The subject of the study is the wall
paintings of the Kumkaya (Sige) Archangels (Archangeloi) Church, which is
located in the 36,6 km northwest of Bursa, 6,5 km west of Mudanya, 5 km east of
Tirilye, and within the town of Kumyaka. The building is constructed on a rocky
area in the west of the Kumyaka town, 50 metres above the sea level. Ten
chamber of the building including the naos, narthex, Chamber A (Exonarthex),
Chamber B (Anargyri/ Healing Cell), Chamber C (Saint Haralambos Chapel),
Chamber D (Northeast Chamber), Chamber E and F (Chambers Carved on Stone),
Chamber G (Saint Nicholas Chapel), Chamber H (Entrance) survived to this day.
The main building of Archangels (Archangeloi) Church, which has ciborium type
plan, was constructed in the 8th century and was in use until 1923/1924 thanks
to restorations and additional constructions. The aim of the study is to
document and describe the current state of the wall paintings, to evaluate and
analyze these paintings among Bithynia examples. The previous publications
about the wall paintings of the church have been studied, changes in these
paintings over time have been identified, these paintings have been
photographed, sketched and described, dating suggestions through analogical
comparisons have been offered. The material and the paint used for these
paintings, whose iconographic and artistic styles have been studied, have been
identified through material analysis. Once the apsis, bema, central dome
structure, pendants, arch surfaces, narthex dome structure and the surviving
paintings on the northern wall have been studied it is understood that the
paintings on the walls of the church have four phases; the first phase is
between the first half of the 8th century and the beginning of the 9th century;
the second phase is the first quarter of the 14th century, third phase is
between 1448-1818 and the fourth phase
is between 1818 and 1923/1924.
Çalışmanın
konusu Bursa’nın 36,6 km kuzeybatısında, Mudanya ilçesinin 6,5 km batısında,
Tirilye’nin 5 km doğusunda, Kumyaka Beldesi sınırları içerisinde yer alan
Kumyaka (Sige), Başmelekler (Archangeloi) Kilisesi’nin duvar resimleridir.
Kumyaka Beldesi’nin batısında kayalık bir alan üzerinde, denizden yaklaşık 50 m
yükseklikte bulunan yapıdan günümüze naos, narteks, A Mekanı (Eksonarteks), B Mekanı
(Anargyri / İyileştirme Hücresi), C Mekanı (Aziz Haralambos Şapeli), D Mekanı
(Kuzeydoğu Mekan), E ve F Mekanları (Kayaya Oyulmuş Mekanlar), G Mekanı (Aziz
Nikolaos Şapeli) ve H Mekanı (Giriş Mekanı) olmak üzere on bölüm gelebilmiştir.
Kiborion plan tipini yansıtan Başmelekler (Archangeloi) Kilisesi ana yapısı 8.
yüzyılda inşa edilmiş, çeşitli onarım ve eklemelerle birlikte 1923/1924
yıllarına kadar kullanılmıştır. Çalışmanın amacı yapıdaki duvar resimlerinin
günümüzdeki hallerini belgeleyip tasvirlerini yapmak, duvar resimlerini
Bithynia örnekleri arasında değerlendirmek ve incelemektir. Bu bağlamda
yapıdaki duvar resimleriyle ilgili daha önce yapılan yayınlar incelenmiş, duvar
resimlerinin zaman içindeki değişimi belirlenmiş, fotoğraflanması, çizimleri ve
tasvirleri yapılmış, analojik açıdan karşılaştırılarak tarihlendirme önerileri
sunulmuştur. İkonografik ve üslup özellikleri incelenen duvar resimlerinin
malzeme analizleri sonucunda resimlerde kullanılan malzeme ve boyalar
belirlenmiştir. Yapılan araştırmalar sonucunda apsis, bema, merkezi kubbe
kasnağı, pandantifler ile kemer yüzeyleri, narteks kubbe kasnağı, pandantifler
ve kuzey duvarda günümüze ulaşan tasvirler incelendiğinde, yapıdaki duvar
resimlerinde 8. yüzyılın ilk yarısı ile 9. yüzyılın başları, 14. yüzyılın ilk
çeyreği 1448-1818 yılları arası ve 1818 ile 1923/1924 yılları arası
olmak üzere dört farklı evre tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Political Science |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Submission Date | November 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 4 Issue: 10 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.