Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

INVESTIGATION OF MOTHER ATTITUDES IN DIFFERENT SOCIO-ECONOMIC LEVEL IN TERMS OF VARIOUS VARIABLES

Yıl 2019, , 1 - 14, 30.09.2019
https://doi.org/10.31455/asya.570845

Öz

The sample of this study, in which parents' attitudes of 60-72
months old children at lower and upper socio-economic levels were examined,
consisted of 562 parents and children residing in Ankara. The lower
socio-economic region was studied as Altındağ and the upper socio-economic
region as the Çankaya region. Parental Attitude Scale was used to collect data.
At the end of the research; Significant differences were found between mothers'
attitudes at lower and upper socio-economic levels depending on economic
status, age and gender. The democratic attitude was found to be higher in
working mothers (P <0.05). The permissive attitude was found more in mothers
who evaluated their economic status better (P <0.05). Significant
differences were found in terms of other variables among the working and
non-working mother attitudes evaluating their economic status as good and low.

Kaynakça

  • Aydoğdu, F. , Dilekmen, M. ( 2016). Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 569-585.
  • Baumrınd,D.(1966).Effects of Authoritative Parental Control on Child Behaviors. Child Development.37(4), 887-907. https://www.jstor.org/stable/1126611?seq=1#metadata_info_tab_contents adresinden erişilmiştir.
  • Bayley, N. & Schaefer, Es. (1960). Maternal behavior and personality development data from the berkeley growth study. Psychiatric Research Reports. 13: 155-181.
  • Dereli, E. (2008). Çocuklarda sosyal problem çözme, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Durmuş, R. (2006). 3-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin kişilik özellikleri ile anne-baba tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabulut-Demir, E. (2007). Ebeveyn tutum ölçeği. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kulaksızoğlu, A. (1989). Ergen- aile çatışmaları ile annenin tutumları arasındaki ilişki ve ergenin ilişkileri. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri, 1: 71-87.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). Ergenlik psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Lieberman S.(1979). A transgenerational theory. Journal of Family Therapy. 1: 347-360.
  • Mc.Wrhırter J, Voltan Acar N. (2000) . Ergen ve çocukla iletişim öğretme, destekleme ve çocuk yetiştirme sanatı, Ankara: Us-A Yayıncılık.
  • Newman, Barbara M. & Newman, Philip R. (2011). Development through life- a psychosocial approach, Belmont: Wadsworth Cengage Learning.Özbay, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, kuram- araştırma- uygulama, Trabzon: İber Matbaacılık.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, O., Güzel- Özdemir, P., Kadak, M. T., Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride güncel yaklaşımlar, 4(4), 566-589.https://dergipark.org.tr/pgy/issue/11152/133365 adresinden erişilmiştir.
  • Pitterson, M. A. (2010). A case study of parental styles, parenting practices,student self-consept, academic self-concept, anger control and student achievement in a suburban middle school. Doctoral dissertation. Newyork: Dowling College, Brookhaven.
  • Rosen, B.C. (1967). Social Class and the Child's Perception of the Parent. Society for Research in Child Development. 35, 1147-1153.
  • Sabatier, C. & Lannegrand-Willems, L. (2005). Transmission of Family Values and Attachment, A French Three-Generation Study. Applied Psychology, An International Review, 54(3), 378-395.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1464-0597.2005.00216.x adresinden erişilmiştir.
  • Salkind, Neil J. (2014). An ıntroduction to theories of human development, London: Sage Publications.
  • Selçuk , Z. (2009). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şanlı, D., Öztürk, C. (2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32: 31-48.
  • Telmaç-Göktaş, N.G.(2010). Anne baba tutumlarının çocukların davranışsal özelliklerinin sihirli aile çizim testi ile incelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tezel- Şahin, F., Özyürek, A.(2005). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2): 19-34.
  • Trawick-Smith, J. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim: Çok kültürlü bir bakış açısı.B. Akman, (Ed). Ankara: Nobel.
  • Tudge, J., Hogan, D., Snezhkova, I., Kulakova, N. & Etz, K. (2000). “Parent’s child-rearing values and beliefs in the United States and Russia: The impact of culture and social class”, Infant and Child Development, 9: 105-121.
  • Tuzcuoğlu, N. (2003). Anne baba olmanın altın kuralları, Bir aile olmak. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Vural, İ. (2016), Zorlayan ve Zorlanan Çocuklar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yener, P. (2014). Okul öncesi eğitimi alan 60 ay ve üzeri çocukların sosyal beceri düzeyleri ile annelerinin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

FARKLI SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERDEKİ ANNE TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2019, , 1 - 14, 30.09.2019
https://doi.org/10.31455/asya.570845

Öz

Alt
ve üst sosyo-ekonomik düzeyde 60-72 aylık çocukların anne tutumlarının
incelendiği bu araştırmanın örneklemini Ankara’da ikamet eden 562 ebeveyn ve
çocuk oluşturmuştur. Alt sosyo-ekonomik bölge olarak Altındağ, üst
sosyo-ekonomik bölge olarak ise Çankaya bölgesi incelenmiştir. Veri toplama
aracı olarak Ebeveyn Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda; alt ve
üst sosyo-ekonomik düzeydeki annelerin  tutumları arasında ekonomik durum, yaş ve
cinsiyete bağlı olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışan annelerde
demokratik tutum daha fazla bulunmuştur (P<0,05). Ekonomik durumunu iyi değerlendiren annelerde izin verici
tutum daha fazla görülmüştür (P<0,05). 
ekonomik durumunu iyi ve düşük olarak değerlendiren çalışan ve
çalışmayan anne tutumları arasında diğer değişkenler açısından anlamlı
farklılıklar bulunmuştur.

The sample of this study, in which parents' attitudes of 60-72
months old children at lower and upper socio-economic levels were examined,
consisted of 562 parents and children residing in Ankara. The lower
socio-economic region was studied as Altındağ and the upper socio-economic
region as the Çankaya region. Parental Attitude Scale was used to collect data.
At the end of the research; Significant differences were found between mothers'
attitudes at lower and upper socio-economic levels depending on economic
status, age and gender. The democratic attitude was found to be higher in
working mothers (P <0.05). The permissive attitude was found more in mothers
who evaluated their economic status better (P <0.05). Significant
differences were found in terms of other variables among the working and
non-working mother attitudes evaluating their economic status as good and low.
 

Kaynakça

  • Aydoğdu, F. , Dilekmen, M. ( 2016). Ebeveyn tutumlarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (2): 569-585.
  • Baumrınd,D.(1966).Effects of Authoritative Parental Control on Child Behaviors. Child Development.37(4), 887-907. https://www.jstor.org/stable/1126611?seq=1#metadata_info_tab_contents adresinden erişilmiştir.
  • Bayley, N. & Schaefer, Es. (1960). Maternal behavior and personality development data from the berkeley growth study. Psychiatric Research Reports. 13: 155-181.
  • Dereli, E. (2008). Çocuklarda sosyal problem çözme, Konya: Tablet Kitabevi.
  • Durmuş, R. (2006). 3-6 yaş arası çocuğu olan ebeveynlerin kişilik özellikleri ile anne-baba tutumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karabulut-Demir, E. (2007). Ebeveyn tutum ölçeği. Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kulaksızoğlu, A. (1989). Ergen- aile çatışmaları ile annenin tutumları arasındaki ilişki ve ergenin ilişkileri. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri, 1: 71-87.
  • Kulaksızoğlu, A. (1998). Ergenlik psikolojisi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Lieberman S.(1979). A transgenerational theory. Journal of Family Therapy. 1: 347-360.
  • Mc.Wrhırter J, Voltan Acar N. (2000) . Ergen ve çocukla iletişim öğretme, destekleme ve çocuk yetiştirme sanatı, Ankara: Us-A Yayıncılık.
  • Newman, Barbara M. & Newman, Philip R. (2011). Development through life- a psychosocial approach, Belmont: Wadsworth Cengage Learning.Özbay, Y. (2003). Gelişim ve öğrenme psikolojisi, kuram- araştırma- uygulama, Trabzon: İber Matbaacılık.
  • Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1, Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, O., Güzel- Özdemir, P., Kadak, M. T., Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride güncel yaklaşımlar, 4(4), 566-589.https://dergipark.org.tr/pgy/issue/11152/133365 adresinden erişilmiştir.
  • Pitterson, M. A. (2010). A case study of parental styles, parenting practices,student self-consept, academic self-concept, anger control and student achievement in a suburban middle school. Doctoral dissertation. Newyork: Dowling College, Brookhaven.
  • Rosen, B.C. (1967). Social Class and the Child's Perception of the Parent. Society for Research in Child Development. 35, 1147-1153.
  • Sabatier, C. & Lannegrand-Willems, L. (2005). Transmission of Family Values and Attachment, A French Three-Generation Study. Applied Psychology, An International Review, 54(3), 378-395.https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1464-0597.2005.00216.x adresinden erişilmiştir.
  • Salkind, Neil J. (2014). An ıntroduction to theories of human development, London: Sage Publications.
  • Selçuk , Z. (2009). Eğitim Psikolojisi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Şanlı, D., Öztürk, C. (2012). Annelerin çocuk yetiştirme tutumlarını etkileyen etmenlerin incelenmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 32: 31-48.
  • Telmaç-Göktaş, N.G.(2010). Anne baba tutumlarının çocukların davranışsal özelliklerinin sihirli aile çizim testi ile incelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tezel- Şahin, F., Özyürek, A.(2005). 5-6 yaş grubunda çocuğu olan ebeveynlerin tutumlarının incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2): 19-34.
  • Trawick-Smith, J. (2013). Erken çocukluk döneminde gelişim: Çok kültürlü bir bakış açısı.B. Akman, (Ed). Ankara: Nobel.
  • Tudge, J., Hogan, D., Snezhkova, I., Kulakova, N. & Etz, K. (2000). “Parent’s child-rearing values and beliefs in the United States and Russia: The impact of culture and social class”, Infant and Child Development, 9: 105-121.
  • Tuzcuoğlu, N. (2003). Anne baba olmanın altın kuralları, Bir aile olmak. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Vural, İ. (2016), Zorlayan ve Zorlanan Çocuklar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yener, P. (2014). Okul öncesi eğitimi alan 60 ay ve üzeri çocukların sosyal beceri düzeyleri ile annelerinin çocuk yetiştirme tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Esra Şıvkın

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Gönderilme Tarihi 28 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Şıvkın, E. (2019). FARKLI SOSYO-EKONOMİK DÜZEYLERDEKİ ANNE TUTUMLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Asya Studies, 3(9), 1-14. https://doi.org/10.31455/asya.570845

88x31.png  Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.