Son yıllarda, bütün
dünyada etik değerlerden uzaklaşıldığı ve dünyanın büyük çoğunluğunda ahlaki
yozlaşmanın yaşandığı yapılan bilimsel çalışmalarla ortaya konmuştur. Özellikle
okullarda öğrenciler arasında şiddet olaylarının arttığı, cinsel tacizlerin
yaşandığı, argo ve küfürlü konuşmaların olduğu, kopya çekme davranışlarına çok
sık rastlandığı ve öğretmenlere olan saygının azaldığı tespit edilmiştir. Bu
araştırmanın amacı, öğretmenlere göre; toplumda öğretmene olan saygı düzeyinin
azalmasının nedenleri, etkileri ve sonuçlarının
neler olduğunu, öğretmene olan
saygı düzeyini artırmak için neler yapılması gerektiğini tespit etmektir. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden gözlemsel durum çalışması deseni kullanılmıştır.
Bulgular, yapılandırılmamış sorulardan
oluşan görüşme formu ile elde edilmiştir.
Verilerin çözümlenmesinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Beş farklı ilköğretim kurumunda görev yapan ve seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 65 öğretmenle görüşme yapılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, son yıllarda
toplumda öğretmene olan saygı düzeyinin
azaldığı tespit edilmiştir. Öğretmene olan saygı düzeyinin azalması; yasa ve yönetmelikler, aileler, siyasetçiler,
okul yönetimi, öğretmenler, teknolojinin gelişmesi, toplumun değer yargılarının
değişmesi gibi etkenlerden kaynaklanmaktadır. Öğretmene olan saygı düzeyinin azalması;
eğitim-öğretim ortamlarında işi yürüten bireyler olarak öğretmenlerin motivasyonunun
azalmasına, verimliliğinin düşmesine, öğrencilerin yeterli ve gerekli eğitimi alamadan mezun
olmalarına yol açmaktadır. Araştırmada öğretmene olan saygı düzeyinin
artırılması; öğretmenlerin
motivasyonunun ve verimliliğinin artmasını, öğrencilere daha kaliteli ve
yeterli eğitim verilmesini sağlayacağı vurgulanmıştır. Öğretmene
olan saygı düzeyinin artırılması için
Milli Eğitimle ilgili kanun ve
yönetmeliklerde değişiklik yapılması, okullarda aile eğitimi verilmesi,
toplumun öğretmene saygı konusunda bilinçlendirilmesi, öğretmenin ekonomik
düzeyinin artırılması, siyasetçilerin beyanatlarında öğretmenleri küçümseyici
ifadeler kullanmaması, öğretmenlerin kendilerini yenilemeleri gibi öneriler
sunulmuştur.
In
recent years, it has been revealed through scientific studies that ethical
values have been removed from all over the world and moral corruption has been
experienced in the vast majority of the world. Especially in the schools it has
been found that among the students, violence has increased, sexual harassment
has been experienced, slang and abusive speech, copying behaviors are
encountered very often and teachers' respect has decreased. The aim of this
research, according to the teachers; The reasons for the reduction of the level
of respect for the teacher in the society, what are the consequences and
consequences of what is done, and what needs to be done to increase the level
of respect for the teacher. In the study,
holistic (single unit of analysis) design of case study designs was used. Findings were
obtained by interview form consisting of unstructured questions. In the
analysis of the data, a descriptive analysis technique was used. There were interviews
with 65 teachers who worked in five secondary school. As a result of the
research, it has been determined that the level of respect for the teacher in
society has decreased in recent years. Decrease in the level of teacher respect
; Laws and regulations, families, politicians, school management, teachers, the
development of technology, and changes in the value judgement of the society.
Decrease in the level of teacher respect; As individuals carrying out work in
educational atmosphere, it leads to a decrease in the motivation of the
teachers, a decrease in productivity, and a graduation of the students without
adequate and necessary education. In this research, increasing the level of
respect fort he teacher; It was emphasized that motivation and productivity of
the teachers would be increased and that the students would be provided with
better and more qualified education. In order to increase the level of respect
for the teacher, it is offered a suggestions such as making amendments to laws
and regulations related to National Education, providing family education in
schools, raising awareness of the society on teacher education, increasing the
economic level of the teacher, not using contemptuous expressions of teachers
in politicians' statements, and suggestions of teachers themselves are renewed.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 1 |
Asya Studies dergisinde yer alan eserler Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.