Stress management is very important in individual and corporate communication and success. At the present day, when fast-living conditions force the physical and mental limits of individuals, it is seen that the negative consequences of stress also increases. In this study, based on the importance and necessity of knowing stress management in professional relations, the ways of the security officers to cope with stress during the courses in which they receive training for a particular period have been examined, and it has been aimed to evaluate the effect of the training and education that have been implemented on this issue. In the study, the Scale of Stress Coping Ways (SSCW) developed by Folkman and Lazarus (1988) and shortened and adapted to Turkish by Şahin and Durak (1995) was applied to 260 participants in total receiving training in four different private security course with an average of 8 hours of programs a day for 15 days with the same content in Ankara. In the study which is in the descriptive quality, interviews were also made aimed at understanding the ways of the participants to cope with stress during the course activities. All in all, it has been determined that the learning lives arranged during the courses strengthened the participants’ self-confident approaches and their ways of coping with stress. In different professional groups, new studies can be made giving importance to arranging stress management trainings in enhancing motivation and success can be planned
Stres yönetimi, bireysel, kurumsal iletişim ve başarıda çok önemlidir. Hızlı yaşam koşullarının bireylerin fiziksel ve ruhsal sınırlarını zorladığı günümüzde stresin olumsuz sonuçlarının da arttığı görülmektedir. Bu çalışmada, mesleki ilişkilerinde stres yönetiminin bilinmesinin önemi ve gereğinden yola çıkarak, güvenlik görevlilerinin belirli bir süre eğitim aldıkları kurslar esnasında stresle baş etme tarzlarının incelenerek, uygulanan eğitim ve öğretimin bu konudaki etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Ankara’da günde ortalama 8 saatlik programlarla 15 gün süreyle aynı içerikte dört ayrı özel güvenlik kursunda eğitim alan toplam 260 katılımcıya Folkman ve Lazarus’un (1988) geliştirdiği, Şahin ve Durak’ın (1995) kısaltarak Türkçeye uyarladıkları Stresle Başa Çıkma Tarzları Ölçeği (SBTÖ) uygulanmıştır. Betimleyici nitelikte olan araştırmada, kurs etkinlikleri esnasında katılımcıların stresle baş etme tarzlarını anlamaya yönelik görüşmeler de yapılmıştır. Sonuçta kurslar esnasında düzenlenen öğrenme yaşantılarının katılımcıların kendilerine güvenli yaklaşımlarına ve stresle baş etme tarzlarını güçlendirdiği belirlenmiştir. Farklı meslek gruplarında motivasyon ve başarının yükselmesinde stres yönetimi eğitimlerinin düzenlenmesine önem veren yeni çalışmalar planlanabilir
Other ID | JA98NP42TE |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Submission Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 |