Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

3-6 YAŞ OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA EBEVEYN KABUL-RET DAVRANIŞI VE REKABET STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2022, Cilt: 9 Sayı: 2, 1 - 13, 30.04.2022

Öz

Bu çalışmanın amacı 3-6 yaş arası okul öncesi çocuklarında ebeveyn kabul reddi ve rekabet stillerinin incelenmesidir. Çalışmaya Sinop’tan 3-6 yaşlarında bulunan toplam 124 çocuğun ebeveyni katılmıştır. Çocukların 60’ı kız çocuğu ve 64’ü erkek çocuğudur. Araştırmada, sosyodemografik veri formu, Ebeveyn Kabul- Ret Ölçeği-Kısa Formu ve Okul Öncesi Rekabet Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda alt sosyoekonomik düzeyde bulunan ebeveynlerin sıcaklık/duygusal yakınlık düzeyi daha yüksek olduğu, alt sosyoekonomik düzeyde bulunanların, baskınlığın korunumu hiyerarşisi ortalamalarının düşük olduğu, okul öncesi rekabet ölçeği ile ebeveyn kabul-ret ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu ve ebeveyn kabul-ret ölçeği ile okul öncesi rekabet ölçeğinin istatistiksel olarak anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmüştür.

Destekleyen Kurum

Sinop Zübeyde Hanım Anaokulu

Proje Numarası

1

Teşekkür

Okulumuzun tüm velilerine katılım ve desteklerinden ötürü teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Referans1 : Aydın, B.,&Akbayırlı, Y. (2000). Bir ölçeğin geliştirme çalışması: Rekabetçi Tutum Ölçeği (RTÖ); geliştirilmesi, güvenirliği, geçerliliği. Marmara hniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 12.
  • Referans1 : Bay, D. N. (2020). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Rekabet Sitillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 557-578.
  • Referans2 : Bay, D. N. (2020). Okul Öncesi Dönemde Çocukların Rekabet Sitillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(2), 557-578.
  • Referans3 : Bilici, H. S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doctoraldissertation, Marmara Universitesi (Turkey)).
  • Referans4 : Bilici, H. S. (2019). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal duygusal uyumları, sosyal problem çözme becerileri ve rekabet stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Doctoral dissertation, Marmara Universitesi (Turkey).
  • Referans5 :Bülbül, N.,&Akkaynak, M. (2021). Okul öncesi eğitimine devam eden 48-72 aylık çocukların rekabet stilleri ile çocuklara yönelik ebeveyn tutumları arasındaki ilişki düzeyi. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi, 8(1), 32-66.
  • Referans6 : Çiçek, Ş. A. (2017). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Türkçe Bilmeyen 3-6 Yaş Çocuklarının Karşılaştıkları Sorunlar Hakkında Öğretmen Görüşleri (Master'sthesis, EasternMediterraneanUniversity EMU).
  • Referans7 : Frankel, J. R., & Wollen, N. E., (2006). How to Design and Evaluate Research in Education. Bostan: Mc Grawhill -Hill.
  • Referans8 : Gasser, L., Grütter, J., Torchetti, L., & Buholzer, A. (2017). Competitive classroom norms and exclusion of children with academic and behavior difficulties. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 1-11.
  • Referans9 : Gelgör, F. Z. (2016). Anne, baba ve çocuk tarafından algılanan ebeveyn kabul-red ve kontrolünün çocuğun duygu düzenleme becerisi ile ilişkisi (Master'sthesis, Hasan Kalyoncu Üniversitesi).
  • Referans10 : Herrmann, E.,Engelmann, J. M. ve Tomasello, M. (2019). Childrenengage in competitivealtruism. Journal of Experimental Child Psychology, 179, 176–189.
  • Referans11 : Hollingsworth, H. L.,&Winter, M. K. (2013). Teacherbeliefsandpracticesrelatingtodevelopment in preschool: Importanceplaced on social–emotionalbehavioursandskills. Early Child Development andCare, 183(12), 1758-1781.
  • Referans12 : Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Referans13 : Kaya, Mevlüt (1996). Ailede Anne-Baba Tutumlarının Çocuğun Kişilik ve Benlik Gelişimindeki Rolü.On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8, 135-156
  • Referans14 : Kılıç, Z. (2015). İlköğretimde hayat bilgisi dersinde aile katılımı çalışmaları (Doctoraldissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Referans15 : Mistry, R. S.,Vandewater, E. A., Huston, A. C., &McLoyd, V. C. (2002). Economicwell‐beingandchildren'ssocialadjustment: The role of familyprocess in an ethnicallydiverselow‐incomesample. Child development, 73(3), 935-951.
  • Referans16 : Önder, A. ve Gülay, H. (2007a). Annelerin Kabul Red Düzeyi İle Çocuklarının Empati Becerisi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (22), 23-30.
  • Referans17 : Önder, A. ve Gülay, H. (2007b). Ebeveyn Kabul- Red Teorisi ve Bireyin Gelişimi Açısından Önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakultesi Dergisi, 21, 20-28
  • Referans18 : Paquette, D.,Gagnon, M. N., Bouchard, L., Bigras, M., &Schneider, B. H. (2013). A newtooltoexplorechildren’ssocialcompetencies: Thepreschoolcompetitionquestionnaire. Child Development Research, 2013.
  • Referans19 : Rohner, R. P.,Khaleque, A., &Cournoyer, D. E. (2005). Parentalacceptance‐rejection: Theory, methods, cross‐culturalevidence, andimplications. Ethos, 33(3), 299-334.
  • Referans20 : Ruane, J. M (2005). Essentials of Researc Methods: A Guide to Social Sciene Research. Australia. Blackwell Publication.
  • Referans21 : Senemoğlu, N. (2005). Gelişim öğrenme ve öğretim (12. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Referans22: Sheridan, S.,& Williams, P. (2006). Constructivecompetition in preschool. Journal of EarlyChildhoodResearch, 4(3), 291-310.
  • Referans23 : Slack, K. S.,Holl, J. L., McDaniel, M., Yoo, J., &Bolger, K. (2004). Understandingtherisks of childneglect: An exploration of povertyandparentingcharacteristics. Child maltreatment, 9(4), 395-408.
  • Referans24 : Tsiakara, A. A.,&Digelidis, N. M. (2015). Preschoolers' perceptions of performanceandsatisfactionundercompetitiveandnon-competitiveconditions. Early Child Development andCare, 185(7), 1109-1117.
  • Referans25 : Tsiakara, A., & Digelidis, N. M. (2014). Assessing preschool children's competitive behaviour: An observational system. Early Child Development and Care, 184(11), 1648-1660.
  • Referans26 : Uysal, S. (2020). 5 yaş Grubu (48-60 aylık) çocukların Sanat Etkinliklerinde Temsile Dayanan Taklit Ve öykünmenin Incelenmesine yönelik Bir Durum çalışması (Doctoraldissertation, Anadolu University (Turkey)).
  • Referans27 : Weinberger, N.,&Stein, K. (2008). Earlycompetitivegameplaying in same-andmixed-genderpeergroups. Merrill-PalmerQuarterly (1982-), 499-514.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Şerife Gül Çakır 0000-0003-0106-8130

Proje Numarası 1
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çakır, Ş. G. (2022). 3-6 YAŞ OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA EBEVEYN KABUL-RET DAVRANIŞI VE REKABET STİLLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 9(2), 1-13.