Özerk benlik ile ilişkisel benlik
arasındaki farkın en kısa açıklaması benliğin bilişsel olarak “biz” yerine
“ben” şeklinde yapılanması olarak ifade edilebilir. Özerk benlik bireyin
diğerlerinden farklı veya benzersiz olduğu; ilişkisel benlik ise bireyin diğerleriyle
var olduğu, gruba benzediği ve grupla birlikte olduğu zaman değerli olduğuyla
ilgilidir. Yapılan araştırmanın amacı Türk, Azeri, Kırgız ve Özbek gençliğinin
benlik yapıları arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları tespit etmektir
İlişkisel tarama yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye
Kırgızistan Manas Üniversitesi üçüncü ve dördüncü sınıflarda öğrenim gören ve
son üç yılda bu üniversiteden mezun olan, yaşları 20 ile 26 arasında değişen 758
birey oluşturmuştur. Araştırmada Singelis (1994) tarafından geliştirilen ve
Kurt (2000) tarafından Türkceye uyarlanan Benlik Kurgusu Ölçeği kullanılmıştır.
Araştırmanın sonunda; Türk, Azeri, Kırgız ve Özbek üniversite öğrencilerinde
özerk benlik kurgusunun baskın olduğu ve özerk benlik kurgusu açısından dört
ülke öğrencileri arasında anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır. İlişkisel
benlik kurgusunun ise en baskın gözlendiği grup Özbek, en düşük gözlendiği grup
Türk öğrenciler olmuştur. Her ülkenin kadın ve erkekleri kendi aralarında karşılaştırıldığında;
özerk benlik kurgusunda Türk örnekleminde kadın ve erkekler arasında anlamlı
bir fark bulunmuş; Azeri, Kırgız ve Özbek örnekleminde cinsiyetler arasında
anlamlı farkın olmadığı gözlenmiştir. Özerk benliğin alt boyutlarından bireyin
önceliği ve davranış tutarlılığı konusunda dört ülke öğrencileri arasında bir
fark bulunmazken, bireycilikte Türk ve Azeri örneklemi Kırgız ve Özbek
örnekleminden anlamlı düzeyde daha yüksek puanlar almışlarıdır. Atılganlık
boyutunda ise anlamlı fark Türk ve Özbek grubu arasında gözlenmiştir. İlişkisel
benliğin alt boyutları açısından ise gruba saygıda Özbek öğrenciler Türk
öğrencilerden anlamlı derecede yüksek puan almışlardır. İlişkisel bağlılık da
Özbek öğrencilerde en yüksek, Türk öğrencilerde en düşük ortalamanın saptandığı
boyut olmuştur. Araştırma bulguları konu ile ilgili alan yazından elde edilen
bilgilerle çerçevesinde tartışılmıştır.
Benlik Benlik kurgusu Orta Asya Kültürler arası karşılaştırma
The difference between the autonomous self and the relational self can
be briefly described as how the self is constructed as "me" rather
than "us" cognitively. Autonomous self is about individual being
different from others or being unique whereas relational self refers to the
fact that individual exists along with others, resembles the group and is
worthwhile when together with the group. This research aimed to identify the
similarities and differences among self-structures of the Turkish, Azeri,
Kyrgyz and Uzbek youth. The study group of the research having used the
relational survey method was composed of 758 students of ages varying between
20 and 26 years who were studying in the third and fourth grades at
Kyrgyz-Turkish Manas University and had graduated from the university in the
last three years. The Self-Construal Scale developed by Singelis (1994) (2000)
and adapted to Turkish by Kurt (2000) was used in the research. It was found in
the research that independent self-construal was dominant among Turkish, Azeri,
Kyrgyz and Uzbek university students and there was no significant difference
among the university students of the four countries by independent
self-construal. Relational self-construal was most prevalent among the Uzbek
students while least prevalent among the Turkish students. In comparison
between the female and male students of each country, a significant difference
was found between the female and male students in independent self-construal in
the Turkish sample, and no significant difference was observed between the
genders in the Azeri, Kyrgyz and Uzbek samples. Whereas no significant
difference was found among the students of the four countries in the primacy of
self and behavioural consistency subscales of independent self-construal, the
Turkish and Azeri sample had significantly higher scores than the Kyrgyz and
Uzbek sample in individualism. In the subscale of autonomy/assertiveness, a
significant difference was observed between the Turkish and Uzbek students. As
for the relational self-construal subscales, the Uzbek students had
significantly higher scores than the Turkish students in esteem for group. In
relational interdependence, the Uzbek students had the highest mean, while the
Turkish students had the lowest mean. The research findings were discussed
within the framework of the information obtained from the relevant literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.