Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ADAPTATION OF TURKISH PARENTAL ATTITUDE SCALE FOR RUSSIAN-SPEAKING CULTURES

Yıl 2018, , 1 - 10, 30.09.2018
https://doi.org/10.31455/asya.429241

Öz

The aim of the study is provide to
a parental attitude scale to educators and researchers in Russian-speaking
societies. The adaptation language is Russian. Because Russian is used official
language in Belarus, Kazakstan and Kyrgyzstan and also it is spoken in the
others Central Asian countries. For this purpose, a scale which has completed
validity and reliability study in Turkish has chosen and it has been made
adaptation in complance with principles of scale adaptation. 394 Turkish, 189
Kyrgyz and 138 Russian parents participated in the research. Kyrgyz and Russian
parents live in Bishkek. According to the result of analysis committed in scale
of the language reliability, Cronbach alpha values ​​for the four subscales
have; .89, .78, .76 and .57, respectively. It has been calculated as 2.71  for the sample of Turkey, 1.31 for the sample
of the Russia 1.31 and 2.67 for the sample of Kyrgyzstan. It has been seen that
the datum had corresponded to the model magnificently, due to the χ2/sd value
was smaller than 3 for each three samples. Factor onus values ​​belong to three
sample groups; it has calculated as .80 for the sample of Turkey, .78 for the
sample of Russia and .79 for the sample of Kyrgyzstan. As a result, it has been
seen that parental attitude scale has academical properties and it can be used
by educators and researchers in Russian-speaking countries.

Kaynakça

  • Bodovski, K., Youn, M-J. (2010). “Love, Discipline And Elementary School Achievement: The Role of Family Emotional Climate”. Social Science Research Volume 39, Issue 4, Pages 585-595; doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.03.008
  • Chang, M. (2007). “Cultural Differences in Parenting Styles”. Carnegie Mellon University Research Showcase, p.1-30Collier A.F., Mcclure F.H., Collier, J. Otto, C. ve Polloi, A. (1999). “Culture specific view of child maltreatment and parenting stysel in a Pacific Island community”. Child Abuse & Neglect, 23, 229-244
  • Darling, N., ve Steinberg, L. (1993). “Parenting style as context: An integrative model”. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496.Gök, M. (2015). “Bişkek Şehrindeki 9. 10. ve 11.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörlerin Analizi”. Manas Journal of Social Studies, Vol.: 4, No: 1: 75-89
  • Harkness, S., Super, C.M., Tijen, N. V. (2007). “Individualism And The “Western Mind” Reconsidered: American And Dutch Parents' Ethnotheories of The Child”. New Dir Child Adolesc Dev. Spring; (87): 23–39. https://doi.org/10.1002/cd.23220008704
  • Harwood R, Leyendecker B, Carlson V.(2002). “Parenting Among Latino Families in the U.S”. In: Bornstein MH (ed). Handbook of Parenting, Vol. 4: Applied parenting, 2nd ed. Mahwah: Erlbaum, 2002:21‐46.
  • Karabulut D., Şendil, G. (2008). “Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ)”, Türk Psikoloji Yazıları, 11 (21), 15-25.
  • Peretolcina, D., Liders, A. (2014). “Cultural Differences in the Perception of Family Situation among Teens from Uzbek and Russian Families”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 146, Pages 124-128
  • Roer-Strier, D., ve Rosenthal, M.K. (2001). “Socialization in Changing Cultural Contexts: A Search For Images of The Adaptive Adult”. Social Work, 46(3), 215–227
  • Weisner T.S. (2002). “Ecocultural Understanding of Children's Developmental Pathways”. Human Dev; 45: 275‐281.
  • Wise, S., & da Silva, L. (2007). “Differential Parenting of Children From Diverse Cultural Backgrounds Attending”. Child Care. (Research Paper No. 39). Melbourne: Australian Institute of Family Studies. Retrieved January 6, 2011, from http://www.aifs.gov.au/institute/pubs/rp39/rp39.pdf.

TÜRKÇE EBEVEYN TUTUM ÖLÇEĞİNİN RUSÇA KONUŞAN KÜLTÜRLER İÇİN UYARLANMASI

Yıl 2018, , 1 - 10, 30.09.2018
https://doi.org/10.31455/asya.429241

Öz

Ebeveyn tutumları,
üzerinde çok sayıda araştırma yapılmasına rağmen güncelliğini sürdürmektedir.
Bu durumun en önemli sebebi; günümüz şartlarındaki hızlı değişime uygun olarak
anne baba tutumlarının da değişmesi zorunluluğudur. Bu çalışma; Rusça konuşan
toplumlardaki eğitimcilere ve araştırmacılara ebeveyn tutum ölçeği kazandırmayı
amaçlamaktadır. Uyarlama dilinin Rusça seçilmesinin sebebi Belarus, Kazakistan
ve Kırgızistan’da resmi dil olmak üzere, diğer Orta Asya ülkelerinde de
konuşuluyor olmasıdır. Bu amaçla Türkçe olarak geçerlik ve güvenirlik çalışması
yapılmış bir ölçek seçilmiş ve ölçek uyarlamanın ilkelerine uygun olarak, Rusça
uyarlaması yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi 394 Türk, 189 Kırgız ve 138 Rus
anne babadan oluşmaktadır. Kırgız ve Rus anne babalar Bişkek’te yaşamaktadırlar.
Dil güvenirliği sağlanan ölçek üzerinde yapılan analiz sonuçlarına göre dört
alt boyut için
Cronbach alfa değerleri; .89, .78, .76 ve .57 olarak
hesaplanmıştır. Uyum endeksi değerleri; Türkiye örneklemi için 2.71, Rusya
örneklemi için 1.31 ve Kırgızistan örneklemi için 2.67 olarak hesaplanmıştır.
değeri her üç örneklem için 3’ten küçük olduğundan verinin modele çok
iyi uyum gösterdiği görülmüştür. Üç örneklem grubuna ait faktör yük değerleri
ise; Türkiye örneklemi için .80, Rusya örneklemi için .78 ve Kırgızistan
örneklemi için .79 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak Rusça’ya uyarlaması
yapılan ebeveyn tutum ölçeğinin Rusça konuşulan ülkelerde eğitimci ve
araştırmacılar tarafından kullanılabilecek bilimsel niteliklere sahip olduğu
görülmüştür.

Kaynakça

  • Bodovski, K., Youn, M-J. (2010). “Love, Discipline And Elementary School Achievement: The Role of Family Emotional Climate”. Social Science Research Volume 39, Issue 4, Pages 585-595; doi.org/10.1016/j.ssresearch.2010.03.008
  • Chang, M. (2007). “Cultural Differences in Parenting Styles”. Carnegie Mellon University Research Showcase, p.1-30Collier A.F., Mcclure F.H., Collier, J. Otto, C. ve Polloi, A. (1999). “Culture specific view of child maltreatment and parenting stysel in a Pacific Island community”. Child Abuse & Neglect, 23, 229-244
  • Darling, N., ve Steinberg, L. (1993). “Parenting style as context: An integrative model”. Psychological Bulletin, 113(3), 487-496.Gök, M. (2015). “Bişkek Şehrindeki 9. 10. ve 11.Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörlerin Analizi”. Manas Journal of Social Studies, Vol.: 4, No: 1: 75-89
  • Harkness, S., Super, C.M., Tijen, N. V. (2007). “Individualism And The “Western Mind” Reconsidered: American And Dutch Parents' Ethnotheories of The Child”. New Dir Child Adolesc Dev. Spring; (87): 23–39. https://doi.org/10.1002/cd.23220008704
  • Harwood R, Leyendecker B, Carlson V.(2002). “Parenting Among Latino Families in the U.S”. In: Bornstein MH (ed). Handbook of Parenting, Vol. 4: Applied parenting, 2nd ed. Mahwah: Erlbaum, 2002:21‐46.
  • Karabulut D., Şendil, G. (2008). “Ebeveyn tutum ölçeği (ETÖ)”, Türk Psikoloji Yazıları, 11 (21), 15-25.
  • Peretolcina, D., Liders, A. (2014). “Cultural Differences in the Perception of Family Situation among Teens from Uzbek and Russian Families”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 146, Pages 124-128
  • Roer-Strier, D., ve Rosenthal, M.K. (2001). “Socialization in Changing Cultural Contexts: A Search For Images of The Adaptive Adult”. Social Work, 46(3), 215–227
  • Weisner T.S. (2002). “Ecocultural Understanding of Children's Developmental Pathways”. Human Dev; 45: 275‐281.
  • Wise, S., & da Silva, L. (2007). “Differential Parenting of Children From Diverse Cultural Backgrounds Attending”. Child Care. (Research Paper No. 39). Melbourne: Australian Institute of Family Studies. Retrieved January 6, 2011, from http://www.aifs.gov.au/institute/pubs/rp39/rp39.pdf.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Yılmaz 0000-0002-9069-1524

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2018
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H. (2018). TÜRKÇE EBEVEYN TUTUM ÖLÇEĞİNİN RUSÇA KONUŞAN KÜLTÜRLER İÇİN UYARLANMASI. Asya Studies, 5(5), 1-10. https://doi.org/10.31455/asya.429241

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.