Letter to Editor
BibTex RIS Cite

COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi

Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 3, 11.10.2021

Abstract

Sağlık okuryazarlığı (SOY)kavramı,ilk kez S.K. Simond tarafından 1974 yılında kullanılmış ve 1998 yılında Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından da “sağlığın korunması ve devamlılığı için kişinin sağlık bilgisine ulaşma, bu bilgiyi anlama ve kullanma becerisi” olarak olarak tanımlamıştır(1). Ancak çok uzun yıllar üzerinde durulmayan bu kavram, son yıllarda özellikle önem kazanmıştır (2).
Tüm bu bilgi ve yetilerin zayıf olması durumunda, hastalar tedavilerini daha az anlamakta ve tedaviye uyum daha düşük düzeyde olmaktadır. SOY’nın düşük veya zayıf olması sadece hastalar için değil, aynı zamanda sağlık elemanları, sağlık kurum idarecileri ve hatta politikacılar açısından da önemlidir. Yine gün geçtikçe sağlık hizmeti kullanımını ve sağlık maliyetleri artmasından dolayı sağlık hizmetlerinin yeniden organize edilebilmesi ve yapılandırılmasında SOY büyük önem taşımaktadır(3-7). Özellikle salgın dönemi gibi durumlarda bu daha da önem arz etmektedir.Yine yakın zamanda COVID-19 salgını bize gösterdi ki; SOYhem bulaşıcı olmayan hem de bulaşıcı hastalıklar için oldukça önemlidir.Bireylerin, salgın durumlarında alınan kurallara (karantina gibi) uyum göstermesi için SOY düzeyinin arttırılması gerekmektedir (4,8).Türkiye’de tüm yaş gruplarında her 10 kişiden 7 ‘sinin yetersiz ya da sınırlı SOY seviyesinde olduğu ifade edilmektedir. COVID-19mortalitesinin daha yüksek olduğu kronik hastalıkları daha çok olan, 65 ve üzeri yaş insanlarda ise her 10 kişiden 9’unun sınırlı SOY bulunmaktadır(9). Bir ülkenin sağlık politikalarının esas hedeflerinden biri SOY’nın geliştirilmesi olmalıdır (6,7).

Supporting Institution

yok

Project Number

yok

Thanks

yok

References

  • 1. World HealthOrganization (WHO). Division of healthpromotion, educationandcommunicationshealtheducationandhealthpromotionunit. HealthPromotionGlossary. World HealthOrganization, Geneva, 1998.
  • 2. Bakan BA, Yıldız M. 21-64 yaş grubundaki bireylerin sağlık okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine ilişkin bir çalışma. Sağlık ve Toplum.2019;29(3):33-40.
  • 3. Yılmaz M, Tiryaki Z. “Sağlık Okuryazarlığı Nedir? Nasıl Ölçülür?”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi.2016; 9(4): 142-7.
  • 4. Özkan S, Tüzün H, Uğraş Di̇kmenA , İlhan M . Salgınlarda Toplum Davranışı ve Sağlık Okuryazarlığı. J BiotechnolStrategHealthres (Online). 2020; 4: 105-10. 5. Akbal E, Gökler M. COVID-19 salgını sürecinde eksikliği ortaya çıkan bir gerçek: sağlık okuryazarlığı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2020; 148-55. 6. Balçık PY,Taşkaya S, Şahin B. (2014). Sağlık okur-yazarlığı. TAF PreventiveMedicineBulletin. 2014; 13(4): 321-6.
  • 7. Alpuche Aranda C, Lazcano-Ponce E. Alfabetización en saludpúblicaante la emergencia de la pandemiapor COVID-19. Saludpública De México.2020; 62(3): 331-40.
  • 8. Castro-Sánchez E, Chang PWS, Vila-Candel R, Escobedo AA, Holmes AH. Healthliteracyandinfectiousdiseases: whydoes it matter? Int J InfectDis. 2016;43:103-10.
  • 9. Özkan S, Aksakal N, Çalışkan D,Dikmen UA ve ark. Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi ve İlişkili Faktörleri Araştırması. Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü, Ankara. 2018.
  • 10. Abel T, McQueen D. Critical healthliteracyandthe COVID-19 crisis. HealthPromotInt. 2020;35(6):1612-3. doi: 10.1093/heapro/daaa040.
  • 11. Chong YY, Cheng HY, Chan HYL, Chien WT, Wong SYS. COVID-19 pandemic, infodemicandthe role of eHealthliteracy. Int J NursStud. 2020;108:103644. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2020.103644.
  • 12. Spring H. Healthliteracyand COVID-19. HealthInfoLibr J. 2020;37(3):171-2. doi: 10.1111/hir.12322.
  • 13. Ölcer S, Yilmaz-Aslan Y, Brzoska P. Layperspectives on socialdistancingandotherofficialrecommendationsandregulations in the time of COVID-19: a qualitativestudy of socialmediaposts. BMC PublicHealth. 2020;20(1):963. doi: 10.1186/s12889-020-09079-5.
  • 14. Bruni T, Lalvani A, Richeldi L. Telemedicine-enabledAcceleratedDischarge of PatientsHospitalizedwith COVID-19 toIsolation in Repurposed Hotel Rooms. Am J RespirCritCareMed. 2020;202(4):508-510. doi: 10.1164/rccm.202004-1238OE.
  • 15. Anwar A, Malik M, Raees V, Anwar A. Role of Mass Media andPublicHealth Communications in the COVID-19 Pandemic. Cureus. 2020;12(9):e10453. doi: 10.7759/cureus.10453. PMID: 33072461; PMCID: PMC7557800.
  • 16. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66339/temasli-takibi-salgin-yonetimi-evde-hasta-izlemi-ve-filyasyon.html[Erişim tarihi: 5 Şubat 2021].
  • 17. Nguyen HC, Nguyen MH, Do BN, Tran CQ, Nguyen TTP, Pham KM, et al. People withSuspected COVID-19 SymptomsWereMoreLikelyDepressedand Had LowerHealth-RelatedQuality of Life: ThePotentialBenefit of HealthLiteracy. J ClinMed. 2020;9(4):965. doi: 10.3390/jcm9040965. PMC7231234
Year 2021, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 3, 11.10.2021

Abstract

Project Number

yok

References

  • 1. World HealthOrganization (WHO). Division of healthpromotion, educationandcommunicationshealtheducationandhealthpromotionunit. HealthPromotionGlossary. World HealthOrganization, Geneva, 1998.
  • 2. Bakan BA, Yıldız M. 21-64 yaş grubundaki bireylerin sağlık okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesine ilişkin bir çalışma. Sağlık ve Toplum.2019;29(3):33-40.
  • 3. Yılmaz M, Tiryaki Z. “Sağlık Okuryazarlığı Nedir? Nasıl Ölçülür?”, Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi.2016; 9(4): 142-7.
  • 4. Özkan S, Tüzün H, Uğraş Di̇kmenA , İlhan M . Salgınlarda Toplum Davranışı ve Sağlık Okuryazarlığı. J BiotechnolStrategHealthres (Online). 2020; 4: 105-10. 5. Akbal E, Gökler M. COVID-19 salgını sürecinde eksikliği ortaya çıkan bir gerçek: sağlık okuryazarlığı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi. 2020; 148-55. 6. Balçık PY,Taşkaya S, Şahin B. (2014). Sağlık okur-yazarlığı. TAF PreventiveMedicineBulletin. 2014; 13(4): 321-6.
  • 7. Alpuche Aranda C, Lazcano-Ponce E. Alfabetización en saludpúblicaante la emergencia de la pandemiapor COVID-19. Saludpública De México.2020; 62(3): 331-40.
  • 8. Castro-Sánchez E, Chang PWS, Vila-Candel R, Escobedo AA, Holmes AH. Healthliteracyandinfectiousdiseases: whydoes it matter? Int J InfectDis. 2016;43:103-10.
  • 9. Özkan S, Aksakal N, Çalışkan D,Dikmen UA ve ark. Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Düzeyi ve İlişkili Faktörleri Araştırması. Sağlığın Geliştirilmesi Genel Müdürlüğü, Ankara. 2018.
  • 10. Abel T, McQueen D. Critical healthliteracyandthe COVID-19 crisis. HealthPromotInt. 2020;35(6):1612-3. doi: 10.1093/heapro/daaa040.
  • 11. Chong YY, Cheng HY, Chan HYL, Chien WT, Wong SYS. COVID-19 pandemic, infodemicandthe role of eHealthliteracy. Int J NursStud. 2020;108:103644. doi: 10.1016/j.ijnurstu.2020.103644.
  • 12. Spring H. Healthliteracyand COVID-19. HealthInfoLibr J. 2020;37(3):171-2. doi: 10.1111/hir.12322.
  • 13. Ölcer S, Yilmaz-Aslan Y, Brzoska P. Layperspectives on socialdistancingandotherofficialrecommendationsandregulations in the time of COVID-19: a qualitativestudy of socialmediaposts. BMC PublicHealth. 2020;20(1):963. doi: 10.1186/s12889-020-09079-5.
  • 14. Bruni T, Lalvani A, Richeldi L. Telemedicine-enabledAcceleratedDischarge of PatientsHospitalizedwith COVID-19 toIsolation in Repurposed Hotel Rooms. Am J RespirCritCareMed. 2020;202(4):508-510. doi: 10.1164/rccm.202004-1238OE.
  • 15. Anwar A, Malik M, Raees V, Anwar A. Role of Mass Media andPublicHealth Communications in the COVID-19 Pandemic. Cureus. 2020;12(9):e10453. doi: 10.7759/cureus.10453. PMID: 33072461; PMCID: PMC7557800.
  • 16. https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66339/temasli-takibi-salgin-yonetimi-evde-hasta-izlemi-ve-filyasyon.html[Erişim tarihi: 5 Şubat 2021].
  • 17. Nguyen HC, Nguyen MH, Do BN, Tran CQ, Nguyen TTP, Pham KM, et al. People withSuspected COVID-19 SymptomsWereMoreLikelyDepressedand Had LowerHealth-RelatedQuality of Life: ThePotentialBenefit of HealthLiteracy. J ClinMed. 2020;9(4):965. doi: 10.3390/jcm9040965. PMC7231234
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Clinical Sciences
Journal Section Olgu Sunumu
Authors

Emine Kübra Dindar Demiray 0000-0001-6459-7182

Sevil Alkan 0000-0003-1944-2477

Hatice Öntürk

Mehmet Durgun

Project Number yok
Publication Date October 11, 2021
Submission Date March 23, 2021
Acceptance Date April 20, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Dindar Demiray, E. K., Alkan, S., Öntürk, H., Durgun, M. (2021). COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi. Aksaray Üniversitesi Tıp Bilimleri Dergisi, 2(2), 1-3.
AMA Dindar Demiray EK, Alkan S, Öntürk H, Durgun M. COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi. asujms. October 2021;2(2):1-3.
Chicago Dindar Demiray, Emine Kübra, Sevil Alkan, Hatice Öntürk, and Mehmet Durgun. “COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi”. Aksaray Üniversitesi Tıp Bilimleri Dergisi 2, no. 2 (October 2021): 1-3.
EndNote Dindar Demiray EK, Alkan S, Öntürk H, Durgun M (October 1, 2021) COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi. Aksaray Üniversitesi Tıp Bilimleri Dergisi 2 2 1–3.
IEEE E. K. Dindar Demiray, S. Alkan, H. Öntürk, and M. Durgun, “COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi”, asujms, vol. 2, no. 2, pp. 1–3, 2021.
ISNAD Dindar Demiray, Emine Kübra et al. “COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi”. Aksaray Üniversitesi Tıp Bilimleri Dergisi 2/2 (October 2021), 1-3.
JAMA Dindar Demiray EK, Alkan S, Öntürk H, Durgun M. COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi. asujms. 2021;2:1–3.
MLA Dindar Demiray, Emine Kübra et al. “COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi”. Aksaray Üniversitesi Tıp Bilimleri Dergisi, vol. 2, no. 2, 2021, pp. 1-3.
Vancouver Dindar Demiray EK, Alkan S, Öntürk H, Durgun M. COVID 19 Döneminde Karantina Uygulamalarının Sağlık Okuryazarlığı Bakış Açısıyla Değerlendirmesi. asujms. 2021;2(2):1-3.