Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

JAPON ESTETİĞİNİN AVRUPA RESİM SANATINDAKİ KOMPOZİSYONEL YENİLİKLERE KATKISI

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 39 - 57

Öz

Japonizm, Japon sanatının, özellikle ukiyo-e ahşap baskılarının, Batı sanatındaki etkisini tanımlayan bir kavramdır. Japonya’nın 1854 yılında dış dünyaya açılmasıyla Avrupa’ya taşınan Japon sanatı ve kültürü, başta Empresyonist ve Post-Empresyonist sanatçılar olmak üzere, birçok Batılı sanatçı için güçlü bir ilham kaynağı olmuştur. Bu çalışmanın yazım amacı, Japon estetiğinin 19. yüzyıldan itibaren Batı resim sanatına olan etkilerini incelemek ve bu etkileşimin, özellikle Empresyonist ve Post-Empresyonist sanatçılar üzerindeki yenilikçi katkılarını ortaya koymaktır. Çalışma, Japon sanatının kompozisyon, renk, çizgi, boşluk kullanımı ve doğa temaları gibi özelliklerini açıklayarak, Batı sanatında geleneksel estetik anlayıştan nasıl bir kopuşa yol açtığını belirlemeyi hedefler. Araştırma nitel araştırma modeli ile ele alınmış ve betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Japon sanatının estetik unsurları ve bu unsurların Batı resim sanatında nasıl benimsendiği örnekler üzerinden değerlendirmiştir. Bulgular, Japon sanatının Batı sanatında radikal bir dönüşüme neden olduğunu göstermektedir. Geleneksel Batı sanatındaki perspektif, derinlik ve tonal geçişler gibi kuralları yerini Japon sanatından esinlenen düzlemsel yüzeylere ve cesur renk bloklarına bırakmıştır. Sonuç olarak Japon estetiği, Batı sanatçılarına özgün ve yenilikçi bir dil kazandırmış, geleneksel sanat anlayışlarını değiştirmelerine olanak tanımıştır. Bu kültürel etkileşim, modern sanatın temel yapı taşlarından birini oluşturmuş, Doğu ile Batı arasında kalıcı bir sanatsal köprü kurulmasına katkıda bulunmuştur.

Kaynakça

  • Bozo, T. (2015). Characteristics of Japanese Art and Its Influence on Impressionism and Post-Impressionism. In Metamorfozy, Transformacie a Vektory Posunu Centra a Periferie v Priestoroc Umienia a Kultury (ss. 175-183). https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Migasova2/subor/Bozo.pdf
  • Chiba, Y. (1998). Japonisme: East-West Renaissance in the Late 19th Century. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 31(2), ss.1-20.
  • Davenport, C. (2023). Mary Cassatt’s Japonisme: The ten color print series of 1891 and the influence of Utamaro’s woodblock prints (Lisans tezi, Colorado College). Colorado College Digital Archives. https://digitalcc.coloradocollege.edu/record/3262?v=pdf
  • Eschmann, M.-J. (2020, 1 Eylül). Japonism: This is what Claude Monet’s art has in common with Japanese art. The Collector. https://www.thecollector.com/claude-monet-japonism/
  • Henley, J. G. (2023). The Legacy of Japanese Art: Influence on Art Nouveau and Modernism. https://www.academia.edu/49116433/The_Legacy_of_Japanese_Art_Part_1_Pgs_1_49?nav_from=5587b4e0-41e0-4864-9ba0-bc89dca0f1ad
  • Inaga, S. (1991). A European Eye on Japanese Arts and a Japanese Response to Japonisme (1860-1920): A Transcultural Interaction between Visual Arts and Critical Discourses. In A. Boscaro, F. Gatti, & M. Raveri (Eds.), Rethinking Japan Vol. 1: Literature, Visual Arts, and Linguistics (ss. 131–136). Japan Library.
  • Inaga, S. (2023). Impressionist Aesthetics and Japanese Aesthetics: Around a Controversy and About Its Historical Meaning as an Example of Creative Misunderstanding. In Art and Aesthetics Journal, 1(2), 307–319.
  • Morton, A. S. (2000). The Japanese Influence in Late Nineteenth Century British Art, 1862-1880. University of Glasgow.
  • Pryer, A. (2013). ‘Real’ nature, ‘aesthetic’ nature and the making of artworks: Some challenges of cross-cultural collaboration. In K. Yamamoto & N. Matsumoto (Eds.), Shizengaku: A search for the coming aesthetic (ss. 6–26). Kyoto: Nakanishiya.
  • Rots, A. (2013). Forests of the Gods: Shinto, Nature, and Sacred Spaces in Japan (Doktora Tezi). University of Oslo, Faculty of Theology.
  • Sekulic, N. M. (2024). The Impact of Japonisme on European Art and Painting in the Late 19th Century: Characteristics of Cultural Exchange During the Rise of European Imperialism. Гласник етнографског института САНУ, 72(1), 117-130. https://doi.org/10.2298/GEI2401117S
  • Şahin, H. (2015). Japonizmin Empresyonist Sanat Akımı Üzerine Etkileri. idil, 4(18), 81-109. https://doi.org/10.7816/idil-04-18-05
  • Van Gogh Müzesi. (t.y.). Almond Blossom (Badem Çiçeği). Erişim tarihi: 11 Aralık 2024, https://www.vangoghmuseum.nl/en/collection/s0176V1962?utm_source=chatgpt.com
  • Walker, J. A. (2008). Van Gogh, Collector of “Japan”. The Comparatist, 32, 82–114. https://doi.org/10.2307/26237180
  • Yuxi, Y. (2023). An Analysis of the Status of Japanese Zen Art Aesthetics in Ukiyo-e from Katsushika Hokusai to Van Gogh. American Journal of Art and Design, 8(1), 12-17. https://doi.org/10.11648/j.ajad.20230801.12
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sanat Tarihi, Teori ve Eleştiri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gülser Aktan 0000-0003-0830-4335

Erken Görünüm Tarihi 30 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aktan, G. (2025). JAPON ESTETİĞİNİN AVRUPA RESİM SANATINDAKİ KOMPOZİSYONEL YENİLİKLERE KATKISI. Avrasya Sosyal Ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(1), 39-57.