The aim of this study is to investigate the relationship between grudge mood in university students and their satisfaction with life. The study group consisted of a total of 520 university students, 320 of whom were female and 200 of whom were male. The study was carried out in two steps. In the first step, a development study was carried out to measure the grudge mood in individuals using the ‘Grudge Mood Scale." For this purpose, a item pool was created with the views of relevant literature and field workers. The created items were appilied to 335 university students and analyzed with Exploratory Factor Analysis. According to the Exploratory Factor Analysis, the scale consists of four sub-dimensions. This four-dimensional structure it was applied to 350 students and analyzed by Confirmatory Factor Analysis. The results of confirmatory factor analysis have shown that the fit indices of the scale indicate a good fit with a four-factor structure. To test the validity and reliability of the developed scale, internal consistency coefficient, split-half reliability, content validity, test-retest reliability, and scale-related validity analyses were conducted. As a result of the analyses, it was concluded that the developed 'Grudge Mood Scale' is a valid and reliable scale.
In the second step of the research, the relationship between grudge mood and life satisfaction was examined. Grudge Mood Scale, Life Satisfaction Scale and Personal Information Form were used as data collection tools. After the normality examination of the data, the Pearson Moment Product Correlation and Multivariate Variance Analysis techniques were used. According to the results of the analysis, there is a negative and significant relationship between university students' grudge mood and life satisfaction. Furthermore, the relationship between grudge mood and life satisfaction varies significantly according to the students' genders. The findings obtained from this study were interpreted in the context of the literature and recommendations were made.
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin kindarlık duygudurumları ile yaşam doyumları arasındaki ilişkiyi araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 320’si kadın ve 200’ü erkek olmak üzere toplam 520 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma iki adımda gerçekleştirilmiştir. İlk adımda bireylerdeki kindarlık duygudurumunu ölçmek amaçlı ‘Kindarlık Duygudurumu Ölçeği’nin geliştirme çalışması düzenlenmiştir. Bu amaçla ilgili literatürü ve alan çalışanların görüşlerini kapsayan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Oluşturulan maddeler 335 üniveriste öğrencisine uygulanmış ve Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ile analiz edilmiştir. AFA sonucunda dört alt boyuttan oluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu dört boyutlu yapı daha sonra 350 öğrenciye uygulanmış ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile analiz edilmiştir. DFA sonucunda elde edilen uyum iyiliği değerlerinin beklenen aralıkta olduğu sonucuna varılmıştır. Geliştirilen ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini test etmek için, iç tutarlılık katsayısı, testi yarılama güvenirliği, kapsam geçerliği, test tekrar test geçerliği, ölçek bağıntılı geçerlik analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda geliştirilen ‘Kindarlık Duygudurumu Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.
Araştırmanın ikinci adımında kindarlık duygudurumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Veri toplama araçları olarak Kindarlık Duygudurumu Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin normallik incelemesi sonrasında Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, Çok Yönlü Varyans Analizi teknikleri kullanılmıştır. Yapılan analiz sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin kindarlık duygudurumları ve yaşam doyumları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bununla birlikte kindarlık duygudurumu ve yaşam doyumu arasındaki ilişki öğrencilerin cinsiyetlerine göre anlamlı olarak değişmektedir. Bu araştırmadan elde edilen bulgular alan yazın doğrultusunda yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.