Education is a key providing control of own life for women. However social norms are going on preclusion of women from right to be education. Educational inequality is one of material omissions of women rights and it is a big obstacle for social and economic development. Gender apartheid exists educationally in family. A typical example of this situation is Islamic Republic of Pakistan. The aim of the study is introducing Malala Yousafzai who damning to education system in Pakistan and problem statement is "how change a young education volunteer fate of girls not have training. This qualitative research is a situation determination and descriptive method was used. In the research integrated approach was adopted. For this purpose, required documents were examined systematically. Malala Yousafzai was living Mingora, Swat Region of North Pakistan. Her family was Sunni Muslim with ethnic origin. Malala Yousafzai's father Ziauddin Yousafzai played a big role her political and social environment. He is a poet, school owner, member of peace group and education volunteer. Taliban disallowed going to school of girls after January 2009 in Mingora. At the same time Taliban burned hundreds of female students. It was decided acquiesce to Taliban for fear of Taliban. However, seventh year pupil Malala Yousafzai wanted for BBC Urdu Department. Local BBC editors suggested to Malala, she use "Gul Makai" (bluebottle) nickname. In 9 October 2012, Malala was 14 aged when she returning home from school, Taliban militants stopped school bus in Mingora. The militants asked "who is Malala" and shoot her. Malala was assigned United Nations Ambassador at Large for Global Education at July 2012. All girls took the opportunity schooling using "I am Malala" slogan. 12 July 2013 was declared as "Malala Day", more than 500 young from 75 countries meet up in centre of United Nations and Malala made speech. "I am Malala" book contain her memories, published in 2013 autumn. Norway Nobel Committee determined, Nobel Peace Prize giving to Malala and Hindu Kailash Satyarthi, children rights defender at 10 October 2014. Malala acknowledged to her father "for teach her how to fly". Malala's thoughts summary is "one child, one teacher, one book and one pen can change world"
Eğitim, kadınların kendi yaşamlarını daha çok kontrol etmelerini sağlayan bir anahtardır. Bununla birlikte sosyal normlar, eğitimden eşit yararlanma hakkından kadınları engellemeye devam etmektedir. Eğitimdeki eşitsizlik, kadın haklarının önemli ihlallerinden biridir ve sosyal ve ekonomik gelişmede büyük bir engeldir. Cinsiyet ayrımcılığı, aile içinde eğitim fırsatı yönünde mevcuttur. Bunun tipik örneklerinden birisi, Pakistan İslam Cumhuriyetidir. Pakistan'daki eğitim sistemine karşı çıkan Malala Yousafzai'nin dünyada eğitim alamayan kızlar için gerçekleştirdiği çalışmaları tanıtmayı amaçlayan bu çalışmanın problem cümlesi, "genç bir eğitim gönüllüsünün eğitim alamayan kızların kaderini nasıl değiştirebileceği' şeklindedir. Bir durum saptaması olan bu nitel araştırmada betimsel yöntem kullanılmış olup tek bir durumdan ne öğrenilebileceğine dikkat çekilmiştir. Çalışmada bütüncül yaklaşım benimsenmiş, bu amaçla belirli dokümanlar sistematik bir şekilde incelenmiştir. Malala Yousafzai kuzey Pakistan'ın Swat bölgesindeki Mingora'da yaşıyordu. Ailesi Peştu etnik kökenli Sünni Müslüman'dı. Malala Yousafzai'ın politik ve sosyal çevresinde babası Ziauddin Yousafzai büyük rol oynadı. O, bir şair, okul sahibi, Swat'ın barış grubu üyesi ve eğitim gönüllüsüdür. Ocak 2009'dan sonra Mingora'da Taliban, kızların okula gitmesine izin vermedi. Taliban, sadece kızların okula gitmesini yasaklamadı, aynı zamanda yüzlerce kız öğrenciyi yaktı. Taliban korkusu yüzünden, Taliban'a karşı kimsenin sesini çıkarmaması kararlaştırılmıştı. Bununla birlikte yedinci sınıf öğrencisi Malala Yousafzai, BBC Urdu Servisi için yazmak istedi. Yerel BBC editörleri ona yazılarında "Gul Makai" (mavi kantaron) mahlasını kullanmasını önerdiler. 9 Ekim 2012 de Mingora'da Malala Yousafzai, okuldan eve dönerken Taliban militanları okul servisini durdurduğunda 14 yaşındaydı. Militanlar, "Malala Kim" diye sordular ve onu vurdular. Temmuz 2012 de Malala, Küresel Eğitim için Birleşmiş Milletlerin Özel Elçisi olarak atandı. Tüm kızlar "Ben Malalayım" sloganını kullanarak okula gitme fırsatını yakaladı. "Malala Günü" ilan edilen 12 Temmuz 2013 de, 75 ülkeden 500'ün üzerinde genç Birleşmiş Milletlerin merkezinde toplandı ve Malala bir konuşma yaptı. 2013 sonbaharında Malala Yousafzai'nin anılarının yer aldığı "Ben Malala" kitabı basıldı. 10 Ekim 2014 de Norveç Nobel Komitesi, Nobel Barış Ödülünü Malala ile çocuk hakları savunucusu Hintli Kailash Satyarthi'e vermeyi kararlaştırdı. Törende Malala Yusufzayi "kanatlarını kırmayıp uçmayı öğrettiği için" babasına teşekkür etti. Malala'nın "bir çocuk, bir öğretmen, bir kitap ve bir kalem tüm dünyayı değiştirebilir" sözü onun düşüncelerinin özetidir
Other ID | JA67CR88PD |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Special Issue of ASM5 |