The official language policies adopted in the early years of the Republic of Turkey went far beyond establishing a mere means of communication; they led to profound, multifaceted, and lasting transformations in the country’s social structure and cultural dynamics. This study provides an in-depth analysis of the pivotal role played by key reforms—such as the alphabet revolution, the Turkification of the language of worship, and the simplification of language in education and the press—in the construction of national identity, citizenship consciousness, and the modernization process, drawing on historical documents and academic literature. Employing a qualitative methodology, the research demonstrates that the language policies of the Republic were not simply technical or administrative interventions, but also served as a fundamental force in shaping social integration, identity formation, and collective memory. The findings reveal that the spread of Turkish—from education to everyday life—has fostered a shared sense of belonging and a modern civic identity across all segments of society; yet, language reforms and simplification have at times resulted in cultural rupture with the past and have produced exclusionary perceptions among minorities and certain communities. The study also offers a detailed evaluation of the role of language policies in shaping political participation, citizenship consciousness, and the transformation of social memory. Ultimately, the central function of language policy in processes of social cohesion and identity formation emerges as a key conclusion of this research.
Cumhuriyet’in ilk yıllarında benimsenen resmî dil politikaları, yalnızca bir iletişim aracı oluşturmanın ötesine geçerek, Türkiye’nin toplumsal yapısı ve kültürel dinamikleri üzerinde çok katmanlı ve kalıcı dönüşümlere yol açmıştır.Bu çalışmada, alfabe devrimi, ibadet dilinin Türkçeleştirilmesi, eğitim ve basında sadeleşme gibi temel uygulamaların, ulusal kimlik, vatandaşlık bilinci ve modernleşme sürecindeki belirleyici rolü tarihsel belgeler ve akademik literatür ışığında ayrıntılı biçimde analiz edilmiştir. Nitel yöntemle gerçekleştirilen bu çalışma, Cumhuriyet’in dil politikalarının yalnızca teknik ve idari bir müdahale olmadığını; aynı zamanda toplumsal bütünleşme, kimlik inşası ve hafıza süreçlerinde temel bir unsur olduğunu ortaya koymaktadır. Bulgular, Türkçenin eğitimden gündelik yaşama kadar toplumun tüm kesimlerinde ortak aidiyet ve modern vatandaşlık kimliği yarattığını; ancak dil devrimi ve sadeleşmenin geçmişle kültürel kopuş, azınlıklar ve farklı topluluklarda ise zaman zaman dışlayıcı algılar oluşturduğunu göstermektedir. Ayrıca, dil politikalarının siyasal katılım, yurttaşlık bilinci ve toplumsal hafızanın dönüşümündeki rolü ayrıntılı olarak değerlendirilmiştir. Dil politikalarının modern Türkiye’de toplumsal bütünleşme ve kimlik inşası süreçlerindeki merkezi işlevi, araştırmanın temel bulgusu olarak öne çıkmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Policy and Administration (Other), Sociology (Other) |
Journal Section | History |
Authors | |
Publication Date | July 28, 2025 |
Submission Date | June 30, 2025 |
Acceptance Date | July 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 2 |