This descriptive study was conducted to determine views of nursing students of different cultures towards disability. The sample was comprised of 104 of senior students who studying a school of nursing in Turkey and, 32 of nursing students who studying a collage of nursing in United States of America (USA). Data was collected by questionnaire form. In evaluation part, percentage and x2 analyses were used. Approval of the Nursing Schools’ administration, and verbal informed consent of nursing students were obtained. 76.5% of nursing students were attented in Turkey, and 23.5% of them were attented in USA. Nursing Students in Turkey were women and Muslim. 75.0% of nursing students in USA were women, and 78.1% wereChristian. 94.2% of students in Turkey and 93.8% of students in USA percieved to disability as physical disability. As the most important cause of disability, students in Turkey indicated to accidents, genetic causes, cousin marriages, and students in USA indicated to accidents, genetic causes, elderly and chronic diseases. Although nursing student in Turkey than in the other group of students adequate information on disability, sensitivities on the subject of both groups was not enough. Nursing students of both cultures is increased sensitivity, information and skills for caring about disability
Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, farklı kültürlerden öğrenci hemşirelerin özürlülüğe yönelik görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yürütülmüştür. Araştırma örneklemini Türkiye’de bir hemşirelik yüksekokulunda öğrenim gören son sınıf hemşirelik öğrencileri (n=104) ile Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) bir Hemşirelik Kolejinde öğrenim gören son sınıf hemşirelik öğrencileri (n= 32) oluşturmuştur. Araştırma verileri anket formu ile toplanmıştır. İstatistiksel değerlendirme sayı yüzde dağılımı ve x2 analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın yürütülmesi için hemşirelik okullarının yönetiminden yazılı, öğrencilerden sözel izin alınmıştır. Öğrenci hemşirelerin %76.5’ini Türkiye’deki, %23.5’ini ABD’deki öğrenciler oluşturmuştur. Türkiye’deki hemşirelik öğrencilerinin tümünün kadın ve Müslüman olduğu, ABD’deki öğrencilerin %75.0’inin kadın ve %78.1’inin Hıristiyan olduğu belirlenmiştir. Türkiye’deki (%94.2) ve ABD’deki (%93.8) öğrenciler, özürlülüğü en fazla fiziksel özürlülük boyutu olarak algılamaktadırlar. Türkiye’deki hemşirelik öğrencileri kazaları, genetik nedenleri ve akraba evliliklerini en önemli özürlülük nedeni olarak belirtirken, ABD’deki öğrenciler, kazaları, genetik sebepleri, yaşlılık ve kronik hastalıkları en önemli özürlülük nedeni olarak ifade etmişlerdir. Türkiye’deki öğrencilerin özürlülüğe ilişkin bilgileri diğer gruba göre daha yeterli olmasına rağmen, her iki grubun konuya ilişkin duyarlılıkları yeterli düzeyde bulunmamıştır. Her iki kültürlerdeki hemşirelik öğrencilerinin, özürlülük konusunda bilgileri, duyarlılıkları geliştirilmeli ve bakımla ilgili becerileri artırılmalıdır
Other ID | JA64KK53DG |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2014 |
Submission Date | October 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 2 |