunları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (14), 429-434.
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. California: SAGE Publications Inc.
  • Özabacı, N., Sakarya, N. ve Doğan, M. (2008). Okul yöneticilerinin okuldaki psikolojik danişma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(19), 8-22.
  • Özdoğan, A. Ç. ve Berkant, H. G. (2020).Covid-19 Pandemi Dönemindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43 Sağlık Bakanlığı (2020). https://hayatevesigar.saglik.gov.tr/hes.html
  • Selçuk, Z., Palancı, M., Kandemir, M., & Dündar, H. (2014). Eğitim ve bilim dergisinde yayınlanan araştırmaların eğilimleri: İçerik analizi. Eğitim ve Bilim, 39(173).
  • Smith,J.A.,& Shinebourne, P. (2012). Interpretative phenomenological analysis. American Psychological Association.
  • Sözen, N. (2020). Covid-19 Sürecinde Uzaktan Eğitim Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(12), 302-319.
  • Thompson, L. (1994). Mastering the Challenges of Change. New York: Amacom. UN.(1948).Universal Declaration of Human Rights.https://www.un.org/en/universaldeclaration-human-rights/index.html
  • UNESCO. (2020b). Distance learning strategies in response to COVID-19 school closures. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373305.
  • WHO (2020). URL: https://covid19.who.int, Erişim Tarihi: Mayıs 2020
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
  • Zhao, Y. (2020). COVID-19 as a catalyst for educational change. Prospects, 49(1), 29-33.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Faruk Kardaş

Selçuk Arabacı 0000-0002-6094-7031

Publication Date April 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Kardaş, F., & Arabacı, S. (2022). PANDEMİ SÜRECİNDE OKUL İDARECİLERİNİN GÖRÜŞLERİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(2), 161-176.