Research Article
BibTex RIS Cite

CINEMA WATCHING CULTURE AND SOCIAL DEVELOPMENT

Year 2018, Issue: 4, 23 - 38, 30.06.2018
https://doi.org/10.31455/asya.403655

Abstract




Whether Cinema is
an entertainment culture is problematic; with the formation of industrial
society in free time and non-working time, the increase of the production
process and the decrease of working hours with it. The need for leisure time
has also increased the needs of people. In this study; The examples in the
world of art and cinema phenomenon and the formation of a cinema in Turkey and
will be carried out to examine the importance of movement. Today's people,
particularly those living in big cities, are turning to various forms of
entertainment in their leisure time outside of their working life.
Entertainment in leisure and leisure can also be described as a moment of
escape and break from within the system of the enclosed individual.




The cinema, which
people see as a means of entertainment in general, is indispensable for
propagandists because it allows them to reach large masses of people at low
cost. Propaganda do not ignore this interaction because the cinema itself
creates interaction on the individual, the visual and auditory instruments can
be used together, and the people have an extremely important influence on them.
This function of Sineman has become even more popular during times of war.
Almost all major states used cinema as a means of propaganda during the war.




In this
perspective, the period known as "Cinema de Vichy" of French cinema
from 1940 to 1944, and the starting and developmental stages of German cinema
with this movement were examined. Cinema is considered to be one of the most
important mass media that act as a propaganda function. It is for this reason
that German cinema, which laid the foundations of contemporary propaganda, was
deemed appropriate for this work.




In the study, the
dominant framework framed by the examples of the public sphere is that the
cinema halls are home to the classes and sections of the society. Therefore, a
research has been conducted based on how cinema auditoriums that contribute to
the art of cinema, cinema halls, cinematographs, how they provide the audience
with mass media, and how today's cinematographic environments evolve and
develop and innovate.

References

  • Scognamillo. (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Sorlin, P. (2014). Kentte Sinema Sinemada Kent. İstanbul: Pales Yayınları.
  • Kracauer, S. (2004). Caligari'den Hitler'e. Ankara: De-Ki.

SİNEMA İZLEME KÜLTÜRÜ VE TOPLUMSAL GELİŞİMİ

Year 2018, Issue: 4, 23 - 38, 30.06.2018
https://doi.org/10.31455/asya.403655

Abstract



Çalışmada üzerinde
durulan başat çerçeveyi kamusal alan örnekleri çerçevesinde sinema salonlarının
günümüze değin toplumun hangi sınıflarına ve kesimlerine ev sahipliği yaptığı
oluşturmaktadır. Dolayısıyla, sinema sanatına
katkı sağlayan sinema seyir ortamlarının, sinema salonlarının,
sinemateklerin,  izleyici kitlelerine
nasıl bir ortam sağladıklarını ve günümüzdeki anlayışla sinema izleme
ortamlarının evrilerek nasıl bir gelişim ve yenileşme gösterdiğine dayalı bir
araştırma gerçekleştirilmiştir. .



Bu
perspektifte, 1940'dan 1944'e kadar Fransız sinemasının “Cinema de Vichy”
olarak bilinen dönemi ve buradan hareketle Alman Sineması'nın başlangıç ve
gelişme evreleri irdelenmiştir. Sinema propaganda
işlevi gören kitle iletişim araçları içerisinde en önemlilerinden
sayılmaktadır. Bu nedenledir ki, çağdaş
propagandanın temellerini atan Alman Sineması’na bu çalışmada yer verilmesi
uygun görülmüştür.



İnsanların
genellikle eğlence aracı olarak gördükleri sinema aslında az maliyet ile geniş
halk kitlelerine ulaşmayı sağladığından da propagandacılar için vazgeçilmez bir
öğe niteliğindedir.  Sinemanın başlı
başına birey üzerinde  etkileşim
yarattığı,  görsel ve işitsel
enstrümanların   bir arada kullanabilmesi
ve de insanların üzerinde son derece önemli tesirler bıraktığından
propagandacılar da bu etkileşimi görmezden gelememişlerdir. Sinemanın bu işlevi
savaş dönemlerinde daha da popülerlik kazanmıştır. Neredeyse büyük devletlerin
çoğu savaş döneminde sinemayı bir propaganda aracı olarak kullanmıştır. 



Sinemanın
bir eğlence kültürü olup olmadığı sorunsalı; 
serbest zaman ve çalışma dışı zamanın
sanayi toplumunun oluşmasıyla birlikte
üretim sürecinin artmasına ve bununla birlikte çalışma saatlerinin azalmasını
ortaya çıkarmıştır. Serbest zamanın gereksinimi olarak da insanların
ihtiyaçları artmıştır.  Bu çalışmada ise;
sinemanın sanat olgusu ve dünyadaki örneklerinden ve Türkiye’de sinemanın
oluşumu ve öneminden hareketle bir inceleme gerçekleştirilecektir. Günümüz
insanı özellikle de büyük kentlerde yaşayanlar, çalışma hayatının dışında kalan
boş zamanlarında çeşitli eğlence türlerine yönelmektedirler. Boş zaman ve boş
zamanın içinde yer alan eğlence bir anlamda etrafı kuşatılmış bireyin sistem
içinden kaçışı ve mola verecek bir an olarak da nitelendirilebilir.




References

  • Scognamillo. (1998). Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınları.
  • Sorlin, P. (2014). Kentte Sinema Sinemada Kent. İstanbul: Pales Yayınları.
  • Kracauer, S. (2004). Caligari'den Hitler'e. Ankara: De-Ki.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

ŞULE Kurt

Publication Date June 30, 2018
Submission Date March 9, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 4

Cite

APA Kurt, Ş. (2018). SİNEMA İZLEME KÜLTÜRÜ VE TOPLUMSAL GELİŞİMİ. Asya Studies, 4(4), 23-38. https://doi.org/10.31455/asya.403655

800px-Cc_by-nc_icon.svg.png Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.