Bu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmenlerinin çoktan seçmeli soru hazırlama ile ilgili yeterliliklerini tespit etmek ve üst düzey düşünme becerilerini kullanarak çoktan seçmeli soru hazırlama konusunda görüşlerini almaktır. Çalışma, nitel araştırma yönteminin olgubilim modeli kullanılarak yürütülmüştür. Çalışmanın verileri çoktan seçmeli soru hazırlamaya yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden birisi olan ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Çalışma grubunu 14 kadın ve 10 erkek olmak üzere 24 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların, çoktan seçmeli soru hazırlarken öncelik sıralamalarında, %62,5 ile en çok okuma becerisini tercih ettiği, kelime becerisi alanında ise ilk sırada hiç soru hazırlamadıkları tespit edilmiştir. Katılımcıların en az eğitim almak istedikleri beceri alanının da %2,1 ile kelime becerisi olması dikkat çekicidir. Katılımcılara üst düzey düşünme becerilerinin neler olduğu sorulduğunda %71,2’lik kısmı üst düzey düşünme becerilerini doğru bir şekilde ifade ederken %28,8’lik kısmı doğrudan üst düzey düşünme becerileriyle ilgili olmayan kavramları üst düzey düşünme becerisi olarak sıralamıştır. Katılımcıların %91,6’lık kısmı üst düzey düşünme becerilerini derste kullandıklarını ifade etmiş fakat katılımcı görüşlerinden bu durumun var olan araç gereci kullanmaktan öteye gidemediği anlaşılmıştır. Derslerinde üst düzey düşünme becerilerini kullandığını ifade eden katılımcıların %70,8’i çoktan seçmeli soru hazırlarken bu beceriyi kullandıklarını ifade etseler de nasıl yaptıklarına dair bir örnek sunmadıkları, genel konu başlıkları verdikleri ve bu konu başlıklarının da %23,2’sinin alt düzeyde olduğu görülmüştür. Çalışmada katılımcılar beceri alanları, ölçme ve değerlendirme, alan bilgisi ve üst düzey düşünme ile ilgili eğitime ihtiyaç duyduklarını ifade etmişlerdir.
The aim of this study is to determine the competencies of Turkish teachers about preparing multiple-choice questions and to get their opinions on preparing multiple-choice questions by using their high-level thinking skills. The study was carried out using the phenomenology model of the qualitative research method. The data of the study were collected with a semi-structured interview form to prepare multiple choice questions. The study group was selected by the criterion sampling method, which is one of the purposeful sampling methods. The study group consists of 24 Turkish teachers, 14 women and 10 men. Content analysis technique was used in the analysis of the data. As a result of the research, it was determined that the participants preferred reading skill the most with 62.5% in their priority order while preparing multiple-choice questions and they did not prepare any questions in the first place in the field of vocabulary skills. It is noteworthy that the skill area in which the participants want to be trained the least is vocabulary skill with a rate of 2.1%. When the participants were asked what their higher-order thinking skills were, 71.2% of them correctly expressed their higher-order thinking skills, while 28.8% listed the concepts that are not directly related to higher-order thinking skills as higher-order thinking skills. 91.6% of the participants stated that they used high-level thinking skills in the lessons, but it was understood from the participant's views that this situation could not go beyond using the existing tools. Although 70.8% of the participants who stated that they used high-level thinking skills in their lessons, they did not provide an example of how they did it while preparing multiple-choice questions, they gave general topics and 23.2% of these topics were at low level. In the study, the participants stated that they need training on skill areas, measurement and evaluation, content knowledge and high-level thinking.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | November 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 100. Yılda Dünya Dili Türkçe Özel Sayısı 3 |
Works published in the journal Asian Studies are licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.