Bilişim teknolojilerinde hızla yaşanan gelişimler ve yaygın şekilde kullanımıyla beraber elektronik ticaret ve elektronik/dijital bankacılık hizmetlerinde de ciddi iyileşmeler yaşanmış olup, geleneksel iş yapma tarzları ve iş ilişkileriyle beraber farklı yaklaşımlar ve yeni iş ilişkileri yaygınlık göstermeye başlamıştır. Bilhassa da bankacılık sektörü iletişim ve bilgi teknolojilerine dayanan hizmetlerde ciddi mesafeler katetmişlerdir. Bankacılık ürün ve hizmetlerinde, şube kanallarıyla beraber alternatif dağıtım kanalları üzerinden sunulmaya başlanmış olup, mekan ve zamandan bağımsız olarak erişime açık olan söz konusu hizmetler müşteriler tarafından büyük ölçüde kabul görmüşlerdir. Dijital ortamlar içinde sunulmuş olan hizmet ve ürünlerin güvenli olarak sunulması, yeni kanallar üzerinden sunulan hizmetlerin yaygınlaşması açısından büyük önem arz etmektedir. İnternet bankacılığı dünyada, ilk olarak 1980’li yıllarda kullanılmaya başlanmıştır. İlk internet bankacığı 1995 senesinde Amerikan “Presidential Savings Bank”ın müşterilerin işlemlerini ve hesap bakiyesini internet üzerinden göstermesi şeklinde uygulamaya alınmıştır. İnternet bankacılığının yaygın olarak kullanılmaya başlanması ise 1990’lı yılların sonlarına doğru olmuştur. Türkiye’de ise ilk internet bankacılığı hizmeti 1997 yılında başlayıp, ürün çeşitliliğiyle beraber hızla yaygınlaşmaya başlamıştır.
Kişisel bilgisayarların 1990’lı senelerle beraber yaygınlık göstermesiyle hayatımıza giren internet hizmeti yapıları gereği, gerekli güvenlik önlemlerinin alınmamış olduğu durumlarda bazı olası risk faktörlerini bünyelerinde barındırdığı da görünmektedir. İnternet bankacılığını kullanmakta olan müşteriler mevcut risklerle kendilerini güvende hissetmek adına farklı kişisel önlemler almaya yönelmişlerdir. Bu önlemleri alma bağlamında yeteri kadar bilgiye sahip olmayanlar da güvenlik taleplerini hizmet sağlayıcılarına iletmişler ve kurumlar, özellikle internet bankacılığı hizmet sağlayıcısı olan bankalar bu konuda ciddi önlemler almıştır.
dolandırıcılık dolandırıcılıktan korunma yöntemleri dolandırıcılık eylemleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bankacılık ve Sigortacılık (Diğer) |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 21 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |