This research investigates the relation of depresive symotoms ,social functionings and problem solving skills of 17-19 years University first grade student between socio – demographic variables. Two different faculty (education and health sciences faculties) students in the University of Istanbul/Turkey participate in the research. Sum of the students were 1801 and 351 of them agreed to partcipate. Socio – demographic data form, Beck depression inventory,Problem solving inventory and Social adaptation selfevaluation scales were used to collect the datas. The mean age of the students are18.36 ± 0.57 . PSI by 53.8% as effective problem-solving skills and social functioning of 86% compared to the SASS was found to be within normal limits. Social complience of female students are beter than male students. While there weren’t a relationship between problem-solving and social functioning, depression and social functioning were found to be a relationship between the negative and highly significant. As the level of depressive symptoms decreased social functioning. While there is no relation between depression symptoms and problem solving, the relation between depression symptoms and social functioning was found very meaningfull. Social functioning in depression and depression may play a protective role and may affect the areas of social life, considering the university's life changed dramatically at the beginning of directing students' activities and they are needed to improve social functioning and receive psychological support may be considered to be important
Bu araştırmada 17-19 yaş üniversite öğrencilerinin depresif belirti düzeyi, sosyal işlevsellik ve sorun çözme becerilerinin belirlenmesi ve sosyodemografik değişkenlerle ilişkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. İstanbul’da bir devlet üniversitesinde öğrenimini sürdüren toplam 1801 öğrenciden çalışmayı kabul eden 351 öğrenciye sosyodemografik bilgi formu, Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ), Sorun Çözme Ölçeği (SÇÖ) ve Sosyal Uyum Kendini Değerlendirme Ölçeği (SUK-DÖ) uygulanmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 18.36±0.57’dir. SÇÖ’ye göre %53.8’i etkili sorun çözme becerisine sahip olduğu ve SUK-DÖ’ye göre %86’sının sosyal işlevselliğinin normal sınırlarda olduğu saptanmıştır. Kız öğrencilerin erkek öğrencilere göre sosyal uyumlarının daha iyi olduğu bulunmuştur. Sorun çözme ve sosyal işlevsellik arasında ilişki bulunamazken, depresyon ve sosyal işlevsellik arasında negatif ve ileri derecede anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Depresif belirti düzeyi arttıkça sosyal işlevsellik azalmaktadır. Depresif belirti düzeyi ile sorun çözme arasında bir ilişki bulunamamışken, depresif belirti düzeyi ile sosyal işlevsellik arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Sosyal işlevselliğin depresyonda hem koruyucu rol oynayabileceği hem de depresyonun etkilediği alanlardan olabileceği dikkate alındığında sosyal yaşamın büyük ölçüde değiştiği üniversite yaşamının başında öğrencilerin sosyal işlevselliğini artıracak aktivitelere yöneltilmesinin ve gereksinim
Other ID | JA52JA39PH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2011 |
Submission Date | October 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 2 |