Bilim
ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüz dünyasında üst düzey düşünme becerisine
sahip bireylere ihtiyaç duyulmaktadır. Öğrencilerin düşünme düzeyleri ise
onlara yöneltilen soruların düzeyi ile paralellik göstermektedir. Bu sebeple
yazılı sınavlarda öğrencilere yöneltilen soruların bilişsel düzeyleri çok
önemlidir.
Bu
araştırmanın amacı; 4. sınıf Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ve Sosyal
Bilgiler dersi yazılı sınav sorularını, Bloom Taksonomisi’nin bilişsel alan
basamaklarına dağılımı açısından incelemektir. Çalışmada betimsel araştırma
yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veri analizinde döküman inceleme
yönteminin kullanıldığı bu çalışmada, 2017-2018 eğitim-öğretim yılının 1.
döneminde Hatay ili Reyhanlı ilçesinde yer alan 4 farklı okulda uygulanan
Türkçe, Matematik, Fen Bilimleri ve Sosyal Bilgiler dersi yazılı sınavlarında
yer verilen 1.784 adet soru incelenmiştir. Soruların, Bloom Taksonomisi
Bilişsel Alan Basamakları açısından hangi düzeye ait olduğu tespit edilmiştir.
Çalışma
sonunda Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan Basamakları’na dağılım açısından
toplamda tüm soruların; %44,23 oranında bilgi, %14,35 oranında kavrama, %38,90
oranında uygulama, %2,47 oranında analiz, %0,05 oranında sentez ve %0 oranında
değerlendirme düzeyinde olduğu tespit edilmiştir.
In today's world
where we live the age of science and technology, individuals with high-level
thinking skills are needed. The level of students' thinking is paralleled by
the level of questions posed to them. Therefore, the cognitive levels of the
questions directed to the students during the written exams are very important.
The purpose of
this research is to examine the questions in the written examinations of
Turkish, Math, Science and science of life 4 th grade in terms of
distribution of cognitive domain stages of Bloom Taxonomy. Survey model which
is one of the descriptive research method was used in this study. In this study,
which used document analysis method in data analysis; in the first semester of
2017-2018 academic year, 1.784 questions in written exams of Turkish, Math,
Science and science of life implemented in the first semester at 4th grade primary schools in Reyhanlı district of Hatay
province were examined. The cognitive levels of
the questions were determined with regard to Bloom Taxonomy.
At the end of
the study; when analyzing the written exam questions with regard to
distribution to stages of Bloom Taxonomy, the findings show that 44,23% of the questions were at the stage of knowledge, 14,35 % were at the stage of comprehension, 38,90 % were at the stage of application, 2,47 % were at the stage of analysis, 0,05 % was at the stage of the synthesis, and 0% were at
the stage of evaluation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.