The purpose of this research; is to examine the opinions of teachers working in primary school about measurement and evaluation. Answers to research questions created for this purpose are sought. The research was conducted within the framework of qualitative research and was designed in accordance with the "phenomenology" pattern. The working group of the research consists of nine teachers working in primary school in Sivas city center in 2019-2020 academic year. In order to collect data in the research, a “semi-structured interview form” consisting of five open-ended questions developed by the researcher was used. The study group was determined by the "easily accessible" sampling method. The data collection tool prepared was delivered to the teachers in the study group and information was given about how to fill the form. Participants were selected on a voluntary basis and statements were given to guide the participants while giving information about the interview form. The collected data were evaluated by the researcher and an expert in the field of educational sciences, and as a result of the evaluation, it was concluded that the data saturation was achieved. As a result of the research, it was determined that teachers mostly use measurement and evaluation for grading and determining missing learning.. In addition, it was concluded that some of the teachers consider themselves sufficient in measuring and evaluating, while others do not see enough. According to another result, it has been determined that among the measurement and evaluation methods that teachers use the most are performance evaluation and project evaluation. In addition, it was revealed that the difficulties faced by teachers when using measurement and evaluation methods were crowded classes and lack of time.
Evaluation Measurement Measurement and Evaluation Primary School Teachers
Bu araştırmanın amacı; ilkokulda görev yapan öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan araştırma sorularına yanıt aranmaktadır. Araştırma, nitel araştırma çerçevesinde yürütülmüştür ve “olgubilim” desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 eğitim öğretim yılında Sivas ili Merkez ilçedeki ilkokullarda görev yapan dokuz öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen ve beş açık uçlu sorudan oluşan “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Çalışma grubu “kolay ulaşılabilir” örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Hazırlanan veri toplama aracı çalışma grubunda bulunan öğretmenlere ulaştırılmış ve formun nasıl doldurulacağı hakkında bilgiler verilmiştir. Katılımcılar gönüllülük esasına uygun olarak seçilmiş ve görüşme formu hakkında bilgi verilirken katılımcıları yönlendirebilecek ifadelerden kaçınılmıştır. Toplanan veriler, araştırmacı ve eğitim bilimleri alanında uzman bir kişi tarafından değerlendirilmiş ve değerlendirme sonucunda veri doygunluğunun sağlandığı kanısına ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin ölçme ve değerlendirmeyi daha çok not verme ve eksik öğrenmeleri belirleme amacıyla yaptıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin bir kısmının kendisini ölçme ve değerlendirme konusunda yeterli görürken bir kısmının ise yeterli görmediği sonucuna ulaşılmıştır. Diğer bir sonuca göre öğretmenlerin en çok kullandıkları ölçme ve değerlendirme yöntemleri arasında performans değerlendirme ve proje değerlendirme olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanırken en fazla karşılaştıkları zorlukların sınıfların kalabalık olması ve zaman yetersizliği olduğu ortaya çıkmıştır.
Değerlendirme İlkokul Öğretmenler Ölçme Ölçme ve Değerlendirme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.