In order for museum spaces to become interesting with new exhibition elements, factors such as games, entertainments and experiences should be present in these structures in today's museology understanding. Touch screens, video presentation, kiosk systems are used intensively, especially since the new generation uses digital facilities more widely. In addition to the duties such as preserving, archiving and presenting the works in museums, it has become necessary to turn to different presentations and interactive exhibitions in order to be places where the sense of curiosity can be activated. Design integrity in the structure of the museum space is provided by factors such as colour, texture, lighting, proper use of materials and correct directions.
In the study, a sample museum was selected and examined as a qualitative research method. In this study, the Cin Ali Museum in Ankara, where Cin Ali, the cartoon character and the main character of Cin Ali books, is presented in terms of space design and the experiences gained, was examined. The different names given to the spaces in the Cin Ali Museum also contain sections from the main character's book series. In addition, care was taken to create space designs that reflect education in period conditions. In this way, it was seen that the visitors completed their visit to the museum with presentations and interactive games and educational materials without getting bored.
The famous name of the book series, which was designed for educational purposes, has also influenced the corporate colour that ensures the integrity of the space and the use of illustrations of cartoon characters on the surfaces of the space. As a result, it is seen that spatial integrity has been achieved in this museum, where the transfer of a character in the memories to today's generation is in question. It is seen that the 2-dimensional character is presented in 3 dimensions with black and white line characters on a yellow background that can be perceived as being inside the book, the space is narrated as a series to the book series and the interest of the visitors increases in this direction.
Müze mekanlarının yeni sergileme elemanları ile ilgi çekici hale gelmesi için oyun, eğlence, deneyimleme gibi etmenlerin bu yapılarda bulunması günümüz müzecilik anlayışında gerekmektedir. Özellikle yeni neslin dijital imkanları daha geniş çapta kullanmasından dolayı dokunmatik ekran, video sunumlar, kiosk sistemleri yoğunlukta kullanılmaktadır. Müzelerde eserlerin korunup, uygun koşullarda saklanması arşivlenmesi, sunulması gibi görevlerinin yanında merak duygusunun da harekete geçirilebildiği mekanlar olması yönünde farklı sunum ve interaktif sergilemelere yönelinme gerekliliği doğmuştur. Müze mekanın yapısında tasarım bütünlüğü de renk, doku, aydınlatma, malzemenin uygun kullanımı gibi etmenler ile ve doğru yönlendirmeler ile sağlanmaktadır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemi olarak örnek bir müze seçilerek inceleme yapılmıştır. Bu çalışmada mekan tasarımı ve edinilen deneyimler bakımından Ankara’da bulunan ve çizgi karakter olan “Cin Ali” kitaplarının kahramanı Cin Ali’nin sunulduğu “Cin Ali Müzesi” incelenmiştir. Cin Ali Müzesinde mekanlara verilen farklı isimler yine ana karakterin kitap serisinden bölümler içermekte veya dönem koşullarında eğitimi yansıtan mekan tasarımlarından oluşturulmasına özen gösterilmiştir. Bu sayede gelen ziyaretçilerin sıkılmadan deneyimlerinkileri sunumlar ve interaktif oyunlar, eğitim materyalleri ile müze ziyaretini tamamladıkları görülmüştür.
Eğitim amacı ile tasarlanmış olan kitap serisinin bugüne kadar gelen adı da mekanın bütünlüğünü sağlayan kurumsal rengine ve çizgi karakterlerin illüstrasyonlarının mekanın yüzeylerinde kullanılmasına da etki etmiştir. Sonuç olarak çalışmada incelenen bu müzede hafızalardaki bir karakterin günümüz nesline aktarımının söz konusu olduğu müzede bütünlüğün sağlanmış olması görülmektedir. Kitabın içinde gibi hissedilebilecek sarı zemin üzerinde siyah beyaz çizgi karakterler ile 2 boyutlu karakterin 3 boyutta sunulduğu, mekânın kitap serisine bağlı olarak hikayeleştirildiği ve ziyaretçilerin de bu yönde ilgisinin arttığı görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 4 |