Üniversite
eğitimi bireylerin hayatında önemli bir
yere sahiptir. Bu eğitim onların belli mesleklere hazırlanmasında, kalıcı
arkadaşlıklar edinmesinde, hayatları için gerekli olan bilgi ve beceri
donanımlarını elde etmelerinde son derece önemlidir. Ne var ki, öğrenciler
zorlu sınav süreçleriyle başladıkları bu hayatta, kimi zaman beklediklerini
bulamamakta ve çeşitli sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Üniversite eğitimi
sürecinde yaşanan bu sorunlar onların gerek eğitim gerekse kişisel dünyalarını
olumsuz etkileyebilmektedir. Diğer taraftan yabancı bir ülkede bu eğitimi
almanın başka zorlukları da vardır. Kalacak yer bulma, beslenme, ulaşım, dil
sorunu, arkadaş bulma, gurbet psikolojisi bunlardan bazılarıdır. Bu çerçevede
bu çalışmanın amacı, Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi örneğinde
Türkiye’den gelen öğrencilerin üniversite tercih süreçlerinde ve eğitiminde
karşılaştıkları sorunları belirlemektir.
Araştırmada
çeşitli fakültelerde öğrenim gören Türk öğrencilerin sosyo-kültürel ve ekonomik
tabanları, üniversite tercih süreçleri ve buradaki eğitimden memnuniyet
durumları gibi konular sorgulanmıştır. Araştırma tarama modelindedir. Anket
verilerine dayanmaktadır. Araştıramadan elde edilen sonuçlara göre, Türk
öğrencilerin önemli bir kısmı üniversite tercihini bilinçli yapmamıştır. Bazı
öğrenciler, merak ve macera, aile çevresinden uzaklaşma,
Türkiye’de başka üniversitelere puanın yetmemesi gibi sebeplerle burayı tercih
etmişlerdir.
Genel itibariyle, öğrenciler bu üniversitede eğitim
görmekten memnundurlar. Memnun olan öğrenciler, eğitim kalitesi, ortam, dil,
kültür gibi gerekçeleri öne çıkarmışlardır. Memnun olmayan öğrenciler ise, dil
sorunu, eğitim programlardaki eksiklikler, sosyal aktivitelerin yetersizliği,
maddi sorunlar, sağlık sisteminin yetersizliği, ön yargılar, aile özlemi gibi
hususları öne çıkarmışlardır.
University
education has an important place in the lives of individuals. This education is
extremely important for their preparation for future occupations, obtaining
knowledge and skills that are necessary for their lives. However, some students
cannot find what they expect and face various problems at their life to which
they begin with difficult examination process. These problems lived during the
university training process can negatively affect their personal world as well
as their education. In addition, there are other difficulties at obtaining
training at abroad. Finding places to live, nutrition, economic difficulties,
transportation, language problems, having friends, and homesick are just some
of those problems. In this context, the aim of this study is to investigate the
problems faced by Turkish students at university preference process and
education in the case of Kyrgyz-Turkish Manas University.
The research
examines the problems of Turkish students having training at various faculties
at Manas about their socio-economic, cultural background, the process of
university preference and their satisfaction with their education. The research
is a survey model and based on the questionnaire. According to the results of
the research, most of Turkish students did not make their preference of
university consciously. Some students preferred this university for wonder and
adventure, going away from their families, and having not enough score to be
able to attend other universities in Turkey.
In general, they
are happy with studying at this university. The students satisfied with their
faculties highlight the following reasons: The quality of education,
appropriate environment, language and culture. Those who are unsatisfied
students emphasize the issues such as language problem, deficiencies at
educational programs, inadequate social activities, financial problems,
inadequate health system, prejudices and homesick.
Training at Abroad Higher Education Turkish Students Student Problems University Preference
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | October 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 10 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.