In this study, peer-reviewed articles published in The Journal of ETA Maritime Science from 2013 to the 2nd issue of 2020 were examined in terms of their bibliometric features. Journal, published 2 issue until 2016 and then 4 issue in every year, contrubute to the maritime field with its publications. Within the scope of the research, the data of 153 articles published with referee control were transferred to the Excel program. 17 columns were created according to the subject title created in Excel. The information obtained from each article is classified under these titles. From this collected information, calculations were made with the help of Excel, and charts and tables were created. In addition, the data collected on Excel using the Maxqda 2020 program was transferred here and the word frequency table of the article titles was extracted and the word cloud was created. As a result of examine; the most articles on a yearly basis were published in 2017 with 29 studies. The annual avarage published number of article is 19,15. Considering the articles’ language, 57 percent of articles are published in Turkish, 43 percent in English. While the average number of page of article is 12,4; the longest articles is 25 pages, the shortest is 2 pages. Average number of citations for articles is 26,9. Totally, there are 343 authors who are 283 man, 60 women. Dokuz Eylül University became as the most publishing institutions by 82 authors. 87,98 percent of authors serve in Turkish universities. If we categorize the articles according to their subject titles, most articles were written in the field of Marine Engineering with 37 articles. The quantitative method was used in 60 percent of the articles, qualitative in 29 percent and mixed research method in 11 percent. When the word frequency of article titles is examined, the word "Ship" has the highest frequency for the purpose of the journal, while the word "Analysis" has the highest frequency in terms of scope.
Bu çalışmada, The Journal of ETA Maritime Science dergisinde 2013 yılından 2020 yılının 2. sayısına kadar yayımlanan, hakem denetimli makaleler bibliyometrik özellikleri açısından incelenmiştir. Denizcilik alanına yaptığı yayımlarla katkıda bulunan dergi, 2016 yılına kadar yılda 2 sayı yayımlarken, 2016 yılında ve sonrasında yılda 4 sayı yayımlamaktadır. Araştırma kapsamında hakem denetimli yayınlanmış 153 makaleye ait veriler, Excel programına aktarılmıştır. Excel’ de oluşturulan konu başlığına göre 17 sutun oluşturulmuştur. Her bir makaleden elde edilen bilgiler bu başlıklar altında sınıflandırılmıştır. Toplanan bu bilgilerden yine Excel yardımıyla hesaplamalar yapılmış, grafikler ve tablolar oluşturulmuştur. Bunun yanında Maxqda 2020 programı kullanılarak, Excel üzerinde toplanan veriler bu programa aktarılmış ve makale başlıklarının kelime frekans tablosu çıkarılıp, kelime bulutu oluşturulmuştur. Yapılan incelemeler sonucunda; yıl bazında en fazla makale 29 adet çalışma ile 2017 yılında yayımlanmıştır. Yıllık ortalama yayınlanan makale sayısı 19,15’dir. Yayınlanan makalelerin %57’si Türkçe, %43’ü İngilizce’dir. Makalelerin ortalama sayfa sayısı 12,4 iken; makakalelerin en uzunu 25 sayfa, en kısası 2 sayfadır. Makalelerin ortalama kaynakça sayısı 26,9’dur. Toplam 363 yazardan; 283’ü erkek, 60’ı kadındır. En fazla yayın yapan kurum 82 yazarla Dokuz Eylül Üniversitesi’dir. Makale yazarlarının %87,98’i Türk üniversitelerinde görev yapmaktadır. Konu başlıklarına göre makaleler incelendiğinde, 37 makaleyle en fazla Gemi Makineları alanında makale yazılmıştır. Makalelerin %60’ında nicel, %29’unda nitel ve %11’inde karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Makale başlıklarının kelime frekansı incelendiğinde, derginin amacı bakımından en yüksek frekansa “Gemi” kelimesi sahipken, kapsam bakımından en yüksek frekansa “Analizi” kelimesi sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2021 |
Submission Date | February 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 15 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.